Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Sando

Nödvändigheten av ett internationellt certifikat?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag tänker mig en segling till Finland och eventuellt Estland i sommar. Är det någon som kan reda ut om det är nödvändigt med  ett internationellt certifikat? Spontant känns det som onödig administration och kostnad. Tänker jag fel?

 

http://www.sxk.se/internationellt-certifikat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det riktiga svaret får du om du mailar resp lands turistgrejs. Alla länder brukar vilja ha besök och hjälper gärna till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst det kan ju vara ett sätt att tackla frågeställningen.

 

I detta skede  vänder jag mig dock till forumets medlemmar i hopp om att någon kan bidra med kunskap. Alltså, vad riskerar jag om jag inte ansöker om internationellt certifikat vid resa till Finland och eventuellt Estland? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har åkt med egen båt till Finland årligen de senaste 30 åren, en gång blev jag visiterad av sjöbevakningen och inte ens då frågade de om något sådant. Samma gäller Estland och åtminstone Polen enligt egen erfarenhet. Ryssland vill ha det pappret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Det bekräftar min misstanke om att sannolikheten att någon kräver ett internationellt certifikat är mycket liten.

 

Är det någon som kan förklara vilka problem som skulle kunna uppstå om finska eller estniska myndigheter (mot förmodan) vill se ett certifikat och jag inte har något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har du inget certifikat och myndigheterna misstänker att båten är stulen, och du inte har något bra papper i båten som dom nöjer sig med så hamnar båten med kvarstad i hamn tills du ordnat detta. I praktiken är det ingen som bryr sig om något certifikat runt östersjön med undantag för Ryssland. Där duger å andra sidan dollar och en bra kontakt i landet bättre är min egen erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur vår (den finska) sjöbevakningen ställer sig till certifikatet när det gäller båtar under utländsk flagg men kollar de en finsk båt är certifikatet en nödvändighet. Detta efter att båtens registrering blev obligatoriskt.

30 års erfarenhet eller tidigare erfarenheter i andra östersjöländer gäller i varje fall inte längre för oss här i Finland då sjöbevakningens attityd är att alltid granska våra certifikat, brandsläckare, nödraketer och övrig säkerhetsutrustning om de bordar oss.

Vore klokt att kolla innan du får problem...

En regel som alltid existerat är att du skall kunna bestyrka att båten är din. Detta gäller i samtliga länder och en enkel utväg för det är just certifikatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Nu har jag blivit aningen klokare. Jag kan dock inte låta bli att göra en reflexion.

 

Är det inte märkligt så fort man lämnat Sverige är man skyldig att kunna bevisa att den egna båten inte är stulen? Varför är det nödvändigt i andra EU-länder men inte i Sverige? Hur kommer det sig att denna regel endast gäller båtar och inte andra kapitalvaror?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar är extremt lätta att stjäla, i synnerhet segelbåtar. De har inga registreringskrav i Sverige, vilket gör dem svåridentifierade. Båtar kan passera en territorialgräns längs en väldigt lång sträcka i vissa fall, till skillnad från bilar som i de flesta fall måste passera mer eller mindre bevakade gränsövergångar. Andra kapitalvaror av rang är både mycket svårare att stjäla (kräver oftast inbrott i bostad) och är inte lika "unika" som båtar är, och sällan särskilt dyra i jämförelse.

Så båtar är nog i en särställning som motiverar specialregler.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur vår (den finska) sjöbevakningen ställer sig till certifikatet när det gäller båtar under utländsk flagg men kollar de en finsk båt är certifikatet en nödvändighet. Detta efter att båtens registrering blev obligatoriskt.

30 års erfarenhet eller tidigare erfarenheter i andra östersjöländer gäller i varje fall inte längre för oss här i Finland då sjöbevakningens attityd är att alltid granska våra certifikat, brandsläckare, nödraketer och övrig säkerhetsutrustning om de bordar oss.

 

LonelyBird, tänker du på detta (https://www.trafi.fi/filebank/a/1476706260/41a7665fce612027e70130cf0bd7d931/22825-Venerekisteritodistus_lippu_-_etu.png) eller finns det nödvändiga papper jag inte ännu hört talas om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst det kan ju vara ett sätt att tackla frågeställningen.

 

I detta skede  vänder jag mig dock till forumets medlemmar i hopp om att någon kan bidra med kunskap. Alltså, vad riskerar jag om jag inte ansöker om internationellt certifikat vid resa till Finland och eventuellt Estland? 

 

Kommer man till ett annat land och inte uppfyller de krav som ställs kan det bli dyrt.

Lite onödigt att basera sin kunskap på forummedlemmarnas tro. De lär ju inte vara med och betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag betvivlar inte din förmåga att granska inläggen men det är som du säger, mycket svammel. Alla är inte medvetna om det.

 

En gissning är att turismansvariga har eller kan få fram informationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac:

Tack för din omsorg. Du behöver inte vara otrolig för min förmåga kritiskt granska den information jag får. 

 

Genom att kasta ut en fråga på maringuiden får man givetvis varierande kvalitet på svaren. Ibland rent svammel men inte sällan mycket vederhäftig information. Ansvaret för att värdera informationen jag får är helt och hållet mitt. 

 

Det hade varit toppen om någon kände till någon klargörande länk till ansvarig myndighet i Finland och Estland. Borde inte detta vara reglerat inom EU?

 

Återigen, tack alla som bidragit i tråden! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med ett Internationellt certifikat eller International Certificate for Operators of Pleasure Craft ("ICC") så lär det underlätta när man stöter på byråkratiska myndighetspersoner som inte ser mellan fingrarna. Man kan nog chansa men det kan även bli problem och då kanske det inte är så kul att inte ha ett nödvändigt certifikat med sig. Det räcker i två år och kostar 500 kr, (SXK, Svensk segling, Svenska Båtunionen)

Läs även gärna dessa länkar:

Tallinn - Stockholm

Finland - Formalities

Boating on the Baltic Sea

 

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag vet inte hur vår (den finska) sjöbevakningen ställer sig till certifikatet när det gäller båtar under utländsk flagg men kollar de en finsk båt är certifikatet en nödvändighet. Detta efter att båtens registrering blev obligatoriskt.

30 års erfarenhet eller tidigare erfarenheter i andra östersjöländer gäller i varje fall inte längre för oss här i Finland då sjöbevakningens attityd är att alltid granska våra certifikat, brandsläckare, nödraketer och övrig säkerhetsutrustning om de bordar oss.

LonelyBird, tänker du på detta (https://www.trafi.fi/filebank/a/1476706260/41a7665fce612027e70130cf0bd7d931/22825-Venerekisteritodistus_lippu_-_etu.png) eller finns det nödvändiga papper jag inte ännu hört talas om?

 

För vårt vidkommande är det just det jag tänker på. Har inte en aning om vilken myndighet i Sverige utfärdar denna, hos oss är det Trafi...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...