Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Chha

Batterifundering

Rekommendera Poster

Under säsongen ligger vi ofta i olika gästhamnar och då kanske 2-3 nätter. Batteriladdaren är kopplad till både förbrukningsbank och startbatteri. Min fråga till sakkunniga är om det är skadligt för startbatteriet att ligga på laddning till och från på detta sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en någorlunda kompetent laddare så kommer den inte mata in särskilt mycket ström när batteriet är fulladdat så jag kan inte föreställa mig att det skulle vara någon fara.

 

Menar du att batteriladdaren skulle mata in mer ström än startbatteriet vill ha/behöver därför att förbrukningsbanken har högre laddningsbehov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har precis satt mig in i ämnet lite. Det beror på vilken laddare du har till batteriet. Den behöver vara intelligent för att kunna avgöra batteriets status och ladda eller underhålla laddningen utefter det. CTEK eller Exide är två märken som du tryggt kan använda, om du köper rätt modell för ditt batteri. En sådan har du kopplad till batteriet och kan tryggt ligga i hamn med kabeln i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skada ett batteri gör man bäst med en stor gammaldags batteriladdare, en sådan med en stor transformator i. Man låter denna var inkopplat i flera dygn, om det finns olika effektlägen så väljer man det högsta, som vanligtvis var för snabbladdning. Sedan låter man bli att fylla på batterisyra, och om möjligt tar man in batteriet i stugvärmen eller för att påskynda destruktionen ställer man in det hela i bastun.

 

Alltså att ladda med en smart modern automatisk laddare är inte nån fara, men man bör ju titta till batteriet och laddningsprocessen emellanåt.

 

Det är sällan man behöver ladda startbatteriet, det brukar ju motorns generator fixa på en kort stund precis efter start.

 

Sedan är det väldigt bra att koppla en solcellspanel med regulator till förbrukarbatteribanken, och låta stjärnan "Sol" toppladda batterierna, alltså hela tiden fylla på litet granna "högst upp" på toppen om man tänker sig kapaciteten som ett stapeldiagram.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är väl att låta bli att ladda startbatteriet med landströmmen. Det verkar helt onödigt att lägga pengar och möda på att ladda ett batteri som troligen är fulladdat när du kommer till gästhamnen.

 

Ett startbatteri används väldigt lite.

Lät säga att du tar ut 400 A vid start och du nöter på i 20 sekunder för att få igång motorn.

Då blir förbrukningen 400x20/3600 Ah, unefär 2 Ah.

 

2Ah laddar du tillbaks under några minuters körning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste sättet att förstöra ett batteri är att överladda. De sk intelligenta laddarna skulle kunna vara det om de visste vad som går ut, men det gör de inte. När en lite större förbrukare startar så tror laddaren att det är dags att börja ladda och gör det med typ 14,4V. Detta gör laddaren flera gånger per dygn om man inte var en väldigt stor batteribank. Det finns ingen enskild komponent som har så många batteriliv på sitt samvete. Fråga husbilsägarna som i princip alltid laddar, deras batterier håller hälften så länge som båtägarnas.

När man ömsom laddar, ömsom tar ut kallas cyklisk drift kräver specialutrustning som laddaren inte har.

Man kan ladda men så fort batterierna är fulla så ska man byta till ett nätaggregat eller om laddaren har, störmförsörjningsläge, dvs "ladda" med en konstant spänning på ca 13,6V. Tyvärr är det få som har kunskap om detta.

När det gäller startbatterier så är det inga problem med att ladda, där finns inga uttag. Laddaren går ned till ca 13,6V och sen till underhåll, 13,2V. Däremot ska det inte finnas något behov av att alltid ladda startbatteriet utom möjligen när man ligger stilla längre perioder tex under hösten eller vintern. Startbatteriet ska då ha en egen laddare och vara bortkopplad från husbatterierna. Det bästa och enklaste är en egen solpanel 10-20W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag lånar din tråd lite på samma ämne och undrar nu när jag satt in en ny Generator på 60A som är kopplat dir till startbatteriet(så va det innan) hur funkar det? har en Generator då ett inbyggt relä som gör att man inte laddar ihjäl! startbatteriet?

Nästa fråga, när man har solcell och ctek 250 kopplat,kan jag förstöra cteken om jag kopplar på battladdaren från land på batteriet?? behöver man då koppla loss ctek tro!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under säsongen ligger vi ofta i olika gästhamnar och då kanske 2-3 nätter. Batteriladdaren är kopplad till både förbrukningsbank och startbatteri. Min fråga till sakkunniga är om det är skadligt för startbatteriet att ligga på laddning till och från på detta sätt?

Nej inte om du har en bra laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Under säsongen ligger vi ofta i olika gästhamnar och då kanske 2-3 nätter. Batteriladdaren är kopplad till både förbrukningsbank och startbatteri. Min fråga till sakkunniga är om det är skadligt för startbatteriet att ligga på laddning till och från på detta sätt?

Nej inte om du har en bra laddare.

 

Startbatteriet skadas inte om den laddas med en egen laddare. Husbatterierna däremot kommer att skadas på sikt om man samtidigt tar ström till förbrukare eftersom dessa lurar laddaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.sxk.se/system/files/private/batteriladdarens-egenskaper_0.pdf

 

Mastervolt verkar fixa ett uttag ur batterigruppen utan att höja spänningen, ligger kvar i float.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

www.sxk.se/system/files/private/batteriladdarens-egenskaper_0.pdf

 

Mastervolt verkar fixa ett uttag ur batterigruppen utan att höja spänningen, ligger kvar i float.

Även TBS klarar är riktigt bra, det är laddare i 6000 kronors klassen. Antigen får man betala för laddaren eller för förstörda batterier om man ofta ligger med landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...