Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Hajjen

Laddning med landdström

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag har en fundering hur ska spänningen vara vid landsströmsladdning med en 25 amp laddare, båten är importerad från USA och det är en sea ray 240 -02. Jag tror den laddar för dåligt, kan det vara så att den har oliak spänning i olika delar av laddprocessen. Mina batterier är ju fullalddade eftersom jag haft dem hemma under vintern och laddat med c tek laddaren. Misstänker att den laddar för klent av någon anledning. Alla tips är av välkommna, nu hoppas vi på en varm och problemfri sommar.

 

Mvh laddad båtägare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är importerad från USA - är det inte så att du har en 110V-laddare som du eldat upp genom att koppla den till vårat 230V-nät..?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nej det finns en trafo men funderar på att byta till en waeco laddare som har klarar ett brett spänningsområde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör tilläggas även att batterierna var fulladdade när jag satte in dom i båten för 2 veckor sedan och nu i viloläge visade endast 12,5 vilket är ca 75 % kvar. Kan verkligen batterierna ladda ur så snabbt, vad händer om 2 veckor till? Har inte sjösatt den ens. Laddaren kommer bara upp i 13.7 i laddningen vet inte om det tar ett tag innan den kommer upp i laddningsströmmen för den ska väl vara 14, 7 när den laddar det sista, Måste jag verkligen byta laddare, eller vad tror ni, skulle verkligen behöva några ideér!!

 

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte din laddare är sämre än en Waco. Det är inte helt enkelt så att dina batterier är i livets slutskede?

Döende batterier brukar vara så att det går att ladda fullt och de håller spänningen men efter tag eller vid lite uttag så faller spänningen snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för infon, jag har laddat med en smart ctek laddare ,den sa inte att batterierna var dåliga. 1batteri är 1 år gammalt och de 2 andra är äldre, alla batterier är från varta. Vill vara säker på att jag köper rätt saker antingen batterier eller laddare, helst inget av dem ;) någon idé någon??

/david

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör tilläggas även att batterierna var fulladdade när jag satte in dom i båten för 2 veckor sedan och nu i viloläge visade endast 12,5 vilket är ca 75 % kvar. Kan verkligen batterierna ladda ur så snabbt, vad händer om 2 veckor till? Har inte sjösatt den ens. Laddaren kommer bara upp i 13.7 i laddningen vet inte om det tar ett tag innan den kommer upp i laddningsströmmen för den ska väl vara 14, 7 när den laddar det sista, Måste jag verkligen byta laddare, eller vad tror ni, skulle verkligen behöva några ideér!!

 

Mvh David

 

Om batterierna sjunker så mycket på två veckor så finns det endast två orsaker.

1. Som nämnts tidigare - batterierna är i slutskedet av sin livslängd. eller

2. Du har något som drar ström ur batterierna.

 

Kolla alternativ 2 innan du köper nya batterier (om du har tjuvström så får du ju samma problem med dina nya batterier, det går bara lite långsammare med nya batterier). Mät med en tångamperemeter runt en av kablarna från batteriet eller skruva loss batterikabeln och mät strömstyrkan (A) genom instrumentet. Börja med 10A-läget på mätinstrumentet så du inte bränner säkringen om strömstyrkan passerar säkringseffekten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ladda varje batteri för sig, ett av dem kan vara dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddaren kommer bara upp i 13.7 i laddningen vet inte om det tar ett tag innan den kommer upp i laddningsströmmen för den ska väl vara 14, 7 när den laddar det sista, Måste jag verkligen byta laddare, eller vad tror ni, skulle verkligen behöva några ideér!!

 

Mvh David

 

Det låter inte som du har möjlighet att mäta laddströmmen – amperemätare är annars ett bra verktyg för att ta reda på om laddaren fungerar som den ska eller inte.

Anekdot: Jag har en gång "i onödan" bytt ut en 25A-laddare som bara presterade som mest ca 13A trots väl urladdade batterier. Men felet visade sig bero på en till hälften smält säkring, som inte släppte förbi mer ström än så. Lärdom: Kolla säkringen, om du har en sådan mellan laddare och batteri.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack allihop!

Jag ska kolla dessa saker om jag kan, om ni känner någon duktig båtelektriker så säg till....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack allihop!

Jag ska kolla dessa saker om jag kan, om ni känner någon duktig båtelektriker så säg till....

Det finns ju många som är kunniga inom el-området här men vill du ha handgriplig hjälp så kolla med den här forumdeltagaren:

http://www.maringuiden.se/forum/user/105029-batelektriker/

Han har en hemsida på http://www.bilelektriker.se/

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar lintott och ni andra, skönt att ibland inte känna sig så ensam med frågor mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...