Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
seglarfreaken

Därför är det flest män som drunknar. Säkerhetstänkande?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Självklart finns det bra alternativ till flytvästar.

Men om frihet och gammal ohejdad vana sätter stopp även för det skulle jag föreslå att man kollar upp med en begravningsbyrå följande:

Hur lång tid och hur mycket pengar kommer   anhöriga behöver ligga ute med om du drunknar och inte din kropp skulle hittas?

Sätt in de pengarna på ett konto på en gång och berätta för dina närmast anhöriga om ditt omtänksamma beslut.

Det enda vi vet om framtid är att vi alla kommer att dö.

Med eller utan flytväst då? Det är det ingen av oss som vet.

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina anhöriga behöver inte ligga ute med några pengar alls om min kropp inte skulle hittas. Förstår inte riktigt vad du menar där. Jag är ju en myndig och självständig person. Möjligen skulle mina föräldrar inte ärva på ett tag, men de har ju ändå ingen laglott, så jag kan testamentera till nån välgörenhet eller liknande, så ingen drabbas ens på det viset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Självklart är det inget lagbrott, men du utsätter i ditt fall dina föräldrar för en ännu större plåga och ovisshet. När ska de arrangera en minesstund för dig när inte kroppen återfinns?

Vi betalar alla i regel en begravningsavgift och det är bland annat den som man inte får "valuta" för xx dagar efter att personen rapporteras försvunnen. Ofta har de flesta en livförsäkring som också kommer ta längre tid innan den kan betalas ut. Min svärmor begravdes nyligen och det kostade ju en del pengar som hon betalade genom dödsbot. Är man gift eller har flera nära anhöriga så blir ju både sorgen, ovissheten  och kostnaden större. De du testamenterar till vet ju ingenting om väntandet utan kan tar tacksamt emot gåvopengarna när de väl kommer in..

Redigerad av seglarfreaken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar man båten jag var på, men inte mig, så vet alla som behöver veta att jag inte längre lever, när det gått några dygn. Oavsett om det står på papper eller inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte jag som har hittat på det här! Det står i Trossen om att anhöriga till någon som har drunknat måste ligga ute med pengar en längre tid tids kroppen formellt konstateras som borta/död.

De skrev inte om exakt vilka kostnader eller pengar det rör sig om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör också med uppblåsbara västar. Kommit på mig själv flera gånger att den fortfarande e på när vi har kommit i hamn o man e nere i båten o fixar mat! Jag tycker det e sällan man möter andra båtar där det saknas flytvästar. Vi låg i inloppet till källö knippla i helgen o såg alla båtar komma in o alla hade faktiskt flytvästar när dom kom in i hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om någon bara fövunnit tar det fem år innan hen kan dödförklaras.

Om någon försvinner när en båt förliser där namnet finns med på en passagerarlista eller i samband med en naturkatastrof sker dödförklaring i stort sett omgående.

Om en olycka uppenbarligen hänt, men någon kropp aldrig hittas kan man ansöka om dödförklaring efter ett år. Därefter tar det i stort sett ett år till innan personen blir död så att säga.

 

Jag har också lite svårt att se vilka pengar jag måste ligga ute med om ex.vis min fru försvinner.

Det mesta ska ju betalas oavsett om hon finns i mitt liv eller om hon är försvunnen.

Studielånet är det enda jag kan komma på som ska betalas så länge hon inte är dödförklarad av sådant som i princip inte är mitt problem att betala.

Nu har vi ju helt delad ekonomi så jag är ju alltid med och betalar på hennes studielån.

 

Nä, jag kan inte se någon större ekonomisk katastrof om en nära anhörig försvinner.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt en försäkrings kille jag känner så ser försäkringsbolaget at anhöriga inte lider någon ekonomisk nöd, däremot kan det ta tid enligt hela livbeloppet betalas ut. Förutsatt att man nu har en försäkring vilket inte alla har.

Men hade personen varit vid liv så hade man heller inte få ut ett fett livbelopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att ni reder ut villkoren! Men kostnaden för begravningen kvarstår väl? Eller är det så att den kan inte äga rum för än personen formellt förklaras som död? Man brukar säga att det är en viss trygghet att vara gift. Men hur går det om det var höginkomsttagaren som plötsligt är försvunnen, låginkomsttagaren finns kvar och man har gemensam ekonomi? I viss mån kan jag förstå att detta måste få ta tid så att man är helt säker på att inget brott har ägt rum. Jag har för mig att för xx år sedan var det en mycket rik man som till slut hittades död i sin lyxiga segelbåt och att det någon mycket nära anhörig som hade mördat honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att begrava en kropp som saknas, inte sant?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att ni reder ut villkoren! Men kostnaden för begravningen kvarstår väl? Eller är det så att den kan inte äga rum för än personen formellt förklaras som död? Man brukar säga att det är en viss trygghet att vara gift. Men hur går det om det var höginkomsttagaren som plötsligt är försvunnen, låginkomsttagaren finns kvar och man har gemensam ekonomi? I viss mån kan jag förstå att detta måste få ta tid så att man är helt säker på att inget brott har ägt rum. Jag har för mig att för xx år sedan var det en mycket rik man som till slut hittades död i sin lyxiga segelbåt och att det någon mycket nära anhörig som hade mördat honom.

 

Men det är väl inte mycket bättre om personen dör en naturlig död?

Det uppstår en del kostnader och många har inte något försäkringsskydd.

Har man lite omtanke så ser man till att det finns ett sparat kapital mm.

 

Fö kan man inte begrava en saknad person förrän personen hittats eller dödförklarats. Istället håller man en Minnesgudstjänst - utan kostnader.

