Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
FinMick

Koppla smartphone-gps till VHF

Rekommendera Poster

Funderar på möjligheten att få en bluetooth-NMEA0183-adapter att plugga i VHF-en.

Det finns nämligen appar för att skicka NMEA-data via bluetooth till dator, så jag tänker att den lika gärna kunde uppdatera VHF-ens position.

Någon som gjort nåt liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde istället så att jag köpte en billig puck till dator/USB. Den vill ha +5V och det hittade jag i VHFen på en anslutning för extern lur. Karvade ur lite i taket, satte upp pucken med en liten teakplatta under (efter 2år...).

Så fort jag sätter på VHFen så startar GPSen och efter ett antal sekunder har vi position.

 

Vill man inte rota i VHFen så finns det gott om billiga DC/DC omvandlare för att få 5V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skiftat om min tanke så att jag skulle få ansluta telefonen via micro-usb till vhf-en. På så sätt får jag också laddning i luren, som jag ändå ska ha om positionering och data ligger på konstant.

 

Men att lära dem kommunicera känns efter lite efterforskning övermäktigt... USB till serial-adapter finns ju, men klarar luren av att simulera serieporten?

 

Ska se mig om efter billiga gpsmottagare med serieport. Allt som har "marin" i namnet blir fort oproportionerligt dyra, och rs232/422 är ju i det närmaste stenålders idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Men att lära dem kommunicera känns efter lite efterforskning övermäktigt... USB till serial-adapter finns ju, men klarar luren av att simulera serieporten?"

 

Inte vad jag vet.

 

Ska se mig om efter billiga gpsmottagare med serieport

GlobalSat eller Holux finns, men verkar inte finnas för seriellt längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...