Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Erfarenheter av Albin Accent?

Rekommendera Poster

Har i ett par år varit trött på vår maxi 77 som är ett under av praktikalitet men saknar den estetiska känslan man vill ha i en båt. Den är lite av havets Volvo...

 

Hur som helst har jag kärat ner mig lite i Albin Accent, det finns ett par fina i ungefär samma prisklass som Maxin men fungerar den ungefär lika bra?

 

Maxi 77an är ju bra på de flesta sätt och vill man inte släppa bomöjligheterna (som jag varit inne på tidigare) är det få båtar som kan konkurrera..

 

Albin Accent känns prisvärd och rimlig, men är den för liten? Vi är en liten familj med två barn på 2 o 6 år men seglar ofta med vänner och familj..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att du tar och kollar in inredningen. Jag kikade på en Accent innan jag köpte min Dixie 27 och tyckte inte alls om inredningen; motorn i förpiken gav låg takhöjd, pentryt mitt i båten och dubbla stickkojen kändes bakvänt. Men det är en otroligt snygg och välseglande båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att byta från Maxi 77 till Albin Accent är ungefär som att byta från Volvo 245 till Saab 900.

Ungefär samma årgång av båt. Lite mindre kantig i designen. Inte lika stramt funktionell. Volymmässigt känns nog 77-an rymligare p.g.a. sin breda ruff.

 

Ska du få rymligare boutrymme så ska du nog gå upp en klass i storlek. Scampi, Ballad, Shipman 28 eller liknande ger mer komfort. Fortfarande inom samma årgång och som är väldigt prisvärda båtar idag (rätt billiga för sin storlek). Leta lite tills du hittar ett välskött o välutrustat exemplar. Många kommer att varna för "gammal motor", men den situationen får du ju även med en Accent. Om du hittar någon där motorn är bytt så slå till direkt. Motorbyte är en dålig affär (svårt att få igen investeringen) för den som gör det, därför sker det sällan om båten i övrigt inte är i gott skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på Lintotts linje.

Tänk på att familjen snart består av föräldrar plus två barn åtta och 12 år gamla, det går fortare än man tror...

Om ni inte gillar att byta båt så ta med i beräkningarna att barnen ganska snart är lite äldre och får andra behov.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller den något dyrare Comfort 32 eller ännu lite dyrare Comfortina 32, 180- resp. 200-tudsen kronor.

 

Comfortinan har partialrigg vilket gör att slagen blir lite lättare med det mindre förseglet och akterruffen är bättre utformad (tycker vissa).

 

En väldigt lätthanterlig båt för sin storlek.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och kan ni sträcka budgeten till 149' så finns ju möjligheten att gå ihop med en annan familj och dela på kostnader för en modern 30 fotare?

Känner en kille vars bror köpte en Bavaria 31, dvs gamla modellen, för 32' euro i Tyskland. Han säger att det fanns billigare också men de fick helt nya segel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En kompis hade en Accent och en annan Maxi 77. Accenten var en betydligt trevligare båt men man ska nog inte vara mycket mer än två. Ganska rejält pentry och väldigt smidig båt som det är lätt att tycka om.

Med barn som växer så kommer behovet av lite större båt. Comfort 32:an är ju betydligt rymligare tex. Ha lite is i magen, just nu försöker alla få drömpriser för  sina båtar, om någon månad är det troligen betydligt billigare. Jag har inte följt prisutveklingen p Comforten men liknande båtar i gott skick kostade förra sommaren runt 150tkr.

Själv tycker jag båtar med akterhytt är praktiskt just med barn när de blir lite större. Efter barnen fyller man med allsköns bara-att-ha skit.

 

Maxi 77 brukar jag beskriva som "bra seglare med sovjetinspirerad inredning"

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Jag är ju egentligen inte ute efter en större båt utan har alltid attraherats av maxi 77ans låga fribord och ringa vikt. Flera av de föreslagna båtarna närmar sig 4 ton. Jag vill hellre ha en lätt än rymlig båt. Är dock 185 cm lång så att gå med ständigt krökt rygg i accenten överväger nog de vackra linjerna.

