Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Barmeister

Tändstift- Stift som stift eller är det kvalitétsskillnader på prislappen?

Rekommendera Poster

Tändstift- Stift som stift eller är det kvalitétsskillnader på prislappen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skillnaden kan vara himmelsvid.. på Moto Guzzin använder jag Iridium.. På min andra hoj så nyttjar jag NGK... Så ja på högpresterande bensinmotorer så kan stiften påverka prestanda..

 

 

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, håller med!

Jag använder enbart Bosch tändstift till mina bensinmotorer. NGK och Champinon tycker jag inte alls om. Men på tvåtaktare är det mer känsligt, använd det stift av fabrikat och hårdhet som det rekommenderas i instruktionsboken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iridium anger materialteknologi i elektroden. Man brukar skilja på koppar, platina och iridium. T.ex. finns Denso, Bosch, NGK,  och Briskstift alla med Iridium och sannolikt också Platina-teknologi.

 

Dessa fabrikat skulle jag kunna tänka mig använda. De två stifthaverier jag haft har båda varit med Championstift.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp!

I en "något modifierad" men ändå inte brutaltrimmad gammal lufkyld VW- motor lade Chamipinion-stiften av hela tiden. I lilla Honda-utombordaren var det likadant, det var isoleringen av keramik runt den mittersta elektroden som smulades sönder. Nu fick även den ett Bosch-stift, även om det inte var exakt av samma hårdhet, men så nära det gick, funkar det väldigt bra!

Även gräsröjaren, mopeden och klippon med B&S-motor fick Bosch!

Tysk kvalitet! Jag har även propagerat dör Bosch torkarblad i annan tråd,men blanda i te i hop dessa som H.Alfredssons, Nimrod Lindeman, om jag minns rätt, kaninjägare på Gotland som tog med en Remington skrivmaskin istället för ett reminigtongevär på kaninjakten... Det gick ju inte så himla bra.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft ett flertal gamla engelska motorcyklar (Triumph) och i de var det bara champion som funkade.

Bosch, Denso och ngk höll inte särskilt länge. Hade även champion i min Johnson 120 v4 som funkade lika bra eller dåligt som andra märken, så det kan vara väldigt individuellt vilka stift som är bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ac delco fungerar toppen. Varken dyra eller "sämre" kvalitet...

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändstift som snabbt havererar i en viss motor beror aldrig på vilket märke det är på stiftet. Det beror oftast på att det är fel värmetal.

 

Platina respektive iridium ökar livslängden på stiften och klarar kraven i en modern högpresterande motor bättre än kopparstift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag skrivit detta förut i någon tråd.

 

Fabrikat på tändstift är lika viktigt som fabrikat på glödlampor eller motorolja så länge man inte har en trimmad högprestandamotor.

 

Viktigt

att gängorna har rätt längd,

att värmetalet är rätt och

att elektrodavståndet är rätt.

 

Stiftet ska få en tunn ljusbrun hinna när det används och elektroderna ska slitas något lite, men jämnt och fint.

 

Kolla i instruktionsboken så blir det rätt och det brukar gå att hitta servicebulletiner på nätet om tillverkaren av motorn uppdaterat informationen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändstift som snabbt havererar i en viss motor beror aldrig på vilket märke det är på stiftet. Det beror oftast på att det är fel värmetal.

 

Platina respektive iridium ökar livslängden på stiften och klarar kraven i en modern högpresterande motor bättre än kopparstift.

Båda mina Championhaverier har varit med relativt nya (20-30 h) originalmonterade stift, Mercury och B&S. 

Jag har haft väldigt få Championstift jämfört med antalet NGK, Denso, Bosch och andra, färre än 1:100. Ändå är det bara dessa som fullständigt havererat. Får jag några nya Championstift i min ägo byts de omedelbums till annat fabrikat, Mercury verkar ha gjort samma erfarenhet och originalmonterar sedan länge NGK, men min gissning är att NGK nästan skänker bort stiften mot att tillverkarna rekommenderar täta byten baserat på tid. Tändstift anses alltså vara färskvara borde kanske därför kylförvaras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar NGK och har aldrig haft problem med dessa. I mina SAAB-trimmardagar användes uteslutande NGK i dessa maskiner pga deras avancerade styrsystem. Har även framgångsrikt kört dessa i en relativt trimmad MINI med högt laddtryck. De var dock nedjusterade i gap pga att laddtrycket annars släckte ut gnistan i vissa situationer(fulmek, då jag inte låtit mappa om tändspolarnas uppladdningscykel).

 

Tyvärr har jag inte jag heller någon positiv erfarenhet av Champion. Det satt nya sådana i en B20 jag körde och när en isolatorfot gick av helt plötsligt byttes de till Bosch som sedan gjorde sitt jobb utmärkt.

 

Det blir dock lite ovetenskapligt, då NGK är det jag uteslutande använt de senaste 15 åren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tändstift som snabbt havererar i en viss motor beror aldrig på vilket märke det är på stiftet. Det beror oftast på att det är fel värmetal.

 

Platina respektive iridium ökar livslängden på stiften och klarar kraven i en modern högpresterande motor bättre än kopparstift.

Båda mina Championhaverier har varit med relativt nya (20-30 h) originalmonterade stift, Mercury och B&S.

Jag har haft väldigt få Championstift jämfört med antalet NGK, Denso, Bosch och andra, färre än 1:100. Ändå är det bara dessa som fullständigt havererat. Får jag några nya Championstift i min ägo byts de omedelbums till annat fabrikat, Mercury verkar ha gjort samma erfarenhet och originalmonterar sedan länge NGK, men min gissning är att NGK nästan skänker bort stiften mot att tillverkarna rekommenderar täta byten baserat på tid. Tändstift anses alltså vara färskvara borde kanske därför kylförvaras.

Och jag har haft samma Championstift i båtmotorn i tre säsonger helt utan problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...