Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Nim26

Är mitt batteri OK

Rekommendera Poster

Mitt ett år gamla startbatteri ligger på 12,7 för det mesta, när det laddas är det uppe på 14,5 ungefär det som generatorn ger men senare när man stängt av så är det 12,7!

Är detta ok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12,7V är fulladdat för ett vanligt vått blybatteri.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ok mao. Skönt tack för supersnabbt svar:)

detta är ju även all den okunnighet man besitter när det gäller elen.

Men mina 3 vanliga 80AH seriekopplade brukar iofs ligga på 13,5 men det kanske beror på att solcellen ligger på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Över 12.7v (upp till ca 14.4 v) då laddar du batterierna. Läs mer om laddning av blybatterier på Sutars hemsida.
Sutars rekommenderar även att inte ta ut mer än 25% av batterikapaciteten för att batterierna ska hålla längre (gäller blybatterier). Läs gärna även deras "Elguiden 2017".
Det är inte fel att känna till lite om batterier och hur man bör hantera dem i en båt så att de fungerar bäst och håller länge.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Över 12.7v (upp till ca 14.4 v) då laddar du batterierna. Läs mer om laddning av blybatterier på Sutars hemsida.

Sutars rekommenderar även att inte ta ut mer än 25% av batterikapaciteten för att batterierna ska hålla längre (gäller blybatterier). Läs gärna även deras "Elguiden 2017".

Det är inte fel att känna till lite om batterier och hur man bör hantera dem i en båt så att de fungerar bäst och håller länge.

 

tack för bra svar och väldigt bra länk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man mäter batterier ska de helst vila några timmar efter laddning. Man kan få lite för höga värden om man mäter direkt.

---

Alla blybatterier håller längre ju mindre man tar ut, det är inget nytt. AGM batterier får extrem livslängd jämfört med våta om man bara tar ut lite ström därför är de mer lönsamma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en panel på 80W och ny generator på60A dessa går till en CTEK 250 och ut till 3 st förbrukare 75A + ett startbatteri på 80A, detta borde väl räcka vrållänge för oss:)

Våra största förbrukare är kyl, 5KW värmare, el toan, resten är då GPS och laddning av mobil och paddor samt lite lampor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa!

Skriv ut denna bild, plasta- eller laminera gärna in den, innan dess kan du ju "photoshoppa" den till ett format så att den får plats intill båtens voltmeter.

post-89760-0-07501400-1494347948_thumb.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Mät mitt batteri i omgångar och det har märkligt legat riktigt högt i vilospänning, men ändå misstänkte det gjort sitt.  Provade gammal belastningsmätare batterier helt ok enl den.  Men eftersom man är lite fräck ibland och vet att  att biltema använder en rätt avancerad mätare för reklamationer där man får ut fler värden så svängde jag förbi och bad i service disken att få ett batteri mät, det visade sig att något direkt fel var det inte men en tredjedel av kapaciteten fanns bara kvar, hade det varit ett batteri med garanti hade byte varit godkänt.  Nu blev det nyköp dock ej något biltema batteri.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit det förut, de där voltmetrarna som sitter originalmonterade eller eftermonterade i många båtars instrumentpaneler, är inga precisionsinstrument!

Visarnålen är rätt bred, och skalan är också rätt grov.

Det finns digitala med två decimaler, lättare att läsa av, men inte heller de är några precisionsinstrument, ävensom de är mångt mycket bättre än de analoga med visare.

 

Egentligen skulle man ha en snabbkontakt, och motsvarande kontakt på sin multimeter, så den kunde pluggas in om man vill kolla...

 

Eller så köper man "batteritankmätaren" NASA BM-1 (eller annat linkande instrument) då får man mer exakta mätresultat, och man får reda på mycket mer av värde, exemplevis hur mycket batterikapacitet man har kvar! Detta är mer värdefullt än att bara få ett ögonblicksvärde på elsystemets spänning.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en panel på 80W och ny generator på60A dessa går till en CTEK 250 och ut till 3 st förbrukare 75A + ett startbatteri på 80A, detta borde väl räcka vrållänge för oss:)

Våra största förbrukare är kyl, 5KW värmare, el toan, resten är då GPS och laddning av mobil och paddor samt lite lampor.

Har ungefär samma förbrukare som du men eftersom jag gillar att bara ta ut liiite ur batterierna har jag närmre 600 Ah AGM batterier i förbrukarbanken.

Till det har jag 2 x 45 W paneler på taket och 1 x 135 W nyinstallerad på taket med lätt lutning akterut.

