Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Max77

Loctite på skruvar till t.ex. avgaskrök?

Rekommendera Poster

Jag ska skruva dit min nya avgaskrök som avhandlades i en annan tråd om någon dag. Ska man ta på gänglåsning på denna typ av skruvar? Frågan gäller egentligen allmänt i motorn.

 

Ska man ha på någon typ av fett/olja?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Problemet med skruvar i avgassystemet brukar snarare vara att de är svåra att lossa så gänglåsning är bara att förvärra det problemet. Skulle sätta kopparpasta i stället så finns det en chans att få ut skruvarna nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske läge att byta till vanliga sexkantsskruvar, så är de ju lättare att lossa nästa gång. Då kan du ta en vanlig öppen nyckel. Kanske en liten investering i rostfria skruvar, så blir det snyggt och fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej. Problemet med skruvar i avgassystemet brukar snarare vara att de är svåra att lossa så gänglåsning är bara att förvärra det problemet. Skulle sätta kopparpasta i stället så finns det en chans att få ut skruvarna nästa gång.

Delar definitivt inte din åsikt. Visserligen låser Loctite gängorna men samtidigt ger det ett relativt gått skydd mot att bulten rostar fast. Speciellt just på avgaskrök och dylika ställen skulle jag använda Loctite 222...

Redigerad av LonelyBird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är från lite större grejer men då är det kopparpasta som gäller, aldrig Loctite. Bultarna brukar sitta bra i saker som blir varma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt enig det sitter bra ändå vilket TS erfarit.

 

Lite ot min erfarenhet är att folk drar åt små skruvar alldeles för hårt och stora alldeles för dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Aldrig loctite på bultarna till en avgaskrök.. Då får du aldrig loss dom igen.. Visserligen så stämmer det att Loctite skyddar mot rost.. Men låser minst lika bra också, även den lite snällare blåa Loctite 222.. Jag har alltid använt kopparpasta på bultarna till avgaskrökar, på både bil och båt, Har därav aldrig haft problem att lossa bultarna sedan..

Redigerad av Sneseglarn2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...