Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
FinMick

Starta VHF utan antenn

Rekommendera Poster

Har köpt en begagnad VHF och ska nu till att söka tillstånd.

Har förstått att man kan 'återanvända' det MMSI som redan finns i apparaten istället för att nolla den och programmera nytt, men då ska ju appararen startas upp för att hitta nummern. Kan jag bara koppla i 12v här hemma och vrida igång den, eller måste antennen vara ikopplad också?

 

Hittade faktiskt info på nätet om hur man nollar just min apparat, så ingen panik egentligen, men frågan kan ju utbilda mig ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan bara återanvända det MMSI som är programmerat i VHF:en om den tidigare ägaren har sagt upp samma MMSI (skriftligen till PTS och angett dig som ny ägare). Om så ej är fallet kommer PTS inte att godkänna din ansökan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Radion vet knappast om det är en antenn inkopplad. Det är bara att det inte blir nån mottagning att tala om... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låter som helt onödigt krångel.

 

Raol: jo, det kan den faktiskt veta. Det skulle kunna vara så att det sitter en förstärkare på ingången som kommer i självsvängning om den inte är riktigt matad med 50 ohm. Men man har nog konstruerat den för att tåla det.

 

Jag skulle aldrig prova sändningen dock - dels har du inte certet, dels skulle det kunna bränna slutsteget införstärkaren. Även om den nog tål det en kortare tid, beroende på konstruktion.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt bli sänd-knappen om du inte har någon antenn inkopplad annars förstör du radion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ansökan till PTS kan man ange det MMSI som finns i apparaten, är det ledigt så godkänner PTS.

OBS många apparater kan man själv bara lägga in MMSI en gång sen måste ändringen ske på verkstad. Men det finns apparater där man kan byta flera gånger, kolla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske enklast att bara följa instruktionen för att nolla den då...

Man skulle hålla in nån/några knappar, sen knappa in en pin-kod och så var den nollställd. Lät inte alltför invecklat.

 

Mindes något om att de gamla radioapparaterna inte tålde att köras utan antenn...

 

Tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Mindes något om att de gamla radioapparaterna inte tålde att köras utan antenn..."

 
eller förstärkare utan högtalare, det var det glada 70-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar varför de flesta fabrikat endast tillåter att man lägger in MMSI endast en gång, oftast när apparaten startas upp första gången.

Om man därefter vill ändra så ska den skickas in till tillverkaren. Känns som ett stelbent system men möjligen bra ur stöldsynpunkt, kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar varför de flesta fabrikat endast tillåter att man lägger in MMSI endast en gång, oftast när apparaten startas upp första gången.

Om man därefter vill ändra så ska den skickas in till tillverkaren. Känns som ett stelbent system men möjligen bra ur stöldsynpunkt, kanske.

 

Tror detta är ett krav, att man inte ska kunna byta hur som helst. Tänk när man närmar sig ett trångt sund så ändrar man till MMSI 338164423 (USS Enterprise)

--

Ta aldrig bort ett MMSI även om det är fel. Finns det inget MMSI kommer inget DSC-anrop att kunna göras dvs DSC funktionen sätts ur spel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instruktionen är för att byta, inte bara ta bort.

post-109739-13402_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antingen har föregående ägare nollat den eller aldrig haft något MMSI-nummer, när jag kopplat i antenn och batteri så fick jag gå rakt på att mata in min egna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...