Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Callestone

Motorbyte?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har stött på stora motorproblem dessvärre. Motorn, en Volvo Penta Tamd 30 har läckande kylsystem och har kokat.  Båten, en Fjord 27 selcruiser inhandlades förra hösten och direkt byttes generator då den var felmonterad av tidigare ägare. 

När vårt aktuella varv i Malmö skulle serva motorn inför säsongen insåg man att den kokat. Termostathuset var svart, och en frostplugg hade släppt ur sitt fäste trots vinterkonservering. Kylarvätskan hade läckt ut. Felsökning påbörjades och man bytte packningar och annat. Idag fick jag beskedet att det fortfarande läcker, nu från andra ställen i motorn, bland annat i avgaslimpan. Som ickekunnig motormänniska kan jag inte specificera mer än så, det var vad mekanikern sa. 

 

Från varvets sida skulle man fundera en gång till på att ev försöka renovera motorn ytterligare men jag börjar mer och mer fundera på om det är lönt. En gammal motor som kokat, och som dessutom läcker lite här och var. 

 

Jäkligt tråkigt i sammanhanget är att vi planerat en längre resa med båten i sommar, något som nu verkar gå om intet. Därför startar jag en tråd här. Söker tips på lämplig åtgärd. Ska vi försöka laga den ytterligare, eller är det bara skroten som gäller? Och vad gäller vid motorbyte? Har bara erfarenhet av utombordare tidigare. Behöver ju en motsvarande motor i bra skick. Ny motor är inget alternativ då det skulle kosta mer än båten. Samtidigt vill vi ha en fungerande båt. 

Tips på kunnigt folk, var jag ska leta, vem jag ska ringa osv mottages tacksamt. Vi bor i Malmö och hjälpen vi fått är från ett professionellt varv. Dem litar jag på till 100%. 

Tacksam för vidare tips i denna dystra historia. 

 

Med vänlig hälsning, Calle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en TAMD 30 i en Ninbus. En hopplös motor, någon slags förkammardiesel, som alltid sotade trots nyrenoverade spridare och turbobyte. Med de erfarenheterna jag har av den motorn hade ju inte jag satsat på någon renovering, den kanske passar bättre i en traktor, min gamla motor hamande i en snöröjningstraktor...

 

Det är väl minst 15 år sedan den byttes mot en TAMD 31 som jag var väldigt nöjd med, nu är den båten såld.

TAMD 31 är väl iofs omodern nu den också, men var en enkel mekanisk motor som inte hade common rail.

Jag är dåligt orienterad på nya dieselmotorer, men det finns ju VW, Yamnmar och en himla massa andra, du bör väl ha omkring 150hk...

Kanske du kan få tag på en begagnad och renoverad TAMD 31, jag har ibland sett sådana på Blocket.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem är det som konserverat motorn? Du skriver att den köptes förra hösten vilket då skulle innebära att ni kört med båten sommaren 2016, eller? Om ja, kokade motorn under den säsongen?

 

I min värld så känns det som att konserveringen misslyckats totalt och det du beskriver är frostskador och har inget med ev. tidigare kokning att göra.

 

Du skriver att du är ingen motormänniska, så man kan anta att du lämnat bort arbetet med konservering till kanske ert varv i Malmö. Om så är fallet så skulle inte jag acceptera förklaringen att motorn kokat, utan krävt varvet på ordningställande på deras bekostnad.

Om det är vad som hänt så har säkert varvet den åsikten och förklaringen för att klara sig undan.

 

Har du däremot gjort konsereveringen själv så är det bara att bita i det sura äpplet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte båten förra hösten, då gick den utan problem. När jag skulle köra hem den från Göteborg till Malmö tappade den kraft och vi fick söka nödhamn utanför Kungsbacka. Kanske berodde det på hög sjö och avlagringar i dieseltanken. Där såg man också att batterierna verkade överladda. Vi gjorde ett försök att köra men fick vända direkt när batterierna började koka. Tillbaka till hamn, beställa lastbil och transportera båten landvägen till Malmö. Säljaren var med och betalade transporten.

Väl hemma kontaktades ett varv i Malmö. Det varvet vi använt till förra båten fick vi inte tag på. Därför kontaktades ett annat varv i hamnen. Felsökning visade att generatorn behövde bytas. Det gjordes och båten togs upp på land. Där konserverade samma varv motorn.

