Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
benny_b

Kolmården med egen båt

Rekommendera Poster

Hej Forum!

 

Funderar på att åka till Kolmården med familjen, och som båtvän man är, så vill man givetvis segla dit!

 

Men som jag förstår så finns ingen gästhamn där? Någon som har gjort något liknade?

Tips mottages

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om denna gästhamn ovan existerar men den ligger INTE vid själva djurparken utan i samhället Kolmården!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det går alldeles utmärkt att ankra upp i närheten, tex vid färjeläget Säter och sedan ta cykeln till djurparken. Eller taxi... Nävekvarn är annars att rekommendera om taxi är acceptabelt till parken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Sandviken finns möjlighet att ligga, bara några km till djurparken.

www.sandvikensbatsallskap.se/hamnen-i-sandviken/

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har besökt djurparken båtledes för mmåånnggaa år sedan. Jag hittade en flytbrygga precis nedanför Vildmarkshotellet där jag knöt fast och övernattade. Ingen gästhamnsservice så klart, men nära till djurparken. Det var någon som höll på med uthyrning av roddbåtar, vindsurfingbrädor mm vid flytbryggan och de gav OK för att ligga där.

 

Men varför inte ringa Vildmarkshotellet och fråga om bryggan finns kvar och är OK att ligga vid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sommaren för fyra år sedan fanns det gästhamnsbrygga vid campingen. Lite dyrt vill jag minnas, men man hade full tillgång till campingens faciliteter. Det var lätt att ta lokaltrafikbussen till parken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var där för ett antal år sedan och låg i Sandvikens gästhamn, enkelt och trevligt tyckte vi.   Som andra redan varit inne på så var det väldigt smidigt att ta sig mellan hamnen och parken med den lokala bussen.

Då (det kanske är ändrat nu) var det gästhamnsplatser med boj på utsidan av den större bryggan. Tyvärr helt oskyddat för sydlig vind! När vi var där blåste det på ett par timmar på natten och det blev snabbt väldigt skvalpigt och ryckigt. Så glöm inte att kolla väderprognosen om ni planerar att ligga där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sandvikens gästhamn verkar höra ihop med kolmårdens camping enligt info. 

Har dock förstått att det kan vara enorma svall från fraktfartygen så att man måste tänka på det vid förtöjning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sandvikens gästhamn verkar höra ihop med kolmårdens camping enligt info. 

Har dock förstått att det kan vara enorma svall från fraktfartygen så att man måste tänka på det vid förtöjning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamnen ligger oskyddad, så den är som nämnts tidigare känslig för sydliga vindar och svall från farleden även om jag inte upplevde dem som enorma.

 

Däremot minns jag det som att taxan var hög satt i relation till standard och jämfört t.ex. med de nu saliga Promarina-hamnarna som det har varit så poppis att skälla på här på MG. Denna gästhamn hade väl snarare Camping-priser.

 

Men bra läge för besök i Kolmården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyrt blir det på kolmården hur man en tar sig dit. Parkering, inträden, mat å glass till en familj en heldag kan snudd på jämföras med en utlandssemester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vi var där förra sommaren och jag kollade lite inför det. Gästhamnen i Sandviken ska tydligen vara utbyggd så problemet med svall och oskyddat läge borde vara mindre. Dock hade jag lite svårt att hitta info/bilder om gästhamnen i Sandviken. Vi valde till slut Nävekvarn eftersom det verkade trevligare. Genom turistinformationen hittade vi en tjej som kunde skjutsa oss fram och tillbaka till Kolmården för 500 kr.

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...