Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
raol

Nytt elsystem i båten - har jag tänkt rätt?

Rekommendera Poster

Med våren kommer ljuset och båtsäsongen. Nu är det dags att fixa lite med båten igen. Brorsorna och jag har kommit överens om att göra i ordning elsystemet nu, så båten får korrekta och fullt fungerande navigationsljus, innerbelysning för att slippa pannlampa när det mörknar, och sen det yttre kopplat till en strömbrytarpanel i sittbrunnen.

Jag ska först beskriva hur jag har tänkt mig det hela, och sen vill jag gärna ha tips och råd om detaljerna, särskilt när det gäller säkringar.

 

Hjärtat i det hela är ett enkelt 12 V marinbatteri på 55 Ah (räknar då med 20-25 Ah användbar kapacitet). Det är förhoppningsvis i gott skick, och användes som startmotor till förra båtens utombordare, men eftersom nuvarande utombordare har "snörstart" så kommer batteriet enbart att användas till lanternor, innerbelysning och elektronik. I alla fall i första skedet. Om ankarspelet fungerar kanske det är intressant att koppla in, men det tänker jag i så fall koppla helt separat som en egen krets i framtiden, så det kan vi bortse från i dagsläget.

Alla lanternor kommer att vara diodlanternor. De drar mellan 0.08 och 0.16 A vardera, enligt uppgift. En topplanterna ska monteras ett par meter upp på mastens framkant, på fästet som sitter där. Då är den lätt att nå för både montering och service, samtidigt som den kommer högt nog för att synas som topplanterna jämfört med sidolanternorna. Sidolanternorna ska monteras på de små fästen som sitter i bakkant av överbyggnaden, strax bakom de aktre sidorutorna.

Akterlanternan och sidolanternorna ska kopplas till samma strömbrytare, eftersom de alltid ska vara påslagna samtidigt, och kommer alltså att kopplas parallellt i en krets. Topplanternan ska kopplas på en separat strömbrytare, intill den förra, eftersom den bara ska vara påslagen vid gång för motor.

Ekolodet har en krets för själva ekolodsfunktionen (0.14 A) och en krets för den inbyggda belysningen (0.25 A), så min tanke är att koppla vardera till en egen strömbrytare.

Batteriladdning kommer att ske med lös batteriladdare via landström, eller genom att batteriet lyfts ur och förvaras/laddas på land vid längre tid borta från båten. Framöver kan det bli fråga om en mindre solpanel och en enklare laddregulator, men det kommer i så fall att vara en separat krets och påverkar inte detta bygget.

I etapp två ska jag fixa ett par små diodlampor för innerbelysning. Lär dra ca 0.2-0.3 A vardera, och kommer då att utgå från plintarna men inte kopplas via den här strömbrytarpanelen, utan får en egen förbrukarströmbrytare inne (utöver de strömbrytare lamporna har inbyggda i kåporna).

Säkringarna blir av flatstiftstyp. Tänker mig att 1 A per förbrukare är lagom. Eller?

Batteriet kommer att placeras i en batterilåda som skruvas fast, och förses med ett band som låser fast locket till lådan (så inget kan falla in och kortsluta över batteripolerna).

Huvudströmbrytare, säkringsbox/plusplint och minusplint monteras (med god separation mellan alla delar) på en skiva som sen skruvas fast med distanser ut från en innervägg (så att det är plats för utstickande saker bakom). Tänker mig också fixa ett enklare lock fäst i gångjärn eller bara snören. Tar en transparent plastlåda i lagom storlek och skär loss botten och några centimeter uppåt, och gör hål för fästen upptill. Så blir det både ett petskydd och ett stänkskydd, samtidigt som det går att se genom, t ex om nån indikatorlampa lyser.

Strömbrytarpanelen kommer att sitta monterad utåt, "in i" sittbrunnen, på samma "vägg" som den inre kopplingspanelen, fast på andra sidan väggen. Detta både för att minimera kabeldragningar till strömbrytarna, och för att täcka baksidan av panelen med en annan panel så det inte ser så stökigt ut.

Här är ett väldigt enkelt (och inte så snyggt) kopplingsschema som visar rent principiellt hur jag tänkt koppla. Har jag tänkt fel eller missat nåt får ni mer än gärna påpeka det. :)

post-103957-0-04928500-1494259898_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 Jag tycker systemet blir enklare om man kör pluspol - huvudbrytare -säkringar-strömpanel -förbrukare-minusplint-minuspol.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömbrytarpanelen vill ha en minusingång, så det får styra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömbrytarpanelen vill ha en minusingång, så det får styra.

