Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Lorelius

Läckande propelleraxel

Rekommendera Poster

Hej!

Propelleraxeltätningen på min Albin 82 läcker. Jag har därför bett om hjälp med att byta ut den. (Ganska omfattande jobb, då man bl a måste ta bort själva axeln, rodret etc).

Idag sjösatte jag, och den läcker fortfarande. Som en droppande kran ungefär. Var ute ca en timma och den har tagit in uppskattningsvis några deciliter. Ca hälften av oljan som använda för att smörja i tätningen har också gått åt. Är detta rimligt? Är det sådant man får leva med? Eller ska det gå att få helt tätt? Bör jag betala för jobbet, trots att mekanikern misslyckats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte rimligt

Betala? Beror ju på vad ni kommit överens om... bäst att göra själv. Då gör man tills det blir bra.

Ommekanikern tagit på sig uppgiften att göra axeln tät.. bör han göra om jobbet omg..

Om ni bara kommit överens om att han ska ta bort gamla, sätta i ny.. utan att ta hänsyn till varflr det läckt förut.. huraxlar mm ser ut och beter sig.. så blir det juen svårare tolkningsfråga..

Ex. Jag åker taxi.. missar tåget.. vems fel?

Jag beställer tågtaxi i god tid.. taxibolagets jobb är att se tillatt jag är i tid. Jag möter upp taxin omg när den hämtar... jag missar tåget.. då är felet taxibolagets. (Dålig liknelse kanske men har varit med om det.. och taxi kompenserade utan tjafs)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tätningen på den båten är den mest obra av dom äldre modellerna.

Är maskinen dåligt uppdiktade och eller axel och bussningen som ska styra upp det hela slitna hjälper inte nya tätningar särskilt länge.

Fasen vet om inte en Blackjack är mest kostnadseffektiv i ditt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste om Black Jack. Verkar ju bra! Men så skall man upp på land med båten igen, av med roder och av med axel antar jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tyvärr är det nog nödvändigt.

Jag kommer inte ihåg hur mycket plats man har och spela med på din båt men var man nödd att lyfta av rodret vid förra övningen så måste det kanske av nu med.

Vissa båtar kan man ställa rodret tvärs för att kunna backa axeln och få några centimeter till att spela med.

Jag tycker att du ska passa på att kolla motorn uppriktning mot propelleraxlen och kolla motorkuddarna förmodar att du har orginalmotorn.

Då brukar främre kuddarna vara förtrollade och hårda bakre brukar vara i upplösnining av oljespill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...