Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Sailing_The_Blue_Note

Måla över filtret vid bottenmålning?

Rekommendera Poster

Hej! Jag är ny ägare av segelbåt med en göte motor. Det här sitter under båten och jag misstänker att det är där som vattnet hittar in till motorn? Det ser ut som en sil. Hälften av silen är igenlägga med färg.

Hur skulle ni lägga upp arbetet med bottenmålningen med tanke på silen? Ska jag måla för silen och göra små hål efteråt? Ska jag peta in tandpetare och måla efter dom? Jag har ingen aning om detta. Är det ens ”insuget” för vattnet till motorn?

Tacksam för all input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har försökt ladda upp bilder via mobilen, avancerad editor, jag blir fan förbannad över hur svårt det ska vara. NI får stå ut med mina sketna länkar, hehe..

 

http://imgur.com/a/EjWjs

 

 

och här ser ni min gamla profil/ sailing Blue note

Redigerad av Dahlstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt ladda upp bilder via mobilen, avancerad editor, jag blir fan förbannad över hur svårt det ska vara. NI får stå ut med mina sketna länkar, hehe..

 

http://imgur.com/a/EjWjs

 

 

och här ser ni min gamla profil/ sailing Blue note

 

ohVM9Yb.jpg

 

Det var inte så svårt att få in bilden. Bara kopiera o klistra in....

 

Och till den egentliga frågan:

 

Ja, det är vattenintaget till motorn, eller har i vart fall varit ett vattenintag. Du kan ju kolla att slangen till motorn fortsätter innanför silen.

 

Dessa gamla silar var ofta tillverkade i brons. Brons innehåller bl.a. koppar så det är "inbyggd kopparfärg" i metallen. Det växer nog inte havstulpaner på silen även om du inte målar den med bottenfärg. Men det är viktigt för motorns kylning att silen inte är igensatt. Skrapa lite med en kniv och titta vilken färg det är på metallen. Om mitt antagande om brons är korrekt så kommer silen att hålla länge (jag tänkte nästan skriva i evigheter ...) så byt den inte.

 

Jag hade tagit en liten borr och rensat upp i hålen så att alla hål var helt öppna. Sen hade jag struntat i att måla silen. Estetisk så syns den ju bara en kort stund vid sjösättningen....

 

Visar det sig vid upptagningen att det trots allt vuxit tulpaner så var antagandet om brons fel och då får du fortsätta att stryka bottenfärg men se till att rensa upp i hålen efter målningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Lintott! :) Jag tror mitt Mount Everest är att lyckas posta en bild på detta forum. En vacker dag!

 

Jag drar fram skrapan imorgon och kikar efter, postar en uppföljning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har försökt ladda upp bilder via mobilen, avancerad editor, jag blir fan förbannad över hur svårt det ska vara. NI får stå ut med mina sketna länkar, hehe..

 

http://imgur.com/a/EjWjs

 

 

och här ser ni min gamla profil/ sailing Blue note

 

Jag har aldrig försökt via mobilen. Och via vanlig dator och Firefox har det heller inte gått att ladda upp bilder. Men om man loggar in med Google Chrome så går det bra.

 

Ang. silen så är det ju självklart tycker jag, att borra upp de där hålen med ett passande borr. Jag skulle förmodligen inte kunna låta bli att skrapa bort färgen runt hålen också. Men det behövs ju inte, kanske är det en nackdel att göra det.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu är jag elektriker, så mina knivar ser ut därefter.

 

Hade tagit kniven ock kört in i varje hål och vridit runt, så att varje hål hade blivit ren och öppet. 

Har man en pryl tillhands kan det va att fördra - om man är rädd om kniven.

 

En "pryl" är en "syl" som är slipad fyrkantig.

 

http://www.clasohlson.com/se/Syl--och-prylset/40-7384?LGWCODE=407384000;83823;6341&gclid=Cj0KEQjw0IvIBRDF0Yzq4qGE4IwBEiQATMQlMeLKSAI5Uu2MDycDTG-Og6RaqE9efs27hkXvIgwEapkaAj458P8HAQ&gclsrc=aw.ds

 

Att silen till kylvattnet är öppen är ju oerhört viktigt.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag elektriker, så mina knivar ser ut därefter.

 

Hade tagit kniven ock kört in i varje hål och vridit runt, så att varje hål hade blivit ren och öppet. 

 

Har man en pryl tillhands kan det va att fördra - om man är rädd om kniven.

 

En "pryl" är en "syl" som är slipad fyrkantig.

