Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
kahuna

hur pålitlig är viktangivelsen?

Rekommendera Poster

Hej, har precis köpt en Bavaria 36 årsmodell 2004 och jag undrar hur väl man kan lita på viktangivelsen (5500 kg)? Är vikten angiven "tom" och utan rigg, eller "full" (vatten och diesel) med rigg?

 

Anledningen att jag undrar är att vi har viktrestriktion på 6 ton för vinterförvaring och jag undrar helt enkelt om jag kommer under 6 ton? Båten kommer tas upp med tomma vattentankar och kanske 20 liter diesel samt avmastad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du kan inte lita på den vikten. Masten ingår, tomma tankar. 

Vad bygger restriktionen på? klarar kranen max 6 ton eller annan "hård" gräns? 

Min båt skulle väga in på 2980 kg men vägde ca 3400 tom, dock var det en 70-tals båt och inte lika industriproducerad som en nyare Bavaria, säkert närmare sanningen på dessa men vikten som anges brukar vara en designvikt, den verkliga hamnar högre.

Ett tips är att leta efter likadana båtar med mätbrev, där kan det finnas båtar som är vägda och alltså har en annan uppgiven vikt. I listan på mätbrev hittar jag bara 1 Bavaria 36 med uppgiven vikt 5,5 ton (antagligen inte vägd). Det finns många 28 Match i listan, om du vet vad de ska väga och jämför med vad de väger och antar samma % påslag på din båt så har du ett hum. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du kan inte lita på den vikten. Masten ingår, tomma tankar. 

Vad bygger restriktionen på? klarar kranen max 6 ton eller annan "hård" gräns? 

Min båt skulle väga in på 2980 kg men vägde ca 3400 tom, dock var det en 70-tals båt och inte lika industriproducerad som en nyare Bavaria, säkert närmare sanningen på dessa men vikten som anges brukar vara en designvikt, den verkliga hamnar högre.

Ett tips är att leta efter likadana båtar med mätbrev, där kan det finnas båtar som är vägda och alltså har en annan uppgiven vikt. I listan på mätbrev hittar jag bara 1 Bavaria 36 med uppgiven vikt 5,5 ton (antagligen inte vägd). Det finns många 28 Match i listan, om du vet vad de ska väga och jämför med vad de väger och antar samma % påslag på din båt så har du ett hum. 

 

Hej, tack för tipset.

 

Viktgränsen beror på markförhållanden på uppställningsplasen, inte på kranen.

 

hälsningar

 

F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där jag stod förut med min segelbåt var det lite lera i marken. ( jag stod 10 år alltid på sämsta platsen... Nere vid vattenbrynet, eftersom jag ville ha sjöutsikten. Plus vara först i vattnet. )

 

I varje fall, om du oroar dig för sättningar i marken? Jag la ut plattor under mina stöttor, vanliga i betong, ca 40 ggr 40 cm. På ena sidan fyra st under varje stötta, hade 8 stöttor för att sprida ut mig. Plus massor av virke under kölen, på tvärsan. Funkade fint. Tänk elefant. De har samma storleksordning på marktrycket som om du ställer dig och hoppar på hälen. Håller det så håller det för din båt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...