 

Nu till våren kontaktade vi det ursprungliga varvet (de som tog hand om förra båten som jag har förtroende för) för att serva motorn. Då upptäcktes läckagen, och man ställde sig väldigt frågande till konserveringen. 

 

Så med andra ord kanske jag kan kontakta varvet som utförde konserveringen och kräva dem på reparation? Har ju kvitto på arbetet. Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det någon som kollade kylvätskans fryspunkt vid konserveringen i höstas. Eftersom en frostplugg hoppat ur, kan man misstänka att motorn frusit i vinter. Det kan vara värmeväxlaren som läcker, så att färskvattnet späs ut med sjövatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En TAMD30 har slutet kylsystem så en misslyckad konservering resulterar inte i att gjutpluggar(frostpluggar) hoppar ur läge

Däremot kan ju förra ägaren av okänd anledning bara haft vatten och inte glykolblandning i kylsystemet

Dock bör en firma som konservera en motor även kolla fryspunkt på vätskan i det slutna systemet men de flesta gör nog inte det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så kan jag fortfarande ifrågasätta firman som konserverade motorn varför de inte kollade fryspunkten? Kan det vara anledningen till att det är som det är nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så kan jag fortfarande ifrågasätta firman som konserverade motorn varför de inte kollade fryspunkten? Kan det vara anledningen till att det är som det är nu?

Med de uppgifterna du presenterar så låter det ju som om det är den vägen dui första hand skall gå.

Om det blir trubbel år du ju vända dig till kommunens konsumetkontor eller direkt till allmäna reklammationsnämnden.

 

Men med take på att TAMD 30 redan från början är en udda eller gammal konstruktion, säg emot mig om jag har fel! och att den är gammal och nu dessutom defekt såkan detju kännas som ett adekvat alternativ att byta maskinen. Ny motor kanske inte är ekonomiskt försvarbart, men renoverad med garanti kan ju kanske vara ett gott alternativ.

Och jag blev ju väldigt förtjust i TAMD31 men det kan ju hända att det finns andra bra alternativ.

Senare kom det väl en fyrcylindrig variant av KAD motorena också, och det är ju trevliga "anlaoga" motorer, de sista innan de digitala commonrail maskinerna kom.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt att det är slutet system, men symtomen TS beskriver låter som frostskador. läckage gjutpluggar, avgaslimpa etc etc.

Är det som Captain säger att troligtvis väldigt få verkstäder kollar fryspunkten i färskvattendelen så är det urusel service. Hur ska den anlitade firman kunna garantera ett fullgott skydd mot kylan om man inte kollar detta. Kan ju finnas en hel del källor till att glykolhalten är felaktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Ska kontakta firman som gjorde konserveringen och kolla om de kontrollerade fryspunkten. Sen börjar väl tvisten...

 

Kanske kan de betala motsvarande vad reparationen skulle kostat till bidrag till den nya motorn. Vet inte om firmor gör så?

 

Ok, om vi bara spekulerar i nyare motor då. Det är en djungel med inombordare. Kan inget alls om beteckningar etc. Det är lättare med utombordare där siffrorna oftast anger antalet hk :)

 

Men någon nämnde KAD, vilka specifikt är att jämföra i storlek med en TAMD 30? 

 

Vilka billigare alternativ är att rekommendera? Har inte ens hunnit fundera på hur mkt vi kan lägga på en nyare motor, men kollar man inser man ju att de är extremt dyra. 

En sista fråga, hur vet jag om motorerna är för rak axel eller drev? Vi har ju rak axel.

Tack så länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TAMD40, kan det vara något? Bra motor? När tillverkades den? Antar att den är starkare än min 30, men det gör inget då vi endast toppar 14 knop i dagsläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TAMD 40 är en sexcylindrig motor, har du plats för en sådan?

Motorer anpassade för drev brukar ha bokstäverna "AQ" i beteckningen, men inte alltid.

Du skall ha en motor avsedd för backslag.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Har sett andra fjord 27:or med Tamd40 så en 6cylindrig borde få plats. Hittat denna också; https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_Penta_AQD40___TMD40_Nytt_topplock_71660925.htm?ca=23_11&w=3

 

Vad skiljer 40 mot 41? Annonsen som Ivan65 tipsar om är en aqad41a. Den misstänker jag är drevanpassad eller går det att göra den axelvänlig?

Imorgon ska vi kontakta firman som konserverade motorn och ställa dem till svars. Återkommer med besked. Tack så länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Båda motorerna som du länkar till behöver ju ett backslag.

Du har ju ett backslag på nuvarande motor, troligtvis ett mekaniskt sådant, men undrar om det tål högre effekt och om det rent fysiskt passar!

Det får motorexpertarena här svara på. Jag hade ett hydrauliskt backslag på min TAMD31, det gick väldigt mjukt att växla med, inget "klonk-ljud" eller ryck i båten.

 

Jag anser att du om det blir aktullt köper en renoverad motor med garanti av en motorfirma, som även kan installera maskinen åt dig.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl fortfarande samma kylvätska kvar i motorn som den hade i vintras? Tappa ur lite och lägg i frysen, alternativt testa med en glykolmätare, så vet du.

 

Är avgaslimpan sönderfrusen så bör det väl bero på slarv vid konservering då jag antar att den kyls av utgående sjövatten? Förutsatt att den inte är trasig p.g.a. ålder & rost såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny motor beställd. Det blev en totalt genomgången Tamd 31, med kvitto på hela renoveringen. Köps för rimliga pengar i förhållande till vad båten kostar. Hoppas på bättre lycka med den maskinen. Nu väntar vi bara på bytet, sen blir det mycket båtåk!

 

Under tiden tänkte jag säkra upp gasolen i båten. Då kommer jag behöva borra ett hål i skrovet. Har ingen erfarenhet av detta. Något särskilt att tänka på för att det inte ska komma in fukt i genomföringen? 

Tack så länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Ja som jag tidigare skrev gillar jag den maskinen!

Hoppas att du fick med ett hydrauliskt backslag!

 

Det är ju ingen konst att borra i ett skrov, mät två gånger borra på rätt ställe en gång.

Kolla noga på båda sidor om det tänkta borrstället så du inte skadar någonting på andra sidan. Om det finns en klädselmatta är det lätt att denna snurrar upp sig runt borret. Ett litet guidehål är ju alltid bra att börja med.

Nyväsasade borr är ju alltid bra. Om du skall ha större hål använder du hålsåg. Vanlig laddningsbar borrmaskin brukar räcka till.

Om man skall borra med hålsåg där det dinns kläselmatta limmad, börjar man att borra från den sidan, långsamt, då sitter klädseln kvar.

 

Det finns säkerligen på nätet instruktioner om hur man installerar gasol.

Genomföringar kopparrör eller gasolslang skall ju fodras med lämplig bussning.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måla med topcoat eller annan färg, eller lägg Sikaflex i hålen,mså håller du fukten borta.

Gasolslangar eller rör får inte dras tillsammans med elkablar eller bränsleledningar.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips Georg_Ohm. Gasolinstallation har jag gjort på tidigare båt och läste då på mycket för att göra på rätt sätt. Då drogs kopparrör bak till ankarboxen där tuben placerades i en hink. Funkade bra. Så själva installationen tror jag jag har hyfsat koll på. I detta fallet kommer gasoltuben placeras rakt under gasolköket då det inte finns några lämpliga stuvutrymmen på "utsidan av båten". Det enda som finns är en trälåda på badbryggan som fungerar som ankarbox. Det skulle innebära mycket rördragning och borrning för att få till det bra där ute. Därför kommer jag installera rakt under köket, i skåpet för köksgrejor. Men med en gasolhink och rätt installerat bör det gå bra! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en sådan installation i förra båten, en 2litersflaska i skåpet under spisen.

Ställde flaskan i en stor hink med tätslutande plastlock som det hade varit akvariefiskmat i, jag odlade akvariefiskar på den tiden, så jag köpte stora förpackningar direkt från grossist. I botten en skrovgenoföring med fallande slang till likadan skrovgenomföring strax ovanför vattenlinjen. I ovankant ett tajt hål en gummibussning där slangen gick ut, det var bara 50cm slang till spisen.

Jag hade först köpt en riktig gasolhink, som jag kopierade och lämnade tillbaka, då min hink hade exakt samma mått och form, dock en annan färg...

Genomföringarna var också desamma.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...