Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Caribic410

Vp backventil för sjövattenkylning

Rekommendera Poster

Hello.

Har vp med slutet kylsystem.

Sjövattnet kommer via genomföring i drevet.

Mynnar ut, via en hög svöng där det sitter en backventil, till avgasrör.

 

Backventil hade gett upp och läckte.

Jag fick inte rag i nån ny så jag pluggade igen den.. i allafall tillfälligt.

Men... fad har backventilen för funktion.?

Vatten via drevgenomföring..

Upp till grovfilter

Ner till impeller

Via värmeväxlare till den högt plaserade backventilen och ner till avgasslang.

Om det på något sätt skulle kunna bli häverteffekt.. så kommer ju vattnet i såfall gå från avgasslang via backventilkröken, värmeväxlaren, inmellern, vattenfiltret och ut i havet...

Eller har jag missat nåt?

Jag ser ingen funktion alls med backventilen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spekulerar bara för att jag inte vet hur det ser ut på avgassidan på din motor. Den kan nog vara till för att undvika häverteffekt från avgasslangen och vatten in på avgassidan i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Utdrag ur MD5 for dummies:

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=md5+for+dummies

5.4 Vakuumventil
Vakuumventilen är en notorisk källa för vattendropp och man kan aldrig vara säker på att
den fungerar. Om den är tät och inte droppar så kan Du egentligen aldrig vara säker på att
hävertverkan bryts när motorn stängs av.
Vakuumventilens uppgift är att förhindra att det bildas undertryck i motorn (när den stängs
av) som kan dra in vatten mha hävertverkan. Man kommer utan vakuumventilen att
eventuellt först fylla avgassystemet. När avgassystemet är fyllt så når det upp till överdelen
på avgaskröken, sen kan vattnet rinna in bakvägen i cylindern om avgasventilen står
öppen. Det kan bli motorhaveri om man försöker starta motorn med vattenfylld cylinder. Nu
är det kanske ingen större fara med en encylindrig motor eftersom startmotorn nog inte
orkar dra runt motorn. Men har man flera cylindrar kan man faktiskt böja vevstaken om
den tänder på den på en icke vattenfylld cylinder, totalhaveri är ett faktum.
Det finns ett sätt att säkerställa funktionen som vi har använt oss av i vår båt. Plocka bort
det lilla gummimembranet, trä sen på en liten tunn 5mm (ca 10 cm lång) plastslang på den
lilla metall-böjen. Den tunna slangen är i sin tur inträdd i en grövre plastslang som går
vidare till en plastdunk som samlar upp det vatten som nu kontinuerligt rinner. Dunken
måste tömmas då och då. Vi kan köra ett par timmar mellan tömningarna. När motorn
stängs av så leds det in luft genom den tunna slangen. Man kan höra ett litet ”slurp” och
därmed är hävertverkan bruten och man riskerar inte att vattenfylla motorn.

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm....

Om jag går baklänges.. om vattnet skulle kunna hävas från slang via sjövattenkylningen... så skulle det ju rinna ut under båten.. mao tömma avgasslangen..

Men.. måste kolla hur högt upp avgasslang sitter..

Om den sitter under vatten-nivå... så skulle det teoretiskt kanske kunna hävas vatten via slangen, under båten, till avgasslangen.....

Vattnet tas in vid drevet.. fast trycket ligger ju i vattenytnivå såklart.

Så om utlopp i avgasslangen ligger under vattenytan...

Var fårman tag på ny backventil.

Min har två utgångar, eller ett inlopp och ett utlopp.. för sjövatten.. och en liten böjd kopparrörsbit som inlopp för backventil..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, rensa ut vakuumventilen och sätt på en 5mm slang. Ibland sitter vacuumventilen mellan motor och inblåset i avgasröret, då är det lite tryck och man kan låta slangen mynna i ut i sittbrunn vid en dränering. Då ser man att sjövattenkylningen fungerar.

 

I ditt fall sitter vakuumventilen mellan intag och pump? då får du dra upp slangen en bit ovanför vattenlinjen så att pumpen inte suger luft eller att det blir hävert så att vattnet från intaget fyller båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej min sitter efter pump... har inte rotat så mkt med det eftersomm det funkat. Så jag är inte 100 om den sitter före eller efter värmeväxlaren.

Märkte i höstas att jag fått in vatten i motorrum. Tyckte det droppade vid impelleraxel så jag bytte dom packningarna.

Vid upptagning tyckte jag det kommit in vatten igen..

Igår, vid sjösättning, satte jag en petflaskor i änden på slangen, vilken ska släppa luft in i systemet.

Det kommer vatten den vägen.. när motor går.