Men då ska väl panelen ha plus också?

Det kanske inte spelar dig någon roll men framtida ägare kommer att reta sig eller kanske inte förstå. Kör som nikitalord skriver.

Har panelen belysta strömbrytare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat lite bättre på manualen och ni har rätt. Förbrukarna kopplas via minussidan. Men nåja, det hade jag upptäckt när jag väl hade suttit med det i händerna. :)

Så principen är samma, bara att strömbrytarpanelen och förbrukarna byter plats. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och alla ledare förutom plus- och minusledarna direkt från batteriet, kommer att vara 0.75 mm^2 eller 1.5 mm^2 förtennad kabel med dubbelt silikonhölje, beroende på vilken förbrukare det är till.

Ringkabelsko och klämskarv med hölje som grundprincip för att koppla ledarna. Med krympslang över så långt det går. Löda kommer jag inte att göra eftersom jag inte har tillgång till el vid båtplatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterlanternan och sidolanternorna ska kopplas till samma strömbrytare, eftersom de alltid ska vara påslagna samtidigt, och kommer alltså att kopplas parallellt i en krets. 

 

Säker på att du inte vill kunna ha ankarbelysning tänd? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Akterlanternan och sidolanternorna ska kopplas till samma strömbrytare, eftersom de alltid ska vara påslagna samtidigt, och kommer alltså att kopplas parallellt i en krets. 

 

Säker på att du inte vill kunna ha ankarbelysning tänd? 

 

 

Ja. Det ska inte finnas.

 

Jag har köpt en liten, batteridriven lykta för det ändamålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Akterlanternan och sidolanternorna ska kopplas till samma strömbrytare, eftersom de alltid ska vara påslagna samtidigt, och kommer alltså att kopplas parallellt i en krets.

Jag hade nog kopplat in belysningen till ditt ekolod på den kretsen också, så att du när du slår på lanternorna får automatiskt ljus där också. Och glömmer du tända lanternorna inser du misstaget eftersom du inte ser instrumentet. Keep it simple...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Akterlanternan och sidolanternorna ska kopplas till samma strömbrytare, eftersom de alltid ska vara påslagna samtidigt, och kommer alltså att kopplas parallellt i en krets. 

 

Säker på att du inte vill kunna ha ankarbelysning tänd? 

 

 

Ja. Det ska inte finnas.

 

Jag har köpt en liten, batteridriven lykta för det ändamålet.

 

Får man fråga varför du har valt en sådan lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ekolodet kommer bara att vara påslaget stundvis, t ex under några minuter vid tilläggning, så att koppla den ihop med lanternorna skulle ge en väldigt onödig förbrukning. Påslagningen av ekolodet sker så nära inpå användning att det inte finns nån risk att glömma att det är mörkt samtidigt. Och det är ju bara att slå på den strömbrytaren också i det fallet. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Akterlanternan och sidolanternorna ska kopplas till samma strömbrytare, eftersom de alltid ska vara påslagna samtidigt, och kommer alltså att kopplas parallellt i en krets. 

 

Säker på att du inte vill kunna ha ankarbelysning tänd? 

 

 

Ja. Det ska inte finnas.

 

Jag har köpt en liten, batteridriven lykta för det ändamålet.

 

Får man fråga varför du har valt en sådan lösning?

 

 

 

Därför att det är det enklaste, säkraste och billigaste. Jag har testat lampan i fråga, och den lyser otroligt länge, och starkt, på en uppsättning billiga batterier som är enkla att ha med sig. Lätt 2-3 sommarnätter per uppsättning. Utan att ligga och dra på ett ganska litet båtbatteri, och en fast monterad ankarlanterna kräver både en bra plats för det (saknas) och kostar betydligt mer än den lösa lampan jag köpte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Akterlanternan och sidolanternorna ska kopplas till samma strömbrytare, eftersom de alltid ska vara påslagna samtidigt, och kommer alltså att kopplas parallellt i en krets. 

 

Säker på att du inte vill kunna ha ankarbelysning tänd? 

 

 

Ja. Det ska inte finnas.

 

Jag har köpt en liten, batteridriven lykta för det ändamålet.

 

Får man fråga varför du har valt en sådan lösning?

