Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jonro3

Hur kopplar jag dubbla generatorer och CTEK D250S Duo

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Jag har en fråga om CTEK D250S och M300 tillsammans med dubbla generatorer.

Jag har två VP AD31P med varsin generator. Ett startbatteri på75 Ah, och en förbrukningsbank på 2xparallellkopplade 100 Ah AGM batterier. 50W Solpanel. Funderingen jag har är hur man på bästa sätt kopplar in detta till båtens generatorer. Enligt CTEK's beskrivningar så ska man koppla Från Generator till Startbatteri och vidare in i CTEK D250S och utgången kopplas till Förbrukningsbanken. Men då används ju bara en generator. Kan man koppla båda generatorerna parallellt till Startbatteriet o.s.v.

PS: Måste D250S ha 12V in på ingång för att fungera? Har testat att koppla generator direkt in på D250S utan att ha med startbatteriet, men då fungerar det inte alls.

Med vänlig hälsning Roger

 

 

 

 

 

Redigerad av jonro3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställ frågan till Ctek, det är bättre än en massa gissningar. 

Om generatorn inte är kopplad till något batteri riskerar du att blåsa dioderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställ frågan till Ctek, det är bättre än en massa gissningar. 

Om generatorn inte är kopplad till något batteri riskerar du att blåsa dioderna.

Absolut, frågan är ställd men svaret verkar dröja så därför testar jag här. Köra generator utan last har jag inte tänkt. Startade bara upp någon sekund för att se om laddningen startade vilket den inte gjorde.

 

Har sett en massa svar på liknande fråga och då kopplar man båda generatorerna parallellt till Startbatteriet och sedan via CTEK D250S till Förbrukningsbanken. Men är lite osäker på hur bra det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att parallellkopplade generatorer till startbatterier är rätt, det förstör inget i alla fall.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att parallellkopplade generatorer till startbatterier är rätt, det förstör inget i alla fall.

Det borde rimligtvis fungera, och jag tror att installationen är så som orginal eftersom förbrukningsbatteriet laddas oavsett vilken motor jag startar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska ju gå att köra vindgenerator på CTEK också och vad jag förstår så kopplas den till samma punkt som generatorn. Det vittnar ju om att det borde gå att koppla ihop två generatorer på så vis. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Sterling som är som Cteken men kraftigare. Till den kan man koppla flera generatorer eller andra strömalstrande grejer tex 230V aggregat.

 

Har du bara D250S? Då har du endast 20A att ladda husbatterierna med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver en Smartpass också, annars laddar D250S Dual endast med max 20A till förbrukar banken (om dom är "efter" D250S).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver en Smartpass också, annars laddar D250S Dual endast med max 20A till förbrukar banken (om dom är "efter" D250S).

 

Men Smartpass klarar bara 80A, helt ok om du har tex 35A generatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CTEK-prylarna är fel utrustning i ditt fall. Köp en Sterling alternator to battery charger istället. Där parallellkopplar du generatorerna och sen fördelar Sterlingen ut UH-laddning till startbatteri och "boostad" laddning till förbrukningsbanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får nog hålla mig till CTEK nu eftersom jag har dom grejorna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får nog hålla mig till CTEK nu eftersom jag har dom grejorna. 

 

Då har du problem. Antingen max 20A laddning eller så för du köpa en Smartpass som troligen inte håller. Lösningen är som Bobba skriver, då kan du sälja D250. Att du har andra Ctek prylar saknar betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lösningen blev som bifogad bild. Då laddas båda batterierna upp till ca: 80%, sedan toppladdas förbrukningsbatterierna, av genaratorn för startbatteriet och solcellen. 

 

CTEK.pdf

Redigerad av jonro3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha fel men efter att ha frågat Ctek-representanten på en båtmässa så fattade jag som att en Dual med en Smartpass inkopplad klarade tillsammans totalt 100A.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hmmm

 

Om du tömmer service batteri får du inte igång den motorn. Det innebär att du måste starta motor 1 med startbatteriet och vänta tills service batteriet har fått laddning tillräckligt för att starta motor 2 med service batteri. Eller är jag helt ute och cyklar??

