Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
petelars

Felvisande volmätare

Rekommendera Poster

Har en Nimbus 22 DC med en VP 570A där voltmätaren visar fel.

I viloläge visar batterierna(som är nya) ca 12,8 V och när jag startar motorn och varvar upp till ca 2000 rpm, så visas ca 13,5 V, så generatorn verkar ge laddning. Men voltmätaren på instrumentpanelen visar bara ca 11 V!

 

Är det mätaren som är slut eller någon kabel på vägen?

Om jag mäter på kablarna i bak på instrumentet, ska det visa 13,5 där också eller "transformeras" spänningen på vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ska inte ske någon "transformeing" på vägen. Troligen kontaktproblem eller så har instrumentet gett upp.

Prova med någon annan spänningskälla eller kablar direkt till batteriet och mät vid instrumentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu mätt på kablarna bakom instrumentet och vid ca 2000 rpm har jag 12,7 V. Lite lågt, men betydligt mer än instrumentet visar ca 11. Så då är det väl dags att byta instrumentet?

kan man välja ett WEMA för 395 kr istället för VP 985 kr?

 

Att det visar mindre än vid batterierna är väl då förluster i dåliga kablar och anslutningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du kan välja vilket instrument du vill med diametern 52mm, även Biltema har en voltmeter som bara kostar 199kr.

http://www.biltema.se/sv/Bat/El/Matinstrument/Matinstrument-for-batbruk-2000032986/

 

Dessa instrument är ju inga precisionsinstrument, men en felmarginal på 1,7 v är alldeles för mycket.

 

Det är inte så, då, att visarnålen har flyttat sig på axeln, så var det på en original Volvo-Penta varvräknare jag hade i en båt. Då fick jag ta isär instrumentet och lyfta upp nålen och trycka tillbaka den på "0", så var det problemet ur världen.

 

Tja, vilket instrument du vill... visst, men det var en annan trådstartare här nyligen som bytt tankinstrument och fick då en annan färg på belysningen.

Biltemas instrument har lysdioder till instrumentbelysningen, det framgår inte vilken färg denna har, kan ju vara vitt, annars kan det vara rött eller gult.

 

På Tradera finns det liknande fast digitala instrument för en spottstyver, men då blir det litet hemslöjd för att få displayen att passa i det runda hålet.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...