Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
philipkarlberg

Aq145 tänder inte.

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag har gått igenom det mesta på min VP Aq145 i vinter, byte av kamrem, generator, bränslepump, limpa m m. Men nu vill den inte starta. Det gjorde den i höstas. 

 

Bensin får den (Weber 36 förgasare). Jag har mätt med en multimeter på 1:ans tändkabel och den verkar få ström. Jag har även provat med startspray. 

 

Nu har jag slut på idéer. Någon som vet vad det kan vara för fel? Jag funderar på om jag kan ha satt kablarna fel till generatorn? Sen kan jag inte se att fördelaren har någon kondensator. Ska den inte ha det? 

 

Här finns en liten video när jag försöker starta (se 2:a inlägget):

 

http://searay180srv.tumblr.com

 

Tack på förhand

 

/ Philip2

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytt kamrem... helt säker på att du fick dit den nya på rätt sätt?

 

Annars sedvanlig felsökning. Får förgasaren bensin? Blir det en ordentlig gnista på tändstiften vid (ungefär) rätt tidpunkt? Tänder den om du använder startgas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn tänder inte alls. 

 

Jag är 99% säker att kamremmen sitter rätt nu. Jag har haft av och på den säkert 20 ggr nu (se annat inlägg), men nu SKA den sitta rätt. 

 

Förgasaren är nyrenoverad och får soppa. Har testat med startgas. Jag har mätt tändstiften med multimeter, och ser att de för ström (dock kan jag inte se exakt hur mycket då den hoppar upp och ner). 

 

Jag funderar på om den högre amperen på nya generatorn kan orsaka något? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

99% räcker inte 100% säkert måste det

Var

a tändkablar på rätt stift

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den inte igång på startgas så 

  1. ingen gnista
  2. gnista vid fel tidpunkt
  3. ingen kompression / kamtider fel (remmen)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamremmen sitter rätt. Jag har kontrollerat den så många gånger nu. Däremot står rotorn ca 5-10 grader framför riktmärket i fördelaren.  

 

Gnista finns. Tändspolen ger 9,5 volt när jag vrider om nyckeln, och tändkablarna visar utslag när jag mäter (kan dock inte se hur mycket p g a dom korta inpulserna). 

 

Batteriet är laddat och visar ca 12,5 volt.

 

Någon som vet om man kan starta även om man kopplar bort generatorn (men behåller remmen på)? Funderar på om den nya generatorn med högre ampere kan ha ett finger med i spelet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag dubbelkollat på 1:ans tändstift och den har gnista. 

 

Visst är det så att 1:ans cylinder ligger närmast kamremmen och 4:an ligger längst bort mot drevet? Och kablarna från fördelaren ska gå till cylinder 1-4-3-2? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag dubbelkollat på 1:ans tändstift och den har gnista. 

 

Visst är det så att 1:ans cylinder ligger närmast kamremmen och 4:an ligger längst bort mot drevet? Och kablarna från fördelaren ska gå till cylinder 1-4-3-2? 

Ursäkta, 1-3-4-2 menar jag förstås. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorn har ingen betydelse om den är kraftigare  än den gamla i det här fallet. Under förutsättning att den är rätt inkopplad och hel. Och du har ju gnista, så felet beror med stor sannolikhet att du fått fördelaren fel. Kommer gnistan någorlunda rätt i tid och motorn är ok i övrigt så startar motorn med startgas ner i förgasaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer nog Gelis. Jag ställde in kamremmen på nytt och roterade fördelaren så att rotorn hamnar exakt på riktmärket på fördelaren. Och nu märker man att motorn hostar till och tänder då och då, men jag har inte fått igång den ännu. Se film här:

 

https://www.tumblr.com/video/searay180srv/160697600788/700/

 

Jag roterade fördelaren medsols ca 10 grader. Förmodligen behöver den finjusteras lite nu för att komma igång. 