 

 

 

Därför att det är det enklaste, säkraste och billigaste. Jag har testat lampan i fråga, och den lyser otroligt länge, och starkt, på en uppsättning billiga batterier som är enkla att ha med sig. Lätt 2-3 sommarnätter per uppsättning. Utan att ligga och dra på ett ganska litet båtbatteri, och en fast monterad ankarlanterna kräver både en bra plats för det (saknas) och kostar betydligt mer än den lösa lampan jag köpte.

 

 

Njea, menade inte att du skulle montera en extra lanterna för ankarbelysning, utan bara att du skulle kunna tända topp- och akterlanterna samtidigt (blir då runtlysande vit = ankarbelysning). I mina ögon är det enklast, säkrast och billigast, men det är klart att belastningen på båtens batteri kvarstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterlanternan kommer att sitta runt en meter över vattenytan och lär inte synas särskilt bra om man ligger för ankar inne i nån vik, delvis skymd av nån udde eller buske. Topplanternan syns, förstås, bara i en sektor föröver. Bättre då med en runtomlysande lampa som kan hissas upp till en lämplig höjd för omständigheterna. Tycker jag. :)

Sen kommer knappast båten att nyttjas på det viset särskilt många gånger. Det normala kommer att vara gästhamn de få gånger den inte dagseglas. Ingen av bröderna lär ge sig ut på egen hand i den de närmsta åren, och jag är i stort sett aldrig ledig mer än lördag-söndag, så jag vågar inte riskera att "fastna" nånstans mer än en halv dags segling hem. Undantaget blir i mitten av augusti, när jag tagit ledigt torsdag och fredag före Tjörn Runt och måndagen efter (har bara två betalda semesterdagar). Om det blir en start där har jag två dagar på mig åt varje håll för transportseglingen. Då kanske det blir naturhamn nån natt, beroende på omständigheterna. Det är nog det enda i år. Förhoppningsvis kan jag få semester nästa år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Säkringsplinten behöver du inte. Sätt en "huvudsäkring" som en dvärgbrytare t ex. De flesta elpaneler har ju inbyggda säkringar ändå för varje enskild förbrukare och då automatsäkringar. Så få tag på en sådan.

 

SWå en grövre + ledare från batteriet till elpanelen. I elpanelen sitter dina säkringar redan. Sen går en tunnare + ledare till varje enskild förbrukare från panelen och en minus tillbaka från dem till en minusplint. 

 

Eller ja. Du behöver ju inte ta en kabel till varje enskild förbrukare utan du kan ju gruppera. T ex. all belysning i fören kan vara på en kabel och i aktern på en kabel etc. En kable till navigationsljus t ex.

Btw. Jag köpte en ledlykta på aliexpress som har en liten solcell och ett inbyggt batteri. Den lyser hela kvällen och natten. Den använder jag i sittbrunnen på kvällen :)

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En LEDlykta fungerar bra som ankarljus. En gammal fotogenlykta också.

Annars är en solcellslampa praktiskt, syns bättre än man tror. Jag har en i aktern och en på masten, funkar två år, året runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Njea, menade inte att du skulle montera en extra lanterna för ankarbelysning, utan bara att du skulle kunna tända topp- och akterlanterna samtidigt (blir då runtlysande vit = ankarbelysning). I mina ögon är det enklast, säkrast och billigast, men det är klart att belastningen på båtens batteri kvarstår.

Reglerna är tydliga med att det är ett (1) runtlysande ljus som gäller - inte toppljus och akterljus i kombination.

 

Edit: Reglerna är också tydliga med att du inte behöver följa reglerna om ankarljus i hamnar eller annan "ur trafiksäkerhetssynpunkt" skyddad plats. Vet inte om det betyder att man tekniskt sett får föra andra, normalt felaktiga, ljus.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Reglerna är också tydliga med att du inte behöver följa reglerna om ankarljus i hamnar eller annan "ur trafiksäkerhetssynpunkt" skyddad plats. Vet inte om det betyder att man tekniskt sett får föra andra, normalt felaktiga, ljus."

 

Ligger man på en skyddad plats, vilket de flesta nog gör, så kan man ha vad som helst. Däremot är nog top och akterljus olämpligt, det kan verka förvillande.

 

Ankarljus har man inte för att det ser fint ut utan för att minska risken för "oväntat besök". Jag har varit nära att segla in i en ankarliggare som inte hade ankarljus. Visserligen på en skyddad plats. Enligt juristen skulle han fått en betydande del av skulden. 