 

Hur många drunknade är det som inte hittas? Borde inte vara så många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju också vara så att ingen av de berörda parterna har så mycket pengar, men kämpar tillsammans. i samband med försvinnandet så kommer ju en mycket viktig "inkomstkälla" att försvinna plus stor sorg och risk för sjukskrivning och ekonomisk kollaps. De är ju faktiskt många som har stora lån och lever på marginalerna redan innan en eventuell sådan här katastrof inträffar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan man ha en Minnesgudstjänst som inte kostar pengar? Hur många kommer att komma? Oavsett om man har en liten eller stor bekantskapskrets så kommer kostnaderna att dra iväg.

Vi var nyligen på en rätt anspråkslös begravning som gick på 30.000.- Vi var runt 40 personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ateist och vill absolut inte att nån kyrkolokal ska vara inblandad i en eventuell minnesstund för mig. Vill några samlas finns det vackra stränder eller klippor att stå på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

seglarfreak, du får nog förklara lite bättre varför det kommer att kosta en massa mera bara för att kroppen inte återfinns.

 

En minnesgudstjänst är kostnadsfri, det är ev. förtäring mm. efteråt som kostar pengar.

Finns det inte pengar så förstår säkert nära och kära att det inte blir så påkostat.

Man kan tex. åka hem till någon och ha knytkalas eller låta var och en betala för sig själv om man fikar eller går och äter en bit mat tillsammans på lokal.

 

Skräckpropaganda funkar dåligt om det inte finns något att bli skrämd av.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan man ha en Minnesgudstjänst som inte kostar pengar? Hur många kommer att komma? Oavsett om man har en liten eller stor bekantskapskrets så kommer kostnaderna att dra iväg.

Vi var nyligen på en rätt anspråkslös begravning som gick på 30.000.- Vi var runt 40 personer.

 

Kyrkan tar inte betalt för en begravning om man tillhör Svenska Kyrkan, det s a s medlemsservice. Är den hädangångne  inte medlem så betalar man en symbolisk summa för ceremonin. Alternativet är borglig begravning. 

Själva kostnaden för jordfästningen täcks av den begravningsavgift alla betalar alla vi via skatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med säkerhetslina kopplad så lär man sitta fast i båten. Har man riktig otur så hamnar man i vattnet med linan fäst uppe på däck och kan få problem att komma upp igen.

Många gånger är dock besättningen försvunnen och båten hittas redlös drivande. Så att hålla sig i båten så länge den flyter är oftast bäst.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar man själv så är säkerhetslinan nödvändig. Man vänjer sig lätt vid att alltid koppla den. Eftersom jag inte har neddragna fall så har jag en fast livlina vid masten + en längre som går från sittbrunnen. Förr hade jag även en "pinklina" i akterstaget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det gjordes en undersökning tidigare här i forumet var medlemmarna hade sina hemmahamnar någonstans. Då visade det sig att majoriteten höll hus på västkusten eller andra kustnära trakter med mycket öppet hav. Min teori att här har vi anledningen till att så många förespråkar säkerhetsselar och  slingvästar istället för traditionella flytvästar här. Som seglare på Mälaren  och i Stockholms skärgård lär jag då säkert utgöra en minoritet här. Där av mitt stora förespråkade av flytvästar eller motsvarande.

För skoj skull tittade jag på en Youtube-filmer för att se hur långfärdseglare på världshav hade det med säkerhetstänket. Det var oftast rätt skralt med användandet av  slingvästar, selar och epirb mm. På en av filmerna kunde man se en lättklädd besättning njutandes på däck med genacker uppe i rätt bra vind och vågor. Hur lång tid skulle det ta att rädda en person som ramlade i vattnet då? Hur frusna och hur mycket kraft skulle de ha kvar innan de blir räddade? Till och med proffsseglare på bilder  och filmer ser man många gånger sitta enhetligt klädda i bara t-skirt på railen. Skulle någon i besättningen våga sticka ut och ha ett annat säkerhetstänk?

Självklart får folk göra som de vill, men nog är det bra aningslöst och onödigt farligt i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långseglarna håller sig ofta i betydligt varmare vatten och är sällan ensamma. De brukar vara välutrustade med livbojar, manöverbord-alarm mm. Tror inte det är speciellt vanligt att man "tappar" besättningsmän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den aktuella situationen tycker jag bör avgöra valet av "flythjälpmedel", sele eller inget dera. Detta val bygger på kunskap och erfarenhet.

 

Grundregeln för mig är att alla ombord under färd ska ha minst seglarväst påtagen och utifrån det kan man sedan anpassa säkerheten efter situationen. Det blir många möjligheter, men några exempel är:

 

Ej simkunnig, väst med krage och som vänder personen på rygg. Helst ska förmågan att vända ha testats i basäng. Det visar sig tyvärr att västar av den typen inte alltid gör sitt jobb.

 

Ensam (vaken) ombord, sele.

 

Kallt i vattnet, minst seglarväst och helst sele oavsett lufttemperatur.

 

Varmt i vattnet, i lugnt väder kan det vara ok att ta av flytvästen i sittbrunnen och även vara utan väst om man ligger eller sitter stilla i solen på däck.

 

Barn ombord, alla ombord har minst seglarväst. Barn rör sig hela tiden på båten så det är enklast att alla har väst oavsett om de sitter stilla i sittbrunnen eller rör sig på däck.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg: Kallt i vattnet, minst flytoverall, helst överlevnads dräkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg: Kallt i vattnet, minst flytoverall, helst överlevnads dräkt.

 

Kallt i vattnet är det ju året runt där jag seglar. Inte rimligt att ha överlevnadsdräkt då. 30+ i vattnet, då börjar det bli tjänligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...