Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Petter10

Hur stor båt vågar man sjösätta med vagn?

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

Det är ju en frihet att kunna använda vagn och traktor för sjösättning och upptag. Det gjorde vi alltid förr, men nu med större motorbåt (30 fot, båtvagn med stöttor under båten) har vi sjösatt och tagit upp med kran. Vi har dock börjat fundera på om man inte skulle iallafall sjösätta med traktor, ta upp är nog omöjligt att få den att ligga rätt i vagnen. 

Hur skulle ni göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är rampen någorlunda snäll och traktorn tillräckligt tung så är det inga problem. Vi sjösätter med traktor och vagn. Båtarna är 40 fot, 32 fot, 31 fot och 24 fot. Inga som helst problem. Torrsättning görs med kran som lyfter upp båtarna och ställer dem på sina vagnar. Några timmar senare står båtarna inomhus i en varm maskinhall.

 

Jag har funderat på att koppla ihop båtvagnarna två och två för att på så sätt minska körningen till hälften...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag sjösätter och tar upp min båt på 12x3,5 meter och 16 ton med egen traktor och vagn, samt transporterar på allmän väg en bra bit hem, så visst går det. Tycker det är mer riskabelt med kranlyft själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör precis likadant. Sjösättning med vagn och traktor, torrsättning med fast kran upp på vagnen och sen traktorn till uppställningsplatsen. Båten 30 fot står sedan uppställd på vagnen. Inga problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Är det rejält stadiga vagnar ni har för sjösättning, eller är det vagnar där båten vilar på stöttor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag för min del har en vagn där båtens köl vilar mot centrumbalken på vagnen, och två V formade stöttor strax akter om midskepps över axlarna. Då styr båten in sig själv på vagnen vartefter man börjar dra upp den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vagnarna har ett kraftigt chassie. Båtarna står på kölen och stöds av sidostöttor. Den tyngsta båten har en treaxlad vagn med 4 sidostöttor per sida, de övriga vagnarna är tvåaxlade med tre stöttor per sida. Vagnarna påminner om Propellertekniks vagnar men är 15 år gamla "hemmabyggen".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...