Pillade isär och gjorde rent det lilla membranet mm. Ser hyfsat fräscht ut... men går inte att få det tätt.. den har väl ärgat eller något.. är ju från 1990.

Funderar... för att den ska kunna häverts vatten ur avgasröken och tillbaka, vilket inte borde spela nån roll, så behöver det vattnet ligga över vattennivå. Avgasutblåset ligger ju 30-40cm över vattenytan.. så det skulle ju bara tömma avgasslangen delvis..

Tvärtom... om avgasslangen ligger under vattenyta.... kanske bara när det lutar, har inte kollat nivån, finns det ju teoretisk risk...

Flödet kan ju inte bli särkilt anmärkningsvärt då det måste rinna genom impeller i så fall.

 

Men både livrem och hängslen gör ju ingen skada här.. var får man tag på lämpliga backventiler.

Måste ju öppna.... framförallt stänga vid små tryckförändringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utdrag ur MD5 for dummies:

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=md5+for+dummies

5.4 Vakuumventil

Vakuumventilen är en notorisk källa för vattendropp och man kan aldrig vara säker på att

den fungerar. Om den är tät och inte droppar så kan Du egentligen aldrig vara säker på att

hävertverkan bryts när motorn stängs av.

Vakuumventilens uppgift är att förhindra att det bildas undertryck i motorn (när den stängs

av) som kan dra in vatten mha hävertverkan. Man kommer utan vakuumventilen att

eventuellt först fylla avgassystemet. När avgassystemet är fyllt så når det upp till överdelen

på avgaskröken, sen kan vattnet rinna in bakvägen i cylindern om avgasventilen står

öppen. Det kan bli motorhaveri om man försöker starta motorn med vattenfylld cylinder. Nu

är det kanske ingen större fara med en encylindrig motor eftersom startmotorn nog inte

orkar dra runt motorn. Men har man flera cylindrar kan man faktiskt böja vevstaken om

den tänder på den på en icke vattenfylld cylinder, totalhaveri är ett faktum.

Det finns ett sätt att säkerställa funktionen som vi har använt oss av i vår båt. Plocka bort

det lilla gummimembranet, trä sen på en liten tunn 5mm (ca 10 cm lång) plastslang på den

lilla metall-böjen. Den tunna slangen är i sin tur inträdd i en grövre plastslang som går

vidare till en plastdunk som samlar upp det vatten som nu kontinuerligt rinner. Dunken

måste tömmas då och då. Vi kan köra ett par timmar mellan tömningarna. När motorn

stängs av så leds det in luft genom den tunna slangen. Man kan höra ett litet ”slurp” och

därmed är hävertverkan bruten och man riskerar inte att vattenfylla motorn.

 

Hmmmm... min e ju 3-cylindrig.

Fast... jag kan ju prova hur högt upp jag behöver dra slangen,från kopparböjen, utan att det trycker in vatten. Då behövs ju inte någon backventil.

Bra idé.. tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utdrag ur MD5 for dummies:

https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=md5+for+dummies

5.4 Vakuumventil

Vakuumventilen är en notorisk källa för vattendropp och man kan aldrig vara säker på att

den fungerar. Om den är tät och inte droppar så kan Du egentligen aldrig vara säker på att

hävertverkan bryts när motorn stängs av.

Vakuumventilens uppgift är att förhindra att det bildas undertryck i motorn (när den stängs

av) som kan dra in vatten mha hävertverkan. Man kommer utan vakuumventilen att

eventuellt först fylla avgassystemet. När avgassystemet är fyllt så når det upp till överdelen

på avgaskröken, sen kan vattnet rinna in bakvägen i cylindern om avgasventilen står

öppen. Det kan bli motorhaveri om man försöker starta motorn med vattenfylld cylinder. Nu

är det kanske ingen större fara med en encylindrig motor eftersom startmotorn nog inte

orkar dra runt motorn. Men har man flera cylindrar kan man faktiskt böja vevstaken om

den tänder på den på en icke vattenfylld cylinder, totalhaveri är ett faktum.

Det finns ett sätt att säkerställa funktionen som vi har använt oss av i vår båt. Plocka bort

det lilla gummimembranet, trä sen på en liten tunn 5mm (ca 10 cm lång) plastslang på den

lilla metall-böjen. Den tunna slangen är i sin tur inträdd i en grövre plastslang som går

vidare till en plastdunk som samlar upp det vatten som nu kontinuerligt rinner. Dunken

måste tömmas då och då. Vi kan köra ett par timmar mellan tömningarna. När motorn

stängs av så leds det in luft genom den tunna slangen. Man kan höra ett litet ”slurp” och

därmed är hävertverkan bruten och man riskerar inte att vattenfylla motorn.

Vad är poängen med din grövre slang som du trätt på den tunna?

