Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej. 

 

Jag undrar om hydrauliska trimplan skall gå att manövrera på land utan tryck på sig. Mitt ena trimplan är helt stumt och andra kan jag fjädra upp en bit, skall man kunna fjädra upp det? Betyder de att de då inte är någon olja i kolven? Kan ett problem med att kolvarna går trögt att oljebehållaren är för full? För tänker att oljan går väll tillbaka ner i oljebehållaren när man kör upp trimplanen? 

 

Någon som vet något annat som kan vara problemet att inte mina trimplan funkar? Säljaren säger att det krävs ett högt tryck för att trimplanen skall röra på sig men de tycker jag låter konstigt. 

 

Mvh

Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är vanliga Bennet eller liknande, elhydrauliska så skall dessa kunna manövreras även på land.

En elektrisk hydraulpump trycker ut olja i cylindern och skall trycka trimplanet nedåt. När man manövrerar trimplanet åt andra hållet är det en returfjäder inuti cylindern som trycker det tillbaka, klart att vattentrycket, om båten hade färdats genom vattnet, hade hjälpt till.

Det sitter två ventiler vid på pumpen, jag är litet osäker, men har för mig att detta är de som öppnas när man vill att trimplanet skall vinklas uppåt, alltså returen.

 

Det fanns förr på marknaden aquahydrauliska trimplan, som arbetade genom att man fyllde en vattensäck som tryckte ned trimplanet, dessa krävde ju att båten färdades genom vattnet för att fungera, men jag har inte sett sådana på många år.

 

Sedan finns det elktriska, mekaniska cylindrar också, ofta som utbytesdelar, Lenco, det är en elmotor inuti varje cylinder som driver dessa, och man slipper hydtaulpumpen, mycket bra grejer, jag bytte till sådana på Nimbusen, det ångrade jag aldrig, de var dessutom snabbare än de hydrauliska.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa steg är väl att skruva loss den stumma cylindern, vid akterspegelfästet på insidan finns en anslutning till hydraulslangen, lossa även den och de om det sprutar ut olja hör när du manövrerar, stoppa ned slangen i en PET-flaska, det är rätt bra tryck och kan bli söligt värre annars.

Sedan kan du ansluta tryckluft till cylindern och se om du kan få kolven att röra sig.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Bennetts hemsida finns en felsökningsguide.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är vanliga Bennet eller liknande, elhydrauliska så skall dessa kunna manövreras även på land.

En elektrisk hydraulpump trycker ut olja i cylindern och skall trycka trimplanet nedåt. När man manövrerar trimplanet åt andra hållet är det en returfjäder inuti cylindern som trycker det tillbaka, klart att vattentrycket, om båten hade färdats genom vattnet, hade hjälpt till.

Det sitter två ventiler vid på pumpen, jag är litet osäker, men har för mig att detta är de som öppnas när man vill att trimplanet skall vinklas uppåt, alltså returen.

 

Det fanns förr på marknaden aquahydrauliska trimplan, som arbetade genom att man fyllde en vattensäck som tryckte ned trimplanet, dessa krävde ju att båten färdades genom vattnet för att fungera, men jag har inte sett sådana på många år.

 

Sedan finns det elktriska, mekaniska cylindrar också, ofta som utbytesdelar, Lenco, det är en elmotor inuti varje cylinder som driver dessa, och man slipper hydtaulpumpen, mycket bra grejer, jag bytte till sådana på Nimbusen, det ångrade jag aldrig, de var dessutom snabbare än de hydrauliska.

...

Okej, men det trimplanet som jag kan fjädra upp en bit med hjälp av handen är inget trasigt då alltså? Utan då kanske det betyder att det inte är någon olja i den cylinder. Kan man öppna kolven utan större problem? 

 

Är de bra att smörja upp kolven eller typ spruta 5-56? Tror förra ägaren inte använde dessa så mycket men han hävdar att de inte går att köra dom på land, så då kanske dessa har satt sig lite. Jag hör ju hur motorn arbetar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du trycker uppåt är det nog den fjädrande motkraften från returfjädern du känner.

Om det är olja under tryck i cylindrarna skall det vara stumt, eller iallafall bästan stumt.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa steg är väl att skruva loss den stumma cylindern, vid akterspegelfästet på insidan finns en anslutning till hydraulslangen, lossa även den och de om det sprutar ut olja hör när du manövrerar, stoppa ned slangen i en PET-flaska, det är rätt bra tryck och kan bli söligt värre annars.

Sedan kan du ansluta tryckluft till cylindern och se om du kan få kolven att röra sig.

...

 

Dom har dock fastnat i nedfällt läge, så tryckluften hjälper nog inte. Men kan ju vara värt att testa. Men låter som en bra plan att tömma på olja. Då kanske jag manuellt kan rucka lite på dom så kanske det släpper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du trycker uppåt är det nog den fjädrande motkraften från returfjädern du känner.

Om det är olja under tryck i cylindrarna skall det vara stumt, eller iallafall bästan stumt.

..

Nu tänker du nog bakvänt. Fjädern trycker uppåt, hydrauliken trycker neråt. Om de fjädrar uppåt så måste det vara luft i cylindern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När du trycker uppåt är det nog den fjädrande motkraften från returfjädern du känner.

Om det är olja under tryck i cylindrarna skall det vara stumt, eller iallafall nästan stumt.

..

Nu tänker du nog bakvänt. Fjädern trycker uppåt, hydrauliken trycker neråt. Om de fjädrar uppåt så måste det vara luft i cylindern.
Ja, kanske det, men om trådskaparen trycker underifrån och känner en fjädrande rörelse är det kanske olja plus luft, ok.

Lätt att tänka fel, blir ju rätt abstrakt när man inte är på plats och kan se och känna själv.

 

I förra båten jag hade, Nimbusen, innan jag bytte till Lenco, var den ena elektriska ventilen i pumpen trasig, så det gick inte att manövrera ena trimplanet, det hade låst sig. Med den erfarenheten är det ju lätt att tro att det kan vara samma fel här. Men vi får väl se vad trådskaparen kommer fram till efter att ha läst in sigpå FAQ på Bennets sida.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

När du trycker uppåt är det nog den fjädrande motkraften från returfjädern du känner.

Om det är olja under tryck i cylindrarna skall det vara stumt, eller iallafall nästan stumt.

..

Nu tänker du nog bakvänt. Fjädern trycker uppåt, hydrauliken trycker neråt. Om de fjädrar uppåt så måste det vara luft i cylindern.
Ja, kanske det, men om trådskaparen trycker underifrån och känner en fjädrande rörelse är det kanske olja plus luft, ok.

Lätt att tänka fel, blir ju rätt abstrakt när man inte är på plats och kan se och känna själv.

 

I förra båten jag hade, Nimbusen, innan jