Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pos42

Dålig skvallerstråle på motorn

Rekommendera Poster

Hej

 

 

Fick service på min Suzuki DF140A (2014) i höstas före vintern. Då lirade allt ok. Idag lade jag i båten i vattnet efter vintern. Motorn går bra som vanligt. Men vattenstrålen existerar inte. Snarare ett litet vattenfall.... Och vattnet som kommer ut är snarare åt det kalla hållet. Inte ens ljummet... Motor har fått gå 30 min och med lite högre tomgång. Suzuki instrumentet visar "engine OK". 

 

Då det är s k i t kallt i vattnet så undrar jag om motorn helt enkelt är så smart att den agerar så för att inte få en överkylning med dålig förbränning.

 

Någon som vet om detta är ok?

 

 

Peo 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att rensa hålet med en bit ståltråd. Skvallerstrålens funktion skiljer mellan olika motorer även inom samma märke. Vissa levererar kallvatten från inloppet till blocket, andra varmvatten innan termostat och ytterligare andra varmvatten efter termostaten. Är du säker på att det kommit varmvatten tidigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte säker på att det kommit varmvatten tidigare. Men grejen är den att motorn ju aldrig blev varm. Allt funkade som det skulle trots att motorn gick länge. Har inte varit ute och kört med belastning dock. Då kanske strålen skulle bli starkare... Vet inte. TÄnkte någon på forumet visste... Och som sagt var den helt ok vid service av Marindepån i höstas. Nu var första starten...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du drar ut munstycket för skvallerstrålen så sitter det garanterat skit där..

Den "ploppar" ut med lite milt våld :-)

Jag hade exakt samma symptom när jag hade sjösatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att "något" skulle krupit in där eller att skit "flugit" in med vinden under vintern? Det var ju ok vid service i oktober -16. Hur drar man ut munstycket? Bara "ta i" har jag erfarenhet av. Jag brukar förstöra grejer..  :(

 

Kan inte hitta något alls om detta i den servicehandbok jag fått tag i...

 

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyssna nu!

Rensa med en ståltråd som du fått svar om tidigare.

Det är snarare regel än undantag att skit torkar och täpper i hålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter 30min, även på tomgång, borde en bensinmotor vara varm nog att vilja kyla sig normalt om dina misstankar om att motorn själv väljer att småpissa lite när den är kall stämmer. Förvisso är det väldigt kallt i vattnet än så det är ingen omöjlig tanke dock. Men de utombordare jag varit i kontakt med pissar dock med sitt maxtryck redan från start, oavsett hur termostaten väljer att öppna eller stänga för motorns kylning. Det är just därför man inte kan använda skallerstrålen för att avgöra om termostaten funkar korrekt. Finns alldeles säkert undantag dock så försök googla på just hur din motor funkar eller maila tillverkarens support och fråga. Hade någon här vetat säkert hade nog svaret kommit redan.

 

Själv misstänker jag det "normala", dvs varskött = slarvskött.

Har du plockat upp båten ur salt/bräckt vatten och lämnat in den för service och vinterkonservering så har de sannolikt inte gjort hälften av vad de tagit betalt för. Så har saltvattnet stått kvar i kylkanalerna så försvinner förr eller senare vattnet och saltet står kvar, fastnar och blockerar t.ex för skvalleratrålen. Eller körde du själv sötvatten/glykol genom motorn efter upptagning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter 30min, även på tomgång, borde en bensinmotor vara varm nog att vilja kyla sig normalt om dina misstankar om att motorn själv väljer att småpissa lite när den är kall stämmer. Förvisso är det väldigt kallt i vattnet än så det är ingen omöjlig tanke dock. Men de utombordare jag varit i kontakt med pissar dock med sitt maxtryck redan från start, oavsett hur termostaten väljer att öppna eller stänga för motorns kylning. Det är just därför man inte kan använda skallerstrålen för att avgöra om termostaten funkar korrekt. Finns alldeles säkert undantag dock så försök googla på just hur din motor funkar eller maila tillverkarens support och fråga. Hade någon här vetat säkert hade nog svaret kommit redan.

 

Själv misstänker jag det "normala", dvs varskött = slarvskött.

Har du plockat upp båten ur salt/bräckt vatten och lämnat in den för service och vinterkonservering så har de sannolikt inte gjort hälften av vad de tagit betalt för. Så har saltvattnet stått kvar i kylkanalerna så försvinner förr eller senare vattnet och saltet står kvar, fastnar och blockerar t.ex för skvalleratrålen. Eller körde du själv sötvatten/glykol genom motorn efter upptagning?

 

 

Skvallerstrålen har inte maxtryck hela tiden på denna motor. Det är mer stråle vid högre varv. Så ska det vara. Variabelt... Därav att jag då också undrade över beteende vid bara några plus i vattnet. Motorn blev ju aldrig varm eller varnade på Suzukinstrumentet trots 30min körning.

 

Motorn 3år/159tim. Service har skett på min tomt av Marindepån. Så JA. Jag har tittat på i oktober 2016 när öronmuffarna var på och den vinterkonserverades. Då lirade allt bra. Och problemet var _direkt_ vid rampen under sjösättningen... Så ska det vara skit så måste det väl sitta i gallret där vatten tas in eller att något kommit it i utloppet för skvallerstrålen under vintern. Ska försöka inspektera detta under dagen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du drar ut munstycket för skvallerstrålen så sitter det garanterat skit där..

Den "ploppar" ut med lite milt våld :-)

Jag hade exakt samma symptom när jag hade sjösatt.

 

Har du en Suzuki som jag? Frågar då jag inte vet om det är bara och dra ut detta på alla märken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om du drar ut munstycket för skvallerstrålen så sitter det garanterat skit där..

Den "ploppar" ut med lite milt våld :-)

Jag hade exakt samma symptom när jag hade sjösatt.

 

Har du en Suzuki som jag? Frågar då jag inte vet om det är bara och dra ut detta på alla märken.

 

Hur vore det om du tog av kåpan och ser hur det ser ut?

Det troligaste är att det sitter skit i munstycket, på 115Hk Suzuki gick det att ta loss slangen inifrån och rensa.

​Nästa alternativ är ju att impellern/pumpen gett upp och inte gör sitt jobb till fullo. Men att det är kommer tillräckligt iskallt vatten för att ändå kyla tillräckligt när du fis-kör vid bryggan utan belastning. 

Om det sitter skit i munstycket har det förmodligen inte flugit dit utan kommit med kylvattnet.

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"Tror" jag är lösningen på spåren....

 

Sitter vid båten nu... Det är ett kanske 1cm stort hål och det "rinner" som ett vattenfall. Sätter jag på fingret som man kan göra med ändan av en trädgårdsslang så sprutar det som det ska.

 

 

Jag tror... att han som gjorde service på båten hemma på min gräsmatta tog bort en plugg (ser ut som att det ska sitta ett strypningsmunstycke för skvallerstrålen) för att det inte ska spruta där han stod och jobbade. Han kanske har den pluggen kvar i fickan. Har kört motorn 40 min nu och temp har gått upp lagom och det rinner konstant. Kan det vara meckens fel och att jag bör åka till Marindepån är kräva exit-munstycket för skvallerstrålen.

 

En sån här plugg har då inte jag i (och det är en bild från min manual). Jag har ett 1cm grovt hål rakt in i blocket som det ser ut att man skulle kunna trycka in en plugg i...

 

Suzuki_outboard_water_exist.JPG

 

 

Peo

 

 

 

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det munstycket är vridbart så har jag svårt att tro att meken tagit bort det.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att "något" skulle krupit in där eller att skit "flugit" in med vinden under vintern? Det var ju ok vid service i oktober -16. Hur drar man ut munstycket? Bara "ta i" har jag erfarenhet av. Jag brukar förstöra grejer..  :(

 

Kan inte hitta något alls om detta i den servicehandbok jag fått tag i...

 

 

Peo

Ofta är det en liten plastpip med små hullingar på insidan som du enkelt klämmer ihop och drar försiktigt ut,

lossa slangen och blås i pipen så kommer det garanterat ut lite skal av en havstulpan. du kan ju även starta utan pipen och låta slangen hänga fritt!! så kommer det säkert vatten och ja det skall bli varmt när motorn är varm,eller iaf ljummet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tohatsu 2-takt 5hk, svag stråle! Kan inte gasa på när motor blir varm. Dör...starar dock direkt igen. Tändstyft är ren och ganska ny. Är det värme som är problem eller annat? Tips? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Morski: varför inte testa råden ovan, ska pa en egen tråd, i första posten redogöra för vad du har för symptom och vad du provat för att åtgärda det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...