Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndersAnders

Båt för att åka till Åland

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har sommarstuga ute i Ålands östra skärgård och börjar tröttna lite på färjorna dit.

Tar ca 12 timmar totalt att ta sig dit.

 

Så har börjat fundera på vad som skulle fungera och vara säkert för att ta sig över dit i egen båt.

Har mest erfarenhet av olika styrpuppor och just ingen alls av lite större båtar.

 

Så här långt har jag kommit i mina egna funderingar:

 

Typ: Lutar åt något daycruseraktigt. Vi ska ha båten som transportmedel från A till B. Vore även bra om den marschar ca 20 knop utan att den drar ofantliga mängder bränsle.

 

Storlek: 7-8 meter borde räcka bra för att ta sig över Ålandshav om man väljer tillfälle. Blåser det storm så får man helt enkelt vänta... Men vill nog inte gärna ha mindre heller om det blåser upp medans man är på väg över. Händer ju ibland att SMHI har fel i sina rapporter har jag hört  ;)

Tycker om spänning i livet men inte till sjös så att säga. Skrovet bör väl vara lite mer v-format med om jag förstår det hela rätt.

 

Motor: Ingen riktig aning här men det bör väl vara en inombordare i denna storlek på båt. Vad bör man tänka på här? Är sötvattenskyld att föredra? Bensin eller diesel? Några märken man ska hålla sig borta från?

 

Utrustning: Kommer ju behöva korsa lite färjeleder och risken finns ju alltid för tjocka/ dimma. Räcker det med AIS eller bör man satsa på radar? Vad ska man tänka på där?

 

Ekonomi: Självklart vore det bästa om det fanns nya båtar gratis men tyvärr så verkar gratisbåtarna vara slut... Har tänkt mig någon stans mellan 100-200tkr i inköp. Så det får bli begagnat... Vad ska man tänka på där? Vilka märken ska man hålla sig undan från?

 

Tidsplan: Sommaren 2018. Tänkte gå lite navigeringskurs först. Karta och kompass är jag bekant med men sjömärken känns som om det behövs pluggas lite mer på  :D .

 

Är jag på rätt väg eller ska jag tänka om?

Vad har jag missat i mina funderingar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen kan en Smuggler 28 som inte är allt för nedgången rymmas i budgeten?

 

Båten du vill ha är typ Segmo 30, Flying Flipper, Delta 32 osv.

Diesel är nog att föredra även om tex en Flying Flipper med stor enkelsnurra kan gå ganska billigt.

Kika på dom och leta tills du hittar en vettig kombination av egenskaper, skick och pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en stuga på fasta Åland. Har som tur är "bara" 4 timmar dörr (Solna) till dörr. Tanken har även slagit mig, dvs ta egen båt till stugan.

 

Tog vår 6.6 meters kabinbåt som har en utombordare över förra sommaren. Utgick från Sandhamn. (Ligger normalt i Stocksund)

 

Var rätt lungt när vi for, men blev snabbt lite jobbig sjö, även om det gick bra och utan fara för några problem.

 

Sammanfattat kan jag meddela att turen gick långsamt och tog en bra del av bensintankens innehåll. Betydligt mer en vad ett årskort på färjan kostar.

 

Tror inte du kommer känna det värt att åka från Sverige till till stuga i östra Åland, när du väl står vi pumpen och tankar. Kan tänka mig att din färd med lämplig båt kommer gå på ca 1000-3000kr enkelväg.

Tar även på kropp och kraft att köra båt under längre tid.

 

Vikingline kör ca 18 knop med Rosella från kapellskär till Mariehamn. Där blir tidsvinstmarginalen för dig låg. Men kan tänka mig att från Mariehamn till din stuga, blir resan lång med skärgårdsfärjorna.

 

Tror du ska se över möjligheterna med en båtplats i Långnäs eller liknade. Ta din båt därifrån istället.

 

Då kommer du även långt med din budget, då du kan välja en 5,5-6 meters båt, som vid de flesta väder kan ta dit fram.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju ingen erfarenhet av dina farvatten, mer än att åkt snurrebåt från nån hamn söder om Norrtälje till en liten ö en bit utanför.

Däremot har jag åkt hard-top båt på fem och en halv meter med 50hk motor, mellan Rörö och Skagen, litet mer än 30M öppet vatten i princip hela vägen, även om det var rätt fint väder båda vägarna kändes den båten för liten, det var en del gammal sjö. Samma tur x flera med en Nimbus 2700, som då marchade 11 knop, inga problem mer en att det tar minst tre timmar, och genererar en del sjösjuka om det är gammal sjö.

 

Hur många M är det enkel väg mellan ditt hem och sommarstugan på Åland?

 

Du skall nog kolla på en relativt ombonad och sjösäker båt som föreslagtis i tidigare inlägg. Som snabb transportbåt för detta ändamål bör den ju kunna marcha 15-20 knop. Mellan rummen och pekfingret kanske en 7-8 meters båt 200hk dieselmotor drar 1,5 l/M, en bensinare är törstigare. Om du frågar mig om val av drivmedel är diesel det enda som är relevant i en sådan båt. Ja köp inget under 7 meter.

 

Ja du behöver ju förutom vanliga papperssjökort och navigationserfarenhet liksom lokalkännedom, även kanske en GPS-navigator med plotter och elektroniskt sjökort, eller en lap-top eller läsplatta med sjökortsprogram och GPS-mottagare. Datorer är varesig vattentäta eller stänkskyddade...

 

Med Ipad och programmet SeaPilot och internetanslutning kan du få AIS.

 

Annars finns det enklare AIS-motagare att koppla till befintlig navigator, men de ser bara andra fartyg som har AIS transponder (som sänder AIS-signal).

En bra radarreflektor kanske du bör ha om du korsar farleder med en massa finlandsfärjor och andra yrkesfartyg.

Men vi får väl hoppas att du inte skall köra på natten eller i tjocka? Och att du har normal syskärpa, större passagerarbåtar syns ju rätt bra iallafall i dagssljus.

Radar är ju aldrig fel, men kostar ju en del, och så måste man ju kunna tolka radarekot, här finns det en del fallgropar.

 

Vidare bör du ju även ha en VHF-radio ombord, samt tillstånd att använda densamma. Det är ju inte säkert du har täckning på din mobiltelefon mitt på Ålandshav.

Sedan sedvanlig övrig säkerhetsutrustning, flytvöstar, livboj, nödraketer, länspumpar etc. Nödproviant och varma extrakläder icke att förglömma, verktyg extradunk med bränsle, etc. Ja en vanlig FM radio så att du kan lysnna på sjörapporten...

 

Ja förutom båt måste du ju också ha två båtplatser, en hemmavid och en vid sommarstället. Här i Göteborgstrakten kan det vara rätt svårt att få tag på en plats, långa ventetider och inte sällan en rätt dryg insats. Men det annonseras ju ut andrahandsplatser på Blocket. Kolla om du kan få båtplatser innan du köper båt!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att vara vardagsrelaisiskt och litet elak, ställer jab en motfråga:

Vad tar rederiet för pris på bil plus trailer med båt?

Eller så kanske du iställer skall ha båten bara på Åland, jag har hört och sett på film att den åländska skärgården är något alldeles speciellt!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Allt är ju relativt.

Vi har omkring 30 minuter ut till Märkets fyr som vi besökte förra sommaren från sommarhuset i Öregrunds södra skärgård. Gissningsvis max en halvtimme till så är vi i Mariehamn. (Har inte räknat på det)

Men antagligen åker man enkelt med ovan nämnda båtar Herräng - Kärringsund på Eckerö på runt timmen om det inte blåser apa på nord eller syd.

Stockholm till Herrängs marina tar inte två timmar i bil.

Så beroende på var på Åland så är fyra timmar dörr till dörr fullt realistiskt inklusive bil.

 

Ekonomiskt är det förstås helt ojämförbart. Men det var inte frågan. :)

Redigerad av coppertail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som nämnts tidigare, Smuggler 24/28 el Segmo, flyingflipper om man ska ha dc, annars någon skärgårdsjeep typ Targa, Nordstar el dyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det lönar sig, om man ska diesel eller bensin är ju enkelt att räkna på.

Betr utrustning skulle jag säga:

VHF

Plotter

Radar.

AiS, helst transponder.

För min del skulle jag prioritera radar, en bra begagnad kostar 5-10tkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båten vid huset på Singö, och förra säsongen kunde jag räkna på ena handen de gånger det gick att ta sig utomskärs på ett behagligt sätt. Är det pålandsvind eller sydliga vindar blir det hög sjö.

 

Jag hade inte pendlat till Åland med egen båt som första alternativ. Att åka över nån gång är en helt annan sak än att göra det återkommande gånger där man ofta inte kan välja överfart efter väder.

 

Med en större Targa/Nordstar med moderna driftsäkra motorer hade jag kunnat tänka om. Vad gör du om motorn lägger av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...