Bara för att vara på säkra sidan (!) har jag en 85 W portabel solpanel att ta fram vid behov.

 

Nörd? Ja, förmodligen, men kylskåpet tar mer än specat och värmaren tar en hel del när den får gå så det är inga problem att komma upp i 75 Ah förbrukning/dygn och är det då regnigt och kallt så tar jag fram TVn, kör värmaren och har gott samvete.

 

Ps

För att ha koll på min batterikapacitet har jag en Battmeter 3 från Odelco. Den visar väl typ samma som Nasa BM1 men lär tydligen ha lite bättre koll på Peukert och andra parametrar.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en panel på 80W och ny generator på60A dessa går till en CTEK 250 och ut till 3 st förbrukare 75A + ett startbatteri på 80A, detta borde väl räcka vrållänge för oss:)

Våra största förbrukare är kyl, 5KW värmare, el toan, resten är då GPS och laddning av mobil och paddor samt lite lampor.

Har ungefär samma förbrukare som du men eftersom jag gillar att bara ta ut liiite ur batterierna har jag närmre 600 Ah AGM batterier i förbrukarbanken.

Till det har jag 2 x 45 W paneler på taket och 1 x 135 W nyinstallerad på taket med lätt lutning akterut.

Bara för att vara på säkra sidan (!) har jag en 85 W portabel solpanel att ta fram vid behov.

 

Nörd? Ja, förmodligen, men kylskåpet tar mer än specat och värmaren tar en hel del när den får gå så det är inga problem att komma upp i 75 Ah förbrukning/dygn och är det då regnigt och kallt så tar jag fram TVn, kör värmaren och har gott samvete.

 

Ps

För att ha koll på min batterikapacitet har jag en Battmeter 3 från Odelco. Den visar väl typ samma som Nasa BM1 men lär tydligen ha lite bättre koll på Peukert och andra parametrar.

 

Det var rejält men det låter som väldigt mycket livrem o hängslen va!

tänkte att det var ett rejält batteri och samma solceller typ men sen när den sistnämnda på 135W dök upp Och en portabel! då känns det ganska mycket, men strömlös lär du knappast bli, poppis kille att ligga breve:)bara o skicka över en kabel:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske blir något av "sportfiskeargumentation" "jag fick minsann upp en hälleflundra på 123 kg..."

 

-Men jag har inte lika mycket batteri, men 250 watt solcell, och 260 Ah batteri i förbrukarbanken.

Dessutom ett resevbatteri på kanske 100Ah, det har jag aldrig använt och vet egentligen inte vad det har för status. Testade i går detta som startbatteri och det gick ju iallafall bra.

 

Nä, vi är varken strömlösa eller sömnlösa, man sover gott då man vet att man har mycket kapacitet i sin batteribank.

 

Och hälleflundra har jag nog aldrig fått på bottenmete, men väl mindre rödspättor... och fjärsing.

..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det var rejält men det låter som väldigt mycket livrem o hängslen va!

tänkte att det var ett rejält batteri och samma solceller typ men sen när den sistnämnda på 135W dök upp Och en portabel! då känns det ganska mycket, men strömlös lär du knappast bli, poppis kille att ligga breve:)bara o skicka över en kabel:)

 

Hängsle och livrem, jag vet inte om det handlar om det.

Huvudorsaken till att jag har mycket kapacitet är att jag hatar att bära tunga batterier och jag hatar att känna att jag har för lite kapacitet.

Tunga batterier behöver jag bära betydligt mindre om jag sköter de jag har och inte laddar ur dem mer än nödvändigt. Nuvarande batterier är inne på åttonde året och har fortfarande god kapacitet.

Med min batterikapacitet kan jag ligga ute 4-5 dagar i sträck utan nästan någon laddning via solpanelerna om det skullel vara dåligt väder. Det är en frihetskänsla för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ju mer batterier, desto mindre laddas de ur och håller därmed längre och mindre att bära. En stor batteribank är helt enkelt ekonoskt.

Att kunna ligga 4-5 dagar utan laddning OCH med hög komfort är verkligen skönt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så är det säkert såklart, vet bara inte varför ni skall "bära" runt på batterierna!dom sitter där dom sitter och med så mycket solpanel så lär dom väl överleva.

