Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
boatkekke

Första båten, tips.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hejsan!

 

Blivit ägare till min första båt och är inte särskillt kunnig inom detta område. Tänkte bara höra efter lite generella tips innan sjösättning.

Kom över båt och motor för 5000kr. Båten är en ryds 25r och motorn en tohatsu m12a 12hk. Båten är i fint skick och ska bottenmålas nu i helgen.

 

Motorn sitter just nu inte på båten utan behöver monteras dit, det jag funderar över är själva fästerna/bultarna som ska fästas i akterspegeln. Ska det se ut så som på bilden jag laddat upp ?

 

Tack på förhand och ursäkta dumma frågor:)

post-110460-0-88643200-1493398789_thumb.jpg

Redigerad av boatkekke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Maringuiden!

Jag är absolut ingen expert men tycker det ser ut som om den ena "spännvingen" (hittar inte namnet nu) antingen gått av eller är borttagen. Möjligen för att kunna montera ett motorlås på skruven.

Att låsa fast motorn är ingen dum idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Maringuiden!

Jag är absolut ingen expert men tycker det ser ut som om den ena "spännvingen" (hittar inte namnet nu) antingen gått av eller är borttagen. Möjligen för att kunna montera ett motorlås på skruven.

Att låsa fast motorn är ingen dum idé.

 

Japp skruven är till marknadens bästa lås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas ta fått med de övriga delarna till abuslåset.

 

Lite ot en båt i min lilla hamn var försedd med ett lika lås en natt var det besök av båtintrsserade personer med vinkelslip.

Abuslåset motstod vinkelslipen vilket irriterade personen så mycket att han kapade av förgasare och lite andra detaljer på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till båtlivet!

Någonstans skall man börja.

Köp färsk bensin inför första turen! Förra säsongens bensin är redan för gammal.

Flytvästar har du förstås redan samt aktuellt sjökort och vattentät ficka till mobilen?!

Ett öskar är ju bra att ha också!

 

Sedan är det ju bara att packa matkorgen och eller tackla upp spöna och ge sig av!

5° i västerhavet idag men vi får väl en badsäsong nån gång också!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bensin blir inte gammal över vintern. Det är rent påhitt. Däremot kan den ta skada av dålig förvaring. Om bensinen förvarats i en helt sluten dunk eller tank över vintern så ska det inte vara något fel på den. Om den däremot förvarats i en ventilerad dunk eller tank så kan det ha kommit för mycket vatten i den och de lättaste fraktionerna kan ha dunstat. Då kanske den blivit dålig.

 

Själv tömmer jag alltid båtens fasta tank på hösten och förvarar bensinen i slutna dunkar över vintern. På våren häller jag tillbaka bensinen i båten och det har aldrig lett till något problem.

Redigerad av Eld-
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...