Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
666D3

Satellitkomunikationsenhet

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag får reklam emellanåt på Garmin inReach. En liten handhållen enhet med en top-karta inlagd. Det intressanta för marint bruk är att man kan skicka och ta emot e-post och sms som en vanlig mobil via satellit och det finns en SOS knapp om man hamnar i nöd. Uppkopplad till SOS-centralen kan man sedan utbyta info via sms. Hittar inget om kostnaden för abonnemanget.

Detta är alltså ingen telefon eller vhf utan den använder satelliter.

Någon som har skaffat denna lilla sak och vet mer?

Redigerad av 666D3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkar använda Iridium-nätet så då behöver du ett abonnemang eller kontantkort.

 

Kontantkort finns här.

http://www.satavenue.se/products/kontantkort/iridium-722900

 

Det är inte billigt att prata i statellit-telefon men det är en bra säkerhetsutrustning. Det är heller inte dyrt när man inte använder det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man använder alltså ett abonnemang från Garmin. Då kan man bortse från mitt svar ovan. Om man inte vill ha en vanlig satellittelefon :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev lite konfunderad när jag såg detta men det är alltså Delrome's system sen Garmin köpte Delrome. Alternativet är ju SPOT som funnit med ett tag, lite billigare.

 

Alternativet är ju en riktig satellittelefon. Tharne&Thrane's IsatPhone 2 kostar nästan dubbel så mycket i inköp men använder INMARSAT med överlägsen täckning. Kontantkort där man tex kan köpa en månad/50UNITS för $49 till ett år/$449.

Ett SMS är 0,5UNIT, en minut tal är 1,3UNIT. Det blir ca 4,40kr för ett SMS och drygt 11kr/min.

Inkommande SMS är gratis.

Det finns fler prisvarianter. En IsatPhone 2 kan man köpa för under 7tkr och såvitt jag vet behöver man inte köpa den i Sverige.

SOS-delen fungerar även om man inte har något laddat kontantkort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...