 

Shipman 28 känns lite för gammal men hur är Omega 28?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min sambo valde Facil 26 när hon letade båt i den storleken. Accent har hon seglat ganska mycket men valde bort den för att hon upplevde den lite klenare byggd. Saker gick sönder och den upplevdes inte så rejält byggd tycker hon. Men snygg är den absolut. Facilen var faktiskt lättsåld när hon sålde för två år sedan och hon fick över 100' vilket var betydligt dyrare än andra men den var galet fin. Som seglare är Facilen väldigt trygg men hennes var lite "död" på rodret och saknade rodertryck totalt vilket kändes lite konstigt. Men den var rätt snabb och funkade kanon i rejäl sjö.

Redigerad av Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.maringuiden.se/files/batguiden/pdf_70tal/s30.pdf

Här kommer ett lite annorlunda förslag som kan passa bra om du kan tänka dig en relativt trång välseglande båt med akterruff. Seglar du/ni mycket på oskyddade vatten kanske hon inte är så lämplig eftersom då kan det stänka en del då hon i princip räknas som en skärgårdskryssare.

Låt dig inte förfasas över längden, men välj en S30 utan skädda så blir hon lättare att backa med.

Eftersom kölen sitter så långt bak man ofta lägga till i naturhamnar där andra segelbåtar kan få svårt att kunna göra det. Maxi 77:an; Olsson 22:an och Sunwind båtarna har fantastisk komfort till priset av att man inte har något skarndäck. Men jag/vi uppskattar väldigt mycket skarndäcket eftersom det är både lättare att gå ombord samt kliva i/ur sittbrunnen när man har det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur marknaden för begagnade segelbåtar ser ut så ska man nog inte byta om man inte har behov av större båt.

Titta på en större båt och fundera på om det är värt pengarna att byta. 

Min kompis seglar en 77:a som han varit helt nöjd med. Förra året gick jag från 27 till 32 fot. Det är en enorm skillnad invändigt. Kompisen och jag seglade hem min båt, sen dess läser han båtannonser....

Är man nöjd med en 77:a så titta inte på andra båtar, det ställer bara till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Klokt bhemac att påpeka leget hur svårsålt begagnade segelbåtar typ Maxi77 kan vara! Samtidigt tycker jag det är lite synd att många har så höga krav på komfort idag, ser inte vad de har utan drömmer och längtar efter något bättre.

När våra barn var i dina barns ålder seglade vi fortfarande med vår IF och var riktigt nöjda. De kunde ha med sig någon kompis och ibland planerade vi seglingar med vänner då de/Vi kunde övernatta på vandrarhem eller tälta.

Seglar du i Stockholmstrakten? Här går det det utmärkt att kombinera detta, plus nytt för i år är att man kan åka på SL-kortet visa turer med Waxholmsbåtarna.

Om ni verkligen är bereda på att byta båt skulle jag förslå att satsa först på att sälja den ni har innan ni köper en ny. Givetvis bör ni även i god tid kolla upp om förutsättningarna förändras i er hemmahamn om ni skaffar en bredare/större/tyngre segelbåt. Det är ju även först efter att ni har sålt Maxin som ni får en hint om hur mycket era båtkostnader kommer att öka och hur mycket ni är är beredda att satsa på båtlivet.

En variant är ju också att hyra en segelbåt under "övergångsåret".

Jag vet att du helst inte vill ha en båt som väger över tre ton, men det finns faktiskt segelbåtar typ S30:an där du förmodligen inte inte kommer att tänka på tyngden utan där både den och längden i vattenlinjen ger dig känslan av att segelbåten "går som tåget".

Det du/ni däremot kan behöva fundera på hur tungjobbat ni vill stå ut med då ni skotar hem.

Vi är nog en av de få S30-Seglare som inte seglar med genua, men det finns även S30:or som är utrustade med självslående fock. Någon sådan har vi inte, men det går bra ändå tycker vi.

Båtlivet är ju relativt ofysiskt , så jag ser skotandet då vi kryssar som ett lättare fyspass :)

 

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...