Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Micke9000

Trolig luft i cirk krets varmvattenberedare

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har tagit upp mitt problem tidigare men inte tagit tag i det hela mera än i funderingar.

 

Jag har en varmvattenberedare som inte gör vattnet varmt vid motorgång.

 

Nu misstänker jag luft i kretsen för beredaren.

Jag hittar inget lämpligt sätt att få ut ev luft. Beredaren sitter monterad lite nedanför motorn. Slangarna går lite upp och ner.

 

Jag har provat att lyfta på slangarna när motorn är igång. Om jag har motorn avstängd och klämmer på slangarna från beredaren så kan jag se lite luftbubblor i påfyllningen på värmeväxlaren.

 

Kan jag sätta dit någon form av pump för att köra runt och få bort ev kvarvarande luft?

 

Med vänliga hälsningar

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vattenburna värmesystem brukar man koppla in en borrmaskinspump och sen köra runt utav bara h-vete då brukar luften försvinna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem hos mig. Det slutade med att jag tog en länspump, kopplade isär systemet på en punkt, anslut länspumpen dit och hade ner den andra änden i en hink. Sen hade jag ner länspumpen i hinken och så fyllde jag på med glykolvatten däri. Sen körde jag länspumpen.. 

Sen fick jag cirkulation..

Då ska jag säga att jag hade en cirkulationspump i systemet redan men den fick inte runt det för det bara vispades luft. Numera låter de väsentligt annorlunda när den pumpen går..

 

Men då visste jag inte om att borrmaskinspumpar fanns! Den kanske man bara kan koppla in så kommer luften komma ut via expansionskärlet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var hos ett ställe som säljer/servar husvagnar (de är betydligt billigare på tex värmegrejer). Pratade med en kille som berättade att när de monterar vattenburen värme så sätter de ett uttag före pumpen, helst på lägsta punkten. Sen trycker de in glyckolvattnet. De hade en specialpump med tank men han sa att "i fält" körde de borrmaskinspump.

 

Anledningen till mitt besök var att jag en (bland många andra) plan på att installera vattenburen värme. Min fundering var hur många avluftningar jag skulle behöva när slangarna ska gå en del upp/ner. Tipset var att med en kraftig pump så behövs det inte många. Dessutom är det lätt att tappa ner systemet om man tex behöver installera fler avluftningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ni det blir bra om jag höjer slangen för tilloppet till beredaren över värmeväxlaren, kapar den ca 30-40cm från termostathuset och sätter in borrpumpen där?

 

Hade tänkt skarva ihop slangarna efter luftning med en hane/hane skarv med klammer.

Då har jag även en snabb luftningsmöjlighet framöver om det skulle behövas.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer när du ska ta bort pumpen, kan du förhindra att luft kommer in.

 

I min förra båt hade jag en luftvärmare i förpiken, vattnet gick i kopparrör under durk. Det gick ganska bra att lufta men jag gjorde om det några gånger. Så jag satte ett T-rör vid inloppet till cirkulationsapumpen, satt på en meterlång slang med en träplugg i. Sen kunde jag tömma och fylla hur enkelt som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att när jag tar bort pumpen så lyfter jag slangarna igen. Tar bort pumpen. Fyller sedan slangarna med glykol innan jag kopplar ihop dem.

 

Det var en tanke iaf :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst.

 

Hade helt missat anslutningarna på beredaren. Tilloppet från termostathuset satt på den övre anslutningen på beredaren.

 

Växlade tillopp och retur, vipps så fungerar det. :)

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst.

 

Hade helt missat anslutningarna på beredaren. Tilloppet från termostathuset satt på den övre anslutningen på beredaren.

 

Växlade tillopp och retur, vipps så fungerar det. :)

 

/Micke

Installera motorns kylvatten på VVB inför säsongen. Har duck inte hunnit testa annat än att jag märkte att slangarna till VVB blev varma.

 

Finns det alltså "ut och in" för slingan på VVB? Letade efter detta men hittade inget i manualen så jag bara satte dom som jag tyckte kändes bäst. Vilket blev tillopp/supply på den den anslutningen som var marginellt högre än den andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillopp ska sitta på den undre anslutningen. Detta underlättar för luften att ta sig upp och ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt vatten blev ljummet efter premiärturen på 30 min. Min motortemp ligger på 65-68 så lite i kallaste laget kanske. Båda slangarna med kylvatten var bra varma. Kanske funkar det såhär också...annars är det ju enkelt löst:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...