Men rent matematiskt om man räknar på hur mycket man förbrukar med tex 1 kyl litevärme kanske, och laddning av alla mobiler mm och sen vad man får in som i mittfall från 80A panelen så kan väl även jag ligga ute 4-5 dagar! om nu maten räcker så länge dvs för en barn familj!!för jag har bara en kyl,så det blir kanske,för att ligga ute 5 dagar så behövs 2 kylar för all mat och då måste banken ökas osv.

det är nog en utopi att ligga ute på västkusten 4-5 dagar utan att behöva gå in och fylla på både det ena och andra, men visst tex 2014 ville man ju inte gå in i hamn,,tänk om 2017 kunde få bjuda oss på en sån sommar:)

ja drömma kan man ju få göra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är stöldrisken stor? Jag hade nog burit med mig dyra batterier hem vid längre bortavistelse.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj kan det vara så?

Detta har jag aldrig tänkt på ens!

Tråkigt om det är så illa:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten ihopfällbar vagn ombord, bra vid batteritransport!

Bättre då man storhandlat och har kylväska och drickaback med sig.

 

Men det har hänt mer än en gång att jag fått lyfta iland ett startbatteri efter långtur, då bilens batteri varit urladdat när vi kommit i hamn. Stackars vardagbilen, den blir eftersatt.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa!

Skriv ut denna bild, plasta- eller laminera gärna in den, innan dess kan du ju "photoshoppa" den till ett format så att den får plats intill båtens voltmeter.

Bra, båtkompisen och jag har nu var sin:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten ihopfällbar vagn ombord, bra vid batteritransport!

Bättre då man storhandlat och har kylväska och drickaback med sig.

 

Men det har hänt mer än en gång att jag fått lyfta iland ett startbatteri efter långtur, då bilens batteri varit urladdat när vi kommit i hamn. Stackars vardagbilen, den blir eftersatt.

..

Ja ALLT annat än båt känns som att det blir krafftigt eftersatt dessa dagar,

Men det är det nog värt när man vaknar en morgon i naturhamn kokar kaffe och sätter sig påbadbryggan efter doppet och bara njuter:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätte igår kl 21 mina batterier och solpanelen i molnen, samtliga batterier låg på 12,5.

När sen mäter solpanelen in så ligger den på 13,5 och går lite upp o ner såklart, men hur är det möjligt? och isåfall varför går det inte ut 13,5 från Ctek,en? utan där står det samma som på batterierna 12,5V

om den inte skickar ut något är det då batterispänningen som jag ser på UT gången på CTEK?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätte igår kl 21 mina batterier och solpanelen i molnen, samtliga batterier låg på 12,5.

När sen mäter solpanelen in så ligger den på 13,5 och går lite upp o ner såklart, men hur är det möjligt? och isåfall varför går det inte ut 13,5 från Ctek,en? utan där står det samma som på batterierna 12,5V

om den inte skickar ut något är det då batterispänningen som jag ser på UT gången på CTEK?

 

d250s omvandlar ju inkommande spänning/ström och pytsar ut något annat som är optimalt för laddningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla MPPT solcellsregulatorer belastar solpanelen så att den ger optimalt. Sen omvandlas spänningen till en nivå som är optimal för batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha men hur kan den ge ström kl 21 som var molnig? eller gjorde den inte det! då ut på ctek var samma som batterierna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gissning: Den laddade inte eller väldigt lite och batterierna låg på vilospänning som är för låg troligen beroende på att ett eller flera är dåliga.

 

Solpanelen kan ge ström även när det är helt molnigt men det blir ingen ström eller ytterst lite. Att mäta direkt på solpanelen ger inget mer än att man vet att den funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NäNä fulladdad vilospänning har jag fått lära mig av er här att den är 12,7V

Batterierna är 1-2 år gammla iår.

har laddats enligt alla konstens regler osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12,7V är normal vilospänning för ett vått batteri. Om det är friskt.

Koppla isär batterierna, ladda var-och-en, vänta några timmar och mät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12,7V är normal vilospänning för ett vått batteri. Om det är friskt.

Koppla isär batterierna, ladda var-och-en, vänta några timmar och mät.

Allting stämmer som du säger och jag har 12,7 på förbrukarna. Jag trodde bara att så länge solcellen ger något så skulle det ligga o ladda på över 13! men såklart det är ett 12V batt så.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha men hur kan den ge ström kl 21 som var molnig? eller gjorde den inte det! då ut på ctek var samma som batterierna!

 

Även om det är molnigt så är det ju inte mörkt som på natten en vinternatt, eller hur? Det betyder att solljus når ner ändå till ytan och solcellerna reagerar. jag som har 300W har faktiskt lite produktion även molnigt, men det är inte mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...