Det säkraste är att skanna området med en sjuhelsikes strålkastare, den rätten har jag även om en och annan skulle bli sur.

Att inte ens ha en lykta är bara dumt, ligger man ibland för ankar så bör man ha en ankarlanterna, inte i masttoppen utan några meter över vattnet. Biltema har en runtlysande, vit lanterna för 300 spänn. Den kan man på en segelbåt sätta på ena spridaren (men utan pinnen). Fungerar jättebra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan vara bra att förutom ankarlanterna som ofta sitter högt placerad även ha någon mysbelysning som lyser upp båten så att den syns bättre. Det har hänt vid flera tillfällen att båtar tyvärr har blivit påseglade när dom ligger för ankar, mer information från Transportstyrelsen finns här. Naturligtvis ska man ha full koll framåt när man är ute och kör eller seglar, framförallt vid dålig sikt och mörker.

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låg vid ett tillfälle för ankars i en vik i Vänern. 

Längre in i viken fanns det ett antal bryggor med mindre motorbåtar.

Jag har en ankarlanterna på masttoppen 11 m över vattenytan. Att nån skulle se den när man kom körandes i en liten båt, är väl knappast troligt. Hade tre små lysdiodslampor med eget batteri ombord.

Tejpade fast dem runt masten ganska lågt och jämt fördelat.

Blev i alla fall inte påseglad under de dygnen vi låg där.

 

post-106994-0-03717800-1494347967_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är majoriteten av prylarna inköpta. Ska köpa skruvar och lite annat också bara.

Skippade säkringsplinten eftersom det mycket riktigt var säkringar på brytarpanelen. Bör räcka fint i första skedet. Det är ju enkelt att lägga till saker i ett senare skede.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger man på en skyddad plats, vilket de flesta nog gör, så kan man ha vad som helst. Däremot är nog top och akterljus olämpligt, det kan verka förvillande.

Fast hur skulle top och akterljus vara förvirrande? Är de väl inställda blir resultatet detsamma, det vill säga runtlysande vitt ljus. Skulle man mot förmodan se bägge ur en väldigt liten vinkel så skulle det i så fall se ut som att båten var >50m men fortfarande ankarliggande...

 

 

 

Njea, menade inte att du skulle montera en extra lanterna för ankarbelysning, utan bara att du skulle kunna tända topp- och akterlanterna samtidigt (blir då runtlysande vit = ankarbelysning). I mina ögon är det enklast, säkrast och billigast, men det är klart att belastningen på båtens batteri kvarstår.

Reglerna är tydliga med att det är ett (1) runtlysande ljus som gäller - inte toppljus och akterljus i kombination.

 

Edit: Reglerna är också tydliga med att du inte behöver följa reglerna om ankarljus i hamnar eller annan "ur trafiksäkerhetssynpunkt" skyddad plats. Vet inte om det betyder att man tekniskt sett får föra andra, normalt felaktiga, ljus.

 

 

Fast ska man vara petig på den nivån så lär inte en vanlig runtlysande lampa som hissas i spridaren vara godkänd heller. Men bägge lösningarna gör att man syns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är majoriteten av prylarna inköpta. Ska köpa skruvar och lite annat också bara.

Skippade säkringsplinten eftersom det mycket riktigt var säkringar på brytarpanelen. Bör räcka fint i första skedet. Det är ju enkelt att lägga till saker i ett senare skede.

 

Kul! Vad blev det för brytarpanel förresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu står det att det ska vara en eller två runtlysande lanternor för ankarliggare.

Eftersom en kurs in mot en ankarplats sällan är helt rak, i en viss vinkel kommer man därför antingen se akter lanterna eller topplanternan det är förvillande. Men eftersom det inte följer reglerna så går jag fri om jag kör på.

 

Att ha en lanterna under spridaren är helt ok.

 

  1. Fartyg till ankars skall föra på plats där det bäst syns:
    1) i främre delen av fartyget ett vitt, runtlysande ljus eller ett klot
    2) i eller nära aktern, lägre än det under mom. 1) föreskrivna ljuset, ett vitt,

    runtlysande ljus.

  2. Fartyg med längd under 50 meter får, i stället för de under a. föreskrivna

    två ljusen, föra ett vitt, runtlysande ljus på plats där det bäst syns.