 

Det som oroar mig lite är hur trögt motorn verkar gå och den hackar lite dessutom. Batteriet visar 12,5v men jag tror ändå att det kan vara batteriet som är lite dåligt. Det står på laddning nu, så gör jag ett nytt försök senare. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade klippet, du har för litet laddning i batteriet, allt som finns går åt till startmotorn, det blir inget över till tändsystemet! Detta är typiskt för bensinmotorer med dåligt laddade batterier, eller på gamla bilar mitt i vintern med kallstart då batteriet levererar för dålig och oljan är kall och har hög viskositet.

Mät med voltmeter över batteripolerna när startmotorn går så ser du.

Du har kopplat laddaren över natten, det är bra, men du kan också ta hjälp av annat batteri och startkablar.

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den här tendens att tända i fel läge den verkar ju häcka till baklänges.

Har maskinen varit i rätt takt när du nollade den inför rembytet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas att det är batteriet då, Georg. Tack för svar.

 

Hur menar du, Pentax? Jag var dum nog att inte nolla motorn när jag började renovera den i höstas, så jag har endast linjerat märkena på kamremmen mot dom tre dreven. I övrigt kan axlarna ha roterat både en och två varv sinsemellan. Måste man göra något mer än linjera riktmärkena?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan ju tändningen stå ett helt vevaxelvarv fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj då, så vevaxelhjulet snurrar två varv när dom andra två snurrar ett?

 

Jag har läst att man kan nolla motorn genom att sticka in en skruvmejsel i cyl 1 tändstiftshål och på så sätt få fram när kolven är i topp, eller hur nollar man enklast motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oj då!

På dom bensinmotorer jag mekat med kollar man när ettans kolv är i topp, då skall även en markering i vevaxelns remskiva linjera med en markering i motorblocket, samtidigt skall rotorn i fördelaren peka på en markering i själva fördelarens gods. Om den pekar 180° fel drar man runt motorn ett varv till.

Jag kan nog våga påstå att detta är en väldigt vanlig lösning.

 

Fördelaren roterar med halva vevaxelns hastighet.

 

Och jag har en fördelare som är 180 grader fel, men det funkar det också, om man kommer ihåg att sätta i tändkablarna i två steg förskjutet.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill veta om ettans cylinder är i tändläge vrider du vevaxeln tills märket på remskivan står vid 10 grader före ÖD, tar bort oljepåfyllningslocket och tittar på kamaxeln. Om båda nockarna på ettan står snett uppåt är ettan i tändläge. Då ska fördelararmen peka mot ettans tändkabel. För att sedan grundinställa tändningen lägger du ett stift med ettans tändkabel ansluten mot till exempel ventilkåpan. Med tändningen på vrider du vevaxeln i rotationsriktningen tills gnistan kommer. Då ska märket vara 10 grader före ÖD.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt på remmen enligt bilden nedan, men jag har inte kollat om 1:ans kolv har varit i topp. Om den inte är det nu, så borde man alltså kunna ta bort remmen och vrida runt vevaxeln ett varv och lägga på remmen mot märkningarna igen?

 

Rotorn var förut en aning framför markeringen i fördelaren men jag lossade fördelaren och vred den så att markeringen överensstämde med markeringen när jag la på kamremmen.

 

Oj då!

På dom bensinmotorer jag mekat med kollar man när ettans kolv är i topp, då skall även en markering i vevaxelns remskiva linjera med en markering i motorblocket, samtidigt skall rotorn i fördelaren peka på en markering i själva fördelarens gods. Om den pekar 180° fel drar man runt motorn ett varv till.

Jag kan nog våga påstå att detta är en väldigt vanlig lösning.

 

Fördelaren roterar med halva vevaxelns hastighet.

 

Och jag har en fördelare som är 180 grader fel, men det funkar det också, om man kommer ihåg att sätta i tändkablarna i två steg förskjutet.

..

post-84895-68472_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där motorn har elektronisk tändning, förmodligen också en stor låda, en B23E tändmodul (TZ28H?).

 

Motorn tvärstannar ju, så den verkar tända i fel läge.

