Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
hempe

Problem med växellägen på Yamaha 50hk -94

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ett problem med väellägena på en yamaha 50hk-94. I höstas så blev det svårare att lägga i backläget. Jag justerade då lite längden på länken för växelläget där det fäster på motorsidan. Det fungerade bra ett tag men ganska snabbt fick jag justera det igen åt samma håll för att få det att fungera. Nu har jag gjort det så långt det är möjligt och backen går inte längre att få i. 

 

När jag pratade med en verkstad trodde de att det var godset i "växelarmen" som går ner i riggen som vridit sig. Den är av modell som vrider sig och inte rör sig upp och ner. Skarven i riggen är alltså med splines och inte den där typen som rör sig upp och ner och är skarvad med nån plastbit med en bult igenom.

 

Jag kan tänka mig att verkstaden har rätt . Enda andra alternativet jag ser är att det suklle ha hänt något på den delen av växelaxeln som är nedanför skarven på riggen och i närheten av drevet.

 

Nån som har erfarenhet av detta? Vilken del är troligast att den är trasig?

 

Den övre delen ser ju väldigt krånglig ut att byta. Dels går den inuti den delen motorn svänger runt och sen är det ju nåt länkage från den till delen där växelvajern fäster vilket man knappt ser under motorblocket.

 

Vore tacksam för hjälp av nån med erfarenhet av detta.

 

Hälsningar

Hempe

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

Förhoppningsvis svarar senare någon med "erfarenhet" av just Yamahas växelmekanism.

Men i väntan på det kan ju vi övriga försöka utröna hur den fungerar.

 

Detta med "clutchdoggens" horisontella rörelse längs propelleraxeln är etablerad teknik hos många fabrikat. Skillnaden tycks ligga hos den långa växelmekanismen som når ända dit ner, vanligtvis en "ickeroterande stång" men inte ndvändigtvis så hos Yamaha. Här roterar stången som en axel?

 

Bilden nedan är en skiss norpad hos guldgruve-sajten boatinfo.no, närmare bestämt sidan 484 i samlingsmanualen för "Yamaha utbordare åren 1984-1996". Där finns fler skisser och förklaringar i kapitel 7 för er som har PC. (Försöker direktlänka bildkällan nedan trots nyligen uppkommet problem med forumets inläggs-editor.)

 

Finns enligt skissen en "shiftcam" som kan röra sig horisontellt (i grönfärgat urtag) samtidigt som doggens rörelse. Vete katten, men ifall både den påknuffande skiftkammen och doggen kan röra sig

horisontellt (röda linjer) längs samma axelriktning så öppnar detta måhända för problem?

Din verkstads förklaring om att "växelarmen" kan ha vridit sig verkar rimlig, men det går att tänka sig andra orsaker?? (Tänker att man - som väl redan Aristoteles påpekade - behöver en fast punkt för en hävstång att rubba världen med? Lite så, går därmed att fundera på andra felorsaker än vriden växelarm!??)

post-86835-0-80134400-1495020402_thumb.jpg

http://boatinfo.no/lib/yamaha/manuals/1984-1996yamaha.html#/482

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, inte helt ovanligt att axeln rostar och blir tunnare och tunnare. Tillslut mister den vridstyvheten och problemet du har uppstår.

Jag hade exakt samma på min Yamaha 140 från 90-talet. Köpte då en lösning från shiftshaft eftersom axeln på de större motorerna är hel och hela powerheadet normalt måste lyftas för att byta axel.

Det ser antagligen annorlunda ut på din motor som är mindre men du fattar säkert principen om du kollar på deras hemsida. https://www.shiftshaft.com/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Är rätt säker på att det är så som sigge_1 beskriver det. Tyvärr fanns ju bara den där delen till större motorer än min. Det är också så att man behöver lyfta isär riggen o motorblocket för att byta växelaxeln.

 

det jag tycker är lite konstigt är att det fungerar bra mellan fram o neutral men inte med backen. Men kanske är enklare på nåt viss åt det hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelhuset är så konstruerat att backen är trögare. Det gäller alla utombordare. Av detta skäl skall backen aldrig läggas i med stillastående motor, då det annars finns risk att skada växelmekanismen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jarb nämnt att problemen med korrosion i växelaxeln gällde vissa årsmodeller av Yammas V4:orna. Shiftshaft togs fram till dessa för att slippa demontera powerheaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med o inte lägga i backen när motorn inte är igång har jag aldrig hört talas om. Men antar att det görs lite då o då. Jag brukar tex ta bort propellern under vintern. Backen i ena gången o framåt andra när jag lossar o drar åt muttern.

 

Sen finns det säkert en del barn som tycker om o leka att de kör båt o vrider på ratt o gasreglage.

 

Men jag ska tänka på att inte göra det. Vad är det som kan hända?

 

Jag har hört av mig till rätt många verkstäder och det finns väldigt lågt intresse att hjälpa till. Har båten i norrtäljeområdet. Är det nån som har tips på verkstäder eller liknande som kan hjälpa till med detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig låta motorn stå för mothållet när jag skruvar fast eller loss en propeller. En träbit mellan propeller och antiventilationsplattan är allt som behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växling sker genom att den "Clutch dog" som kan löpa längs propelleraxeln men vid rotation är låst till samma axel via splinse greppar tag i fram respektive backdrev. Clutch dogen är fjäderbelastad så att framväxeln är viloläge medan neutral och i högre grad back måste tvingas i. Om varken propeller eller drivaxel roterar krävs väsentligt högre kraft. I Mercurys manualer finns ofta varningar "only shift into reverse when the motor is running" hur det är med din Yamaha vet jag inte, men det är inte lämpligt att utsätta regelbundet mekanismen för de krafter som kan behövas för att tvinga i backen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...