Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Alicia1

Triboron 52% dyrare

Rekommendera Poster

Hade aldrig hört talas om det, så jag googlade. Verkar vara ersättning för tvåtaktsolja, rätt? I så fall, om du har tvåtaktare - köp vanlig tvåtaktsolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan en flaska Triboron bli 52% dyrare på ett år??? Från 260: till 395:- på bara ett år!!!! Galet!

 

Jag brukar alltid hälla i några droppar i tanken när jag har tankat. Nu blir det till att krama ut varje lite droppe,

 

//B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite info: 

 

OPTIMERAR FÖRBRÄNNINGSLINJEN

Tidigare användes bly i bensin och svavel i diesel som smörjande

ämnen. De har bytts ut mot mer miljövänliga i dagens drivmedel.

Utvecklingen har kommit långt men faktum kvarstår – bly och svavel

gav bättre smörjning, fram till nu. Triboron Drivmedelsförstärkare

innehåller Bor som sätter sig fast på alla metallytor och skapar en

extremt glatt yta.

RENGÖR, SMÖRJER & SKYDDAR

Rengör effektivt spridare, insprutare och förbränningsrum. Smörjer

effektivt och ger ett mycket starkt slitageskydd av förbränningslinjens

alla komponenter: bränslepumpar, regulatorer, spridare,

kolvringar, foder och ventiler. Det mekaniska slitaget har reducerats

med 60-70 % i laboratorium. Skyddar effektivt mot korrosion, oxidation

och syraangrepp, även kondensvatten elimineras.

 

-förra ägaren som satt in nya motorn har använt det varje gång han tankat så jag för "traditionen" vidare. Går renare och snålare tycker jag,

 

//B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du räknar på hur mycket du "sparar" när du häller i vätskan kontra vad den kostar - blir det någon verklig besparing?

 

Och om du alltid använder vätskan - hur vet du då att motorn går snålare..? Jag gissar att placeboeffekten är stor. Om bor var jättebra för motorerna hade bensinbolagen hällt i det i sin soppa från början som säljargument.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite info: 

 

OPTIMERAR FÖRBRÄNNINGSLINJEN

Tidigare användes bly i bensin och svavel i diesel som smörjande

ämnen. De har bytts ut mot mer miljövänliga i dagens drivmedel.

Utvecklingen har kommit långt men faktum kvarstår – bly och svavel

gav bättre smörjning, fram till nu. Triboron Drivmedelsförstärkare

innehåller Bor som sätter sig fast på alla metallytor och skapar en

extremt glatt yta.

RENGÖR, SMÖRJER & SKYDDAR

Rengör effektivt spridare, insprutare och förbränningsrum. Smörjer

effektivt och ger ett mycket starkt slitageskydd av förbränningslinjens

alla komponenter: bränslepumpar, regulatorer, spridare,

kolvringar, foder och ventiler. Det mekaniska slitaget har reducerats

med 60-70 % i laboratorium. Skyddar effektivt mot korrosion, oxidation

och syraangrepp, även kondensvatten elimineras.

 

-förra ägaren som satt in nya motorn har använt det varje gång han tankat så jag för "traditionen" vidare. Går renare och snålare tycker jag,

 

//B

 

Fanastiskt!

60-70 % mindre slitage! Konstigt att Triboron kan vara så billigt, borde ju kosta mycket mer med det resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja kanske det, Jag tror på produkten men häpnas över den stora prishöjningen. Men å andra sidan räcker en flaska en hel säsong. 

 

//B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har valt att inte köra på detta trots vissas närmast religösa övertygelse om att ersätta 2toljan med Triboron.

 

Min klassiska, men ändå relevanta fråga är än en gång. Om detta vore så bra, varför använder då inte de stora tillverkarna detta själva?!? De har långt mer resurser att lägga och är givetvis intresserade av att ligga steget före konkurrenterna.

 

Jag fortsätter att köra på 2t olja av bra kvalitet och i en 4taktare är det enligt mig inte lönt att hålla på med tillsatser om man inte har just de specifika problem dessa löser.

 

Tillsatsen jag rekommenderar för bränslerelaterade problem är Redline S1. Den kan i vissa fall göra skillnad, men man skall inte överskatta förmåga hos dessa tillsatser.

 

Ren, fräsch bensin och en välservad motor är det som funkar i längden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bly användes förr för att smörja ventilerna. 2-taktare har inga ventiler.o har därför alltid kunnat köras på blyfri bensin eller blyersättningsmedel

 

Blyersättningsmedel kan dock behövas i gamla 4-talts bensinare . Typ b20. Kan du däremot köra på blyfri är det helt onödigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...