 

Kolven skall stå längst upp i loppet SAMT att kammens lober på cylinder 1 skall peka uppåt, då kan man nolla, men det kan vara 10grader fel om man har bilvevaxelremskiva, den borde gå igång men gå illa.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Strunt i märkningar på fördelaren, fingret i ettan, någon vevar runt när det fiser till har den kompat och nu bakar du motorn några grader och exakt där vrider du nu fördelaren så att rotern pekar på ettans sladd.   På videon har du för mycket förtändning sluta att försöka att starta på fel tändpunkt om du inte vill ha förgasarbrand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag hittat felet! På vevaxeln finns två markeringar som inte linjerar! En yttre för remskivan och en inre på sidan om kuggarna. Jag har har inte sett den inre markeringen tidigare utan gått på den yttre som jag har trott varit för kamremmen. Hoppas bara att inget har gått sönder nu, det skiljer ca 90 grader emellan markeringarna. Men som tur är har jag ju inte fått igång motorn ännu i alla fall. 

 

Nu har jag lagt på kamremmen igen och dubbelkollat så att 1ans cylinder är i topp, loberna pekar uppåt och rotorn på fördelaren pekar mot märket. Allt stämmer nu. Återkommer om en stund när jag provstartat.  

Redigerad av philipkarlberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det nära! Jag har inte riktigt fått igång den ännu, men det är på håret att den startar.

 

https://www.tumblr.com/video/searay180srv/160705016613/700/

 

Det kan vara batteriet som behöver laddas lite till. Jag roterade ju även fördelaren ca 10 grader så rotorn överensstämde med märket på fördelaren, och kanske var det bättre som den stod innan. Luftblandingen på förgasaren kan också behöva justeras en aning. 

 

Men nu tar jag paus, laddar batteriet och gör ett nytt försök i morgon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det nära! Jag har inte riktigt fått igång den ännu, men det är på håret att den startar.

 

https://www.tumblr.com/video/searay180srv/160705016613/700/

 

Det kan vara batteriet som behöver laddas lite till. Jag roterade ju även fördelaren ca 10 grader så rotorn överensstämde med märket på fördelaren, och kanske var det bättre som den stod innan. Luftblandingen på förgasaren kan också behöva justeras en aning.

 

Men nu tar jag paus, laddar batteriet och gör ett nytt försök i morgon.

Ja om du nu är 100% säker på att kamaxel, fördelare och vevaxel är i fas med vatandra, så kanske du skall prova att choka litet, om det inte finns en choke tar du bort luftrenaren/flamskyddet och håller handen ovanpå, du kommer att känna ett undertryck.

 

Att ställa fördelaren efter sträcket är bara en grundinställning, där motorn borde starta.

I din verkstadshandbok (för du har väl en sådan!?) står det hur många grader förtändning du skall ha vid ett specifikt varvtal.

Jag har i många år använt Biltemas billiga stroboscopslampa, om det inte är direkt solsken så funkar den, den är ju litet ljussvag jämfört med dyrare modeller.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Choke har jag (iaf en tillfällig, se snöret till förgasaren), men jag märkte inte någon direkt skillnad när jag använde den. Jag provade även startspray, men det kändes som om det bästa var när jag pumpade fram lite bensin med gasreglaget. 

 

Jag ska prova att sätta tillbaka fördelaren som den stod tidigare, så får man väl finjustera med stroboskop senare. 

 

Tack för all hjälp hittils. Jag återkommer imorgon!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hittat felet! På vevaxeln finns två markeringar som inte linjerar! En yttre för remskivan och en inre på sidan om kuggarna. Jag har har inte sett den inre markeringen tidigare utan gått på den yttre som jag har trott varit för kamremmen. Hoppas bara att inget har gått sönder nu, det skiljer ca 90 grader emellan markeringarna. Men som tur är har jag ju inte fått igång motorn ännu i alla fall. 

 

Nu har jag lagt på kamremmen igen och dubbelkollat så att 1ans cylinder är i topp, loberna pekar uppåt och rotorn på fördelaren pekar mot märket. Allt stämmer nu. Återkommer om en stund när jag provstartat.  

