Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
thomtenius

mercury 7,5 startar ej. slut på idéer

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tjenare! Jag har en mercury 7,5 från 80talet som har stått ganska länge. För ca 5 år sen så kördes den i 10min innan den la av och sedan dess har den inte gått att starta.

 

Jag har rengjort förgasaren, blåst munstyckena men den verkar inte komma bensin till cylindrarna. Flotören fylls upp så problemet är förmodligen efter den.

Stiften är fräscha och gnistrar när kolven är i topp. Har prövat ge den några supar men det enda som händer är att den baktänder några fåtal gånger.

 

Känns som att jag har missat något enkelt så tveka inte på att svara! :)  mvh/ David

Redigerad av thomtenius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ger du supen i förgasaren eller i tändstiftshålet?

 

Spontant så skulle jag kolla packningar eller söka efter sprickor vid insuget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ger du supen i förgasaren eller i tändstiftshålet?

 

Spontant så skulle jag kolla packningar eller söka efter sprickor vid insuget...

Söp genom tändstifts hålen. Har beställt ett membrankit. Men känns ändå som att den ska tända till när den får en sup..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu har jag bytt membran och tändstift. tänder fortfarande inte på startgas eller en skvätt bensin rakt in i cylindrarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tagit kompressionsprov? En motor som får soppa och har gnista men inte tänder låter väldigt mysko. kolvringar som satt sig kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan timingen vara off så att den tänder, men tänder fel?

Startgas tänder väl helt utan kompression!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet att det var ett tag sedans sist. men nu ska ni få höra hur den startade. jag satte upp motorn i en tunna och drog allt vad jag hade tills jag hade blodsmak i munnen. sen sa polaren att jag skulle pröva lägga i en växel. på första draget med en växel i så startade den

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...