 

http://www.clasohlson.com/se/Syl--och-prylset/40-7384?LGWCODE=407384000;83823;6341&gclid=Cj0KEQjw0IvIBRDF0Yzq4qGE4IwBEiQATMQlMeLKSAI5Uu2MDycDTG-Og6RaqE9efs27hkXvIgwEapkaAj458P8HAQ&gclsrc=aw.ds

 

Att silen till kylvattnet är öppen är ju oerhört viktigt.

 

Roligt att se någon som vet vad en "pryl" är, benämningen har ju fått en helt annan innebörd idag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu är jag elektriker, så mina knivar ser ut därefter.

 

Hade tagit kniven ock kört in i varje hål och vridit runt, så att varje hål hade blivit ren och öppet. 

 

Har man en pryl tillhands kan det va att fördra - om man är rädd om kniven.

 

En "pryl" är en "syl" som är slipad fyrkantig.

 

http://www.clasohlson.com/se/Syl--och-prylset/40-7384?LGWCODE=407384000;83823;6341&gclid=Cj0KEQjw0IvIBRDF0Yzq4qGE4IwBEiQATMQlMeLKSAI5Uu2MDycDTG-Og6RaqE9efs27hkXvIgwEapkaAj458P8HAQ&gclsrc=aw.ds

 

Att silen till kylvattnet är öppen är ju oerhört viktigt.

 

Roligt att se någon som vet vad en "pryl" är, benämningen har ju fått en helt annan innebörd idag.

 

 

 

Det vet väl alla vad en "pryl" är.

 

Hur klarar man sig i livet annars!?

 

Allt går faktiskt inte att lösa med smarta telefoner och internet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, peta upp hålen igen.
Men råkar din motor ha en kugghjuls-pump så kan brytpinnen gå av p.g.a. de insugna färgflagorna.
Flagorna kan alltså sugas upp och kila fast kuggarna tillräckligt för att dess överbelastningsskyddande brytpinne skall knäckas. Hände för mig en gång.

För att undvika det så stäng kranen på insidan och lossa slangen vid motorn inför sjösättningen. Efter sjösättningen öppnar du kranen och låter vattnet spola ner i en hink så färgflagorna försvinner, detta alltså innan återmontage och start av motorn.

Jag brukade undvika det lilla extrajobbet genom att alltid peta ur hålen direkt efter bottenmålningen innan färgen torkat, blir inga flagor på det viset.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara ide att försöka skruva bort gallret och rengöra. När jag gjorde det så visade det sig att alla utom en skruv var av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kära ni och tack för alla svar!

Jag tog till min stackars 20 kronors kniv från Jula och följde ditt förslag Thallatha! Det var mycket riktigt mässing/koppar filtret var gjort av. Det såg ut som det var täckt av plast, men det var kanske alla lager av färg som bildat ett yttre lager på 2 mm?

Hon ska i på måndag så jag vågar inte pilla för mycket, Hade jag haft en vecka till hade jag försökt skruva av henne. 

Jag hade velat byta genomföringen, men men.. Den tidigare ägaren menade att systemet skulle fungera hur bra som helst.. VI får väl se.. :)

Ska prova tipset med kranen, att vrida på det efter sjösättning med en hink klar.. så får vi se vad som följer med!

 

Jag har sagt det förr och jag säger det igen.. Jag uppskattar all er hjälp, och jag tycker det är en väldigt fin anda på det här forumet. Maringuiden med dess medlemmar är kanon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara ide att byta både genomföring/sil i höst. Man vet ju aldrig i vilket skick gamla genomföringar är.

Köp en färdigt "Bordsgenomföring med intagssil "

 

post-80529-0-58792700-1493415711.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland blir det en mani att byta delar bara för att de är gamla....

 

Oräkneliga är nog de bronsgenomföringar (mycket vanliga på 70-talsbåtar) som bytts bara för att "de ser ut att vara lite ärgade". Brons ärgar men har en nästintills evig hållbarhet.

 

If it aint broken - dont fix it.

 

Spara jobb och pengar genom att först kolla vad det är för metall i ditt gamla vattenintag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan köpa resonemanget att kolla först. Men är man minsta osäker, byt. En ny håller många år. Den till synes "fina" genomföringen kan vara ordentligt anfrätt utan att det syns innan man fått ut den. Har man tålamod kan man få ut genomföringen utan att skada den. Själv kör med förstörande demonternig. Och, ja, någon fin bronsgenomförng har jag förstört genom åren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...