Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Ruskpricken

OpenCPN/SeaClear i Android-padda?

Rekommendera Poster

Hallåj..snart dags att gå i plurret.....båten alltså......

Tidigare har jag kört vanlig laptop ombord, men andra jag seglat med hade "paddor"

Nu har jag begåvats med en liten 10" Toshiba   å  jag undrar---

---går det att ladda in-installera openCPN el Seaclear samt de  sjökort dessa använder i en padda?

Lättare att fråga än att slösa timmar med försök som kanske misslyckas.

 

Antar att programmen måste vara anpassade för just Android om det skall gå, för det finns inget mostv som "Wine" när man kör windows program under Linux. Det skulle la heta  winedroid i så fall? :huh:

 

Det som jag vet om sjökort i padda är att man laddade ner via nätet för ca 200:- för ett år med kort å allt. Minns ej företagen men programmet var troligtvis iSail.

 

Anlednngen till det hela är strömförbrukningen, paddan drar ju mindre än laptoppen.

Nyfiken på edra svar,

Ruskiga Pricken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där lät jobbigt, OpenCPN kanske finns för Android, sen ska du ha sjökort mm. Köra under Wine låter ännu värre, några få program gick att köra med Wine/Debian.

iSailor (mest riktiga navigationsappen) och Navionics (enklast användning) fungerar utmärkt på en padda. Sjökorten kosta några hundra (engångskostnad). Jag kör båda, det är skitpengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju skal till raspberry PI som har inbyggd pekskärm:
https://thepihut.com/collections/raspberry-pi-cases/products/raspberry-pi-official-7-touchscreen-case

 

T ex, eller så har du bara en exern liten skärm. 

På denna kan du köra open plotter:

http://www.sailoog.com/en/openplotter

 

Då har du openCPN och möjligheten till mycket, mycket mer. Sen vet jag itne hur bra en pekskärm fungerar med openCPN
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OpenCPN finns för Android. Bara att installera via Google Play, Har du redan sjökort är det också gratis så varför inte testa.

 

Jag har skrivit om detta på min blog för ett par år sedan.

 

Så här ser den ut med kort från Hydrographica.

 

Screenshot_2015-09-18-12-03-03.png

 

När du är på Google Play kan jag även tipsa om Marinwiki-appen som också finns där. Finns en öppen beta som kommer att släppas snart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...