 

Exakt så var det kopplat i en båt där jag fick koppla om helt!

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.båtelektriker.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns som standard på Sealine S28 ett bypass relä som kopplar ihop batteribankarna för att lösa det problemet.

Redigerad av jonro3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha fel men efter att ha frågat Ctek-representanten på en båtmässa så fattade jag som att en Dual med en Smartpass inkopplad klarade tillsammans totalt 100A.

 

Men samtidigt säger de att Smartpass skickar strömmen antingen direkt till husbatterierna eller till D250. Man kan aldrig skicka 80A till batteriet och samtidigt skicka 20A via D250 till samma batteri.

 

Hej!

Hmmm

 

Om du tömmer service batteri får du inte igång den motorn. Det innebär att du måste starta motor 1 med startbatteriet och vänta tills service batteriet har fått laddning tillräckligt för att starta motor 2 med service batteri. Eller är jag helt ute och cyklar??

Exakt så var det kopplat i en båt där jag fick koppla om helt!

 

Visst är det en sällsynt idiotisk lösning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Finns även på Regal och en del Nimbus båtar mm. Vad bra då är allt i sin ordning. Tips är att kolla att bypass relä fungerar nu inför säsongen så det inte blir en överraskning om den inte fungerar. Men det har du givetvis kollat utgår jag ifrån.

Trevlig sommar!

 

Mvh

Kurt Vilen

Stockholms Marine El

www.båtelektriker.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där blir inte en speciellt bra lösning. Om du nu absolut ska ha CTEK-burkarna så ska du parallellkoppla generatorerna direkt till startbatteriet. Har du sense-ledningar på generatorerna? Koppla isf även dessa till startbatteriet. Sen kopplar du CTEK-burkarna mellan start- och förbrukningsbatteri precis som CTEK-manualen visar. Se till att ha grova kablar mellan generator->start->CTEK->förbrukningsbank. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag kan ha fel men efter att ha frågat Ctek-representanten på en båtmässa så fattade jag som att en Dual med en Smartpass inkopplad klarade tillsammans totalt 100A.

 

Men samtidigt säger de att Smartpass skickar strömmen antingen direkt till husbatterierna eller till D250. Man kan aldrig skicka 80A till batteriet och samtidigt skicka 20A via D250 till samma batteri.

 

Hej!

Hmmm

 

Om du tömmer service batteri får du inte igång den motorn. Det innebär att du måste starta motor 1 med startbatteriet och vänta tills service batteriet har fått laddning tillräckligt för att starta motor 2 med service batteri. Eller är jag helt ute och cyklar??

Exakt så var det kopplat i en båt där jag fick koppla om helt!

 

Visst är det en sällsynt idiotisk lösning?

 

Hej!

 

Jag ger mig aldrig in i diskussioner om hur man skall göra och inte göra då det finns lika många lösningar på allt som det finns medlemmar här känns det som ibland. Om någon tycker som jag så brukar jag ibland trycka på gilla knappen. Så till denna lösning säger jag bara " inga kommentarer "

 

Mvh

Kurt Vilen

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där blir inte en speciellt bra lösning. Om du nu absolut ska ha CTEK-burkarna så ska du parallellkoppla generatorerna direkt till startbatteriet. Har du sense-ledningar på generatorerna? Koppla isf även dessa till startbatteriet. Sen kopplar du CTEK-burkarna mellan start- och förbrukningsbatteri precis som CTEK-manualen visar. Se till att ha grova kablar mellan generator->start->CTEK->förbrukningsbank. 

 

Men max ström från generatorerna får högst vara 80A tillsammans. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det där blir inte en speciellt bra lösning. Om du nu absolut ska ha CTEK-burkarna så ska du parallellkoppla generatorerna direkt till startbatteriet. Har du sense-ledningar på generatorerna? Koppla isf även dessa till startbatteriet. Sen kopplar du CTEK-burkarna mellan start- och förbrukningsbatteri precis som CTEK-manualen visar. Se till att ha grova kablar mellan generator->start->CTEK->förbrukningsbank.

