Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
lagomroligkille

Windy 24 CC - 70 för klumpig?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min gamla trotjänare till båt, en Ockelbo 21 "Kabin" (DC 21 med träöverbyggnad) mår inte så bra numera och jag är i valet och kvalet mellan:

Att plasta och laga och byta ut trä - eller att köpa mig en fin Windy 24 CC - 70 utan motor - och flytta över min fina vp 4.3 gxi med Dps-drev -03.

 

Har dock några frågor jag grunnar över:

 

Hur är egentligen Windy 24 CC i sjön om man jämför med Ockelbo DC21? Skiljer ju typ en meter i längd, 50 cm i bredd och höjd och ett ton i vikt!

Min lilla Ockelbo är ju sjukt pigg med vp 4.3 gxi och flyger upp ur vattnet med duoprop-drevet. Hur seg tror ni Windyn skulle vara om jag flyttade över drivlinan? Är den för klen för åbäket? Kommer den dra dubbelt så mycket soppa?

 

Sedan undrar jag över Windyns sjöegenskaper generellt. Vindkänslig? Stampig? Säker? Känns den tung och klumpig?

 

Andra tips som kan hjälpa mig i valet och kvalet välkomnas så klart också.

 

Hälsningar Carl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett hur de går i sjön så har Windyn tre stora fördelar;

Det är en kultbåt och lättare att sälja i framtiden

Större båt ger bekvämlighet och enklare övernattningar

Mindre underhåll av överbyggnad

 

Självklart blir Windyn segare upp i planing men väl där bör skillnaden inte vara så stor?

Jag hade en fjord 24 några år efter att jag haft en Ockelbo 21. Om du inte bara ska stila till glasskiosker så gäller Fjord och Windy alla dagar i veckan. Går mer stabilt i sjön också. Drar 0,2 mer dock...

Promille eller?:-))
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett hur de går i sjön så har Windyn tre stora fördelar;

Det är en kultbåt och lättare att sälja i framtiden

Större båt ger bekvämlighet och enklare övernattningar

Mindre underhåll av överbyggnad

 

Självklart blir Windyn segare upp i planing men väl där bör skillnaden inte vara så stor?

Jag hade en fjord 24 några år efter att jag haft en Ockelbo 21. Om du inte bara ska stila till glasskiosker så gäller Fjord och Windy alla dagar i veckan. Går mer stabilt i sjön också. Drar 0,2 mer dock...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret.

Det lutar nu mot att det blir Windyn!

 

Antar att jag får byta propellrar så ska den nog kunna plana hyfsat lätt och toppa ca 30 knop med min 4.3 gxi. Tips på stigning mottages gärna så klart.

 

Har googlat länge och det finns då inte löpmeter att läsa om Windy 24 cc/hc -70 (gamla modellen). Mest bilder, och en hel del tyska och polska sidor samt någon norsk så klart.

 

Mer fakta och länkar om båten vore trevligt!

 

Även tips gällande t.ex motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Lite nyfiken, har du gjort bytet? Har en Windy 23 FC och det är i princip samma skrov som 24 CC. Tror i alla fall inte du blir besviken på sjöegenskaperna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...