  3. Fartyg till ankars får, och fartyg med en längd av 100 meter eller mer skall,

    även använda tillgängliga arbetsljus eller liknande för att belysa däcken. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att ta ett tunnare rep, fästa det i bomnocken, och sen fästa andra ändan i lyktan, och sen sätta storfallets schackel runt akterstaget och det tunna repet, och sen bara hissa upp lyktan till lagom höjd. Repet kan jag sen använda både för att justera hur lyktan hänger, och för att få ner storfallet igen...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att ta ett tunnare rep, fästa det i bomnocken, och sen fästa andra ändan i lyktan, och sen sätta storfallets schackel runt akterstaget och det tunna repet, och sen bara hissa upp lyktan till lagom höjd. Repet kan jag sen använda både för att justera hur lyktan hänger, och för att få ner storfallet igen...

 

 

Låter som en bra idé.

 

 

Nu står det att det ska vara en eller två runtlysande lanternor för ankarliggare.

Eftersom en kurs in mot en ankarplats sällan är helt rak, i en viss vinkel kommer man därför antingen se akter lanterna eller topplanternan det är förvillande. Men eftersom det inte följer reglerna så går jag fri om jag kör på.

 

Att ha en lanterna under spridaren är helt ok.

 

  1. Fartyg till ankars skall föra på plats där det bäst syns:

    1) i främre delen av fartyget ett vitt, runtlysande ljus eller ett klot

    2) i eller nära aktern, lägre än det under mom. 1) föreskrivna ljuset, ett vitt,

    runtlysande ljus.

  2. Fartyg med längd under 50 meter får, i stället för de under a. föreskrivna

    två ljusen, föra ett vitt, runtlysande ljus på plats där det bäst syns.

  3. Fartyg till ankars får, och fartyg med en längd av 100 meter eller mer skall,

    även använda tillgängliga arbetsljus eller liknande för att belysa däcken. 

 

 

På min båt till exempel skulle masten skymma en lanterna hissad i spridaren från en vinkel av cirka 15 grader eller mer. Bättre att då hissa till exempel mellan mast och förstag eller som TS föreslog.

 

Nej, du går inte fri om du kör på någon med felaktig lanternföring. Ja, möjligtvis om belysning helt saknas, annars är du skyldig att hålla konstant uppsikt och att då helt missa en vit lanterna är inte försvarbart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är bättre att hissa mellan förstag och däck, risken är bara att det inte blir gjort. En stång typ gösstake är också en lösning men med samma problematik. Ev skulle man kunna sätta LED-list runt masten. Radarstolpen kommer i alla fall att få det.

Visst blir det en död vinkel vid placering under spridaren men jag har många års erfarenhet av att det ändå syns bra.

Bland det bättre jag har haft är en 1,5W spot på masten som lyser upp däck, inte helt korrekt enligt regelverket.

--

Jo det är sannolikt att jag går fri om jag seglar på någon med felaktig/förvirrande lanternföring. Rättenbrukar se allvarligt på missvisande lanternföring av tradition. Har jag bara följt reglerna genom att hålla låg fart och god utkik så kommer jag troligen gå fri. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte 25 m av den grövre kabeln trots allt. Det är overkill så det skriker om det för nuvarande användning, men jag kom på att det finns ett par förbrukare som kan vara aktuella inom en snar framtid som kräver lite grövre kablar, så då tyckte jag det var lika bra att köpa en hel rulle av samma sort på en gång.

 

Jag har också fått idén att göra en skyddskåpa för strömbrytarpanelen som ska vara i sittbrunnen. Den ska skydda både mot ösregn och oavsiktlig manövrering av strömbrytarna, och också förhindra att t ex fall eller andra linor fastnar runt strömbrytarpinnarna. För att få det snyggt tänker jag testa att värma en bit plexiglas och forma till en lagom stor kåpa, och sen försöka förborra+popnita fast ett "gummigångjärn" upptill som både får fungera som just gångjärn och som vattenbarriär uppifrån. Borde bli både snyggt och funktionellt. Får jag inte till det försöker jag ordna nåt liknande, fast ogenomskinligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du orkar kan du ju försöka löda alla anslutningar och använda krympslang. Iaf i "stamledningarna". Crimpkabeslkor med rätt kvadratmeter för kabeln och rätt diameter på hålet för anslutningen kan du hitta på elfa där de har variationer på diametern för anslutningshålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...