.... för att den säkert ska suga luft?

Den tunna är ju såklart såpass kort att den inte hamnar i vattnet.

Tömma en hink ens flera ggr varje sommar är inte aktuellt för vår del, det blir för omständigt.

Ska prova att få backventilen fungerande en gång till... när jag åker till båten och har både tid, lust, ljus och glasögon med mej.

Tack för länken... kan ha dragit ihop det lite för hårt... fast då borde det blivit stopp istället för läcka.

Ventilen funkade när jag blåser/suger... men läcker vid drift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både Penta's och Yanmar's vacumventiler är skräp som det ärgar i och som sedan läcker som du beskriver.

 

Köp en Martec vacumventil och byt.

 

Jag meckade ofta med ventilen på förra båten tills jag såg Martecs modell när den var nyutkommen. Den behövde aldrig service och läckte aldrig. Det kan vara bra att skruva av den gula plasthatten under vintern och kolla hur backventilen ser ut där inne men jag behövde aldrig rengöra eller byta den. I nuvarande båt sitter det en Martec från början :)

07204.jpg

Den är orimligt dyr men det sitter en riktig backventil i den som håller tätt från läckage. Kolla vilken dimension du har på vattenslangen innan du åker till tillbehörsbutiken, det finns olika grova anslutningar att välja på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar bra.

Hittade en jättegammal, från den tiden det tillverkades prylar för att fungera och hålla; backventil för spolarvätska.

Tar slangen från den böjda pipen. Drar den i båge uppåt och sätter dit den backventilen i änden på slangen.

Skulle bli extremt förvånad om jag någonsin behöver göra något med den.

Köper en martech... om det mit förmodan inte skulle funka.

Livrem/hängslen..

Tack för alla svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar bra.

Hittade en jättegammal, från den tiden det tillverkades prylar för att fungera och hålla; backventil för spolarvätska.

Tar slangen från den böjda pipen. Drar den i båge uppåt och sätter dit den backventilen i änden på slangen.

Skulle bli extremt förvånad om jag någonsin behöver göra något med den.

Köper en martech... om det mit förmodan inte skulle funka.

Livrem/hängslen..

Tack för alla svar.

 

Funkar klockrent med backventilen.. å det är lätt att testa att den fungerar.. bara hålla tummen för, stoppa motor, släppa, då hörs ett fffhhhuuuuuuurpl...mycket bättre än original.

fast då har den ju, säkert i 40 år, bevisat att den funkar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-05-09 på 23:51, Caribic410 säger:

Verkar bra.

Hittade en jättegammal, från den tiden det tillverkades prylar för att fungera och hålla; backventil för spolarvätska.

Tar slangen från den böjda pipen. Drar den i båge uppåt och sätter dit den backventilen i änden på slangen.

Skulle bli extremt förvånad om jag någonsin behöver göra något med den.

Köper en martech... om det mit förmodan inte skulle funka.

Livrem/hängslen..

Tack för alla svar.

Den säkert 40 år gamla backventilen till spolarvätskan håller inte 100% tätt. beror förmodligen på att trycket i slangen blir för lågt och orkar inte trycka membranet tillräckligt.

Därför läcker det lite i allafall om jag, som när jag kör motor kör lite lugnt, typ 1500-2000varv, för att slippa motorljudet.

Sätter dit en slang och en nålventil för cykelslang i morron. Då får jag åxå bra överblick att det funkar och o-dyrt. KAn med gott samvete köpa några lådor bira...igen.

Förra gången "Tjänade" jag ju 700kr.

Ny "Tjänar" jag lika mycket till minus 25kr för slangsnutt och ventil.

Ska byta det varje gång jag seglar, så blir jag ju självförsörjande på bira... eller om jag vill köpa nåt annat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ena lösningen är att göra som bhemac föreslår, varvid du får en skvallerstråle på köpet.

Den andra lösningen är att göra dig av med den så ofta problematiska VP-ventilen.

Martec är bra men det finns andra som funkar lika bra till rimligare pris.

De som funkar bra använder en "duckbill" ventil. Själv har jag installerat Trudesigns produkter då vänner haft problem.

http://www.trudesignmarine.com/products/5-vented-loops

Ebay:

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=trudesign&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xtrudesign+vented+loop.TRS0&_nkw=trudesign+vented+loop&_sacat=0

 

duckbill_valve.jpg.4873a04175b856ed7f7ea0e7e0c165ce.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40cm slang och cyckelventil funkar riktigt bra. Släpper upp 15cm vatten i slangen när motor går. Tömmer när man stoppar. Både kioll kontroll och torrt motorrum.

Visserligen bara provat idag genom start stopp och 2h motorgång i olika varvtal.. men verkar helt perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...