Du behöver inte oroa dig för att kolven skulle slagit i ventilerna, en AQ145 klarar ett kamremshaveri (jag vet, jag har provat...).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag hittat felet! På vevaxeln finns två markeringar som inte linjerar! En yttre för remskivan och en inre på sidan om kuggarna. Jag har har inte sett den inre markeringen tidigare utan gått på den yttre som jag har trott varit för kamremmen. Hoppas bara att inget har gått sönder nu, det skiljer ca 90 grader emellan markeringarna. Men som tur är har jag ju inte fått igång motorn ännu i alla fall. 

 

Nu har jag lagt på kamremmen igen och dubbelkollat så att 1ans cylinder är i topp, loberna pekar uppåt och rotorn på fördelaren pekar mot märket. Allt stämmer nu. Återkommer om en stund när jag provstartat.  

Du behöver inte oroa dig för att kolven skulle slagit i ventilerna, en AQ145 klarar ett kamremshaveri (jag vet, jag har provat...).

 

Phew! Ja, det låter i alla fall inte som om något gått sönder hittitls. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag fått igång den några sekunder i alla fall. Se video nedan. 

 

https://www.tumblr.com/video/searay180srv/160725471040/700/

 

Jag roterade tillbaka fördelaren till det läge den var i då jag köpte den. Ca 10 grader före ÖD. Utan att kunna mycket så känns det som en inställningsfråga i förgasaren. 

 

Jag rengjorde hela förgasaren i höstas, och kanske har jag missat något (även om motorn iofs inte gick alls innan jag rengjorde den). Jag har laborerat med skruven till luftblandningen, från 1,5 varv ut till 3 varv ut. Men jag har inte kunnat dra några slutsatser om det ännu. Den puffar och ryker en del när den stannar också. Förgasaren är en Weber 36 / 36 DCD så vitt jag vet. 

 

Innan varje provstart pumpar jag fram lite bensin med gasreglaget, och sen kör jag full choke. Släpper jag choken eller ger lite gas så stannar den direkt. 

 

Tacksam för fler tips på vad som kan vara fel. 

Redigerad av philipkarlberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är jag helt ute och cyklar eftersom jag inte känner till motorn, men efter umgänge med gamla mopeder , bilar och encyl båtdiesel.....

Luftskruven reglerar väl bara tomgångsblandningen, så när du gasar och den stannar låter det som om den inte får bränsle, skit i huvudmunstycket eller förväxlade munstycken vid hopmonteringen?

Puffar och ryker, är du säker på att du satt alla tändkablarna på rätt stift?

Ett osannolikt fel som hände mig, jag förväxlade stötstängerna så in blev ut. Motorn startade men sög in luft från avgassystemet och blåste ut avgaserna genom insuget. Då kunde man snacka om puffade och rök

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag får också känslan av att den inte får tillräckligt med bränsle. Den går ju några sekunder när jag har pumpat fram bränsle, sen dör den. Jag lusläser manualen till förgasaren nu och kollar om jag kan ha gjort något fel när jag monterade ihop den. 

 

Jag hittade manualen till den om någon har ork att läsa:

 

http://www.imps4ever.info/tech/carbs/edoardo-weber-28-36-dcd-service-manual-1977.pdf

 

Jag tror inte att jag har förväxlat några kablar. Jag har dubbelkollat det så många gånger nu. Stötstängerna har i alla fall inte jag varit på. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maskinen får uppenbarligen ingen bensin mer än det du sprutar in med akcerationspumpen.

Pumpar bränslepumpen upp bränsle till förgasaren?

Det är inte riktigt optimalt att pumpa för mycket på gasen för att få fram bränsle du kan råka ut för att bränslet rinner ner i cylindrarna och tvättar bort oljan med dålig komp som följd detta påverkar även intyget som blir sämre eller helt upphör man hamnar då i en ond cirkel.1

Boten då är några droppar olja i varje cylinder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...