Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MGust

Ltc rund marinsterio problem

Rekommendera Poster

Jag har problem med att hitta kanaler på min nya radio. Bara brus. Har provat med både medföljande antenn och vhf antenn via splitter med samma resultat.

Det konstiga är att jag har fått den att helt plötsligt för att nästa gång inte funka alls

Har dessutom fått den att funka på fel frekvens, alltså hitta radio kanaler där det inte ska finnas. Tex rix FM på 106,35

Som ska vara 106,5?

Den sitter kopplad rakt på batteriet.

Är det någon som har samma problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns från min gamla Saab 99 att det var viktigt att jorda antennen ordentligt i chassit för att den skulle funka. Kanske något liknande problem har du även om båten saknar metallchassit. Saaben rostade kopiöst så jag fick rensa antennfästet regelbundet för att få till jordkontakten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, antennjord, signaljord!

Men om du är nära sändaren borde du få in iallafall de starkaste SR-kanalerna, P3 brukar ju gå fram iallafall.

 

På min förra båt hade jag en vanlig bilradioantenn (som sällan klarade mer än fem säsonger pga den korrosiva miljön) denna satt på en tjock aluminiumbit, på ett sådant för plastfäste som var skruvat runt en targabåge av rostfritt rör. I denna aluminiumbit fanns det även ett hål med M4 skruv, taggbricka, mutter och ringkabelsko med en kabel som avisolerad klämdes mellan plastfästet och targabågen, då funkade det för det mesta. Men i Bohuslän kan allehanda radiosignaler vara svaga, varför radion kompletterades med en antennförstärkare, då gick det nästan alltid att lyssna på radio, även utanför Ellös på Orust där det tycks vara lika mycket radioskugga som på Månens mörka sida "the Dark Side of the Moon".

 

Om det inte hjälper att jorda antennen ordentligt eller byta till speciell "båtantenn" med inbyggd jordplan (som VHF-antennen har) så tycker jag att du skall reklamera den "rund-radion".

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat tips kan vara att kolla om du har något ansluten till cigg/strömuttaget.

Det är vanligt att många USB laddare till mobiltelefoner stör ut radiosignalerna.

Jag bytte till en riktigt bra antenn förra året och monterade in en bättre begagnad steroe från en bil förra året men hade alldrig bra mottagning.

Men upptäckte att det berode på min usb-laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta LTC, det låter som radion inte är riktigt frisk.

 

Ang jord så kan det mycket väl vara så att jord och minus inte är ihopkopplade i apparaten. Absolut enklaste sättet att då få en bra jord är att ordna en kapacitiv jord genom lägga en metallplatta eller folie på insidan av skrovet i botten, det funkar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...