Men max ström från generatorerna får högst vara 80A tillsammans.

Det finns kraftigare grejer från Ctek numera.

 

http://www.ctek.com/se/produkter/fordon/smartpass-120

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och faktiskt, när jag läser på förpackningen där de säljer Dual S och Smartpass tillsammans så står det " 100A Charging System"...

Kanske på nåt vis det klarar 100A i alla fall?

Troligen är det enklaste att fråga Ctek direkt, om man tvivlar på funktion och kapacitet menar jag.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså ledningen från d250 S är samankopplad med critical ut på smartpass. Det lämnar 100 tillammans,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det skulle vara intressant att höra Ctek's förklaring, jag och andra har mailat men aldrig fått något svar. Smartpass beskrivs ”som en dirigent för all strömför- brukning ombord” i en artikel av Utterström. Alltså Smartpass skickar ström till antingen D250 ELLER direkt till batteriet. Samma funktion kan man få med ett relä som kopplar batteriet direkt till generatorn eller via D250.

 

post-80529-0-92338600-1495012086.png

 

Där står det 80A eller hur?

 

Principen ritad här:

 

post-80529-0-23967600-1495012432.png

 

Kolla den nedre skissen, det är en omöjlighet som har stora likheter med perpetuum mobile.

Det man möjligen kan mena är att det kan gå 80A från Smartpass till batteriet och samtidigt 20A till "förbrukare" men det är inte samma sak som 100A till batterierna...

 

Nyttan av D250 kan man diskutera, toppladdningen inträffar efter ett par timmar, om man nu kör så länge. Själva behovet av toppladdning kan man också diskutera, vi pratar om de sista 15-20% av batterikapaciteten. I många sammanhang undviker man toppladdning och ökar istället batteribanken med 15-20% och ökar på så sätt bankens livslängd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast de är ju seriekopplade och inte parallellkopplade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast de är ju seriekopplade och inte parallellkopplade. 

Nej, då skulle all ström gå genom D250 och laddströmmen skulle aldrig bli mer än 20A.

 

Funktionen är ungefär så här:

Från generatorn går strömmen till D250 och till batteriet. Smartpass är i princip en skiljediod för strömmen till batteriet.

I d250 sitter en DC/DC omvandlare som höjer spänningen men den är också gjord så att spänningen stryps när strömmen uppgår till 20A.

Om batteriet vill ha mer än 20A så kommer strömmen att tas från Smartpassen.

Om det verkligen sitter en diod eller någon form av MOSFET lösning vet jag inte. Men kolla, det finns ett litet spänningsfall över Smartpass.

 

Man skulle enkelt kunna göra en liknande pryl med en 20A DC/DC omvandlare (drygt 100kr) och ett par Schottky dioder. Då får man inte den "intelligenta" laddning men man kan sätta in en solcellsregulator a 100 kr för att få den intelligensen. 

Har man en smart regulator typ 2215bn så kan man lösning som är bättre och framförallt mycket billigare lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, här är den, CTEK-dödaren.

Har jag tänkt rätt?

 

post-80529-0-59255700-1495042103.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, här är den, CTEK-dödaren.

Har jag tänkt rätt?

 

attachicon.gifCtekdödaren.png

Det där ser ut som en Bhemac D250S Dual. Med en Dumbpass?  :-)

 

Sen förstår jag inte varför man skulle vilija ha en 120A smartpass, som ju egentligen bara är ett glorifierat skiljerelä. Skulle CTEK gjort något så är det en 200A-version av D250S där man precis som med Sterlings prylar får en optimerad laddning så mycket som generatorerna kan ge/batterierna kan ta emot.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså Smartpass skickar ström till antingen D250 ELLER direkt till batteriet. Samma funktion kan man få med ett relä som kopplar batteriet direkt till generatorn eller via D250.

 

Precis så är det. Man ser det framförallt när den går från "smartpassladdning" till "Dualladdning" då spänningen stiger från generatorns ~13,8V till D250S 14.4V. Hade dessa två laddat parallellt hade det inte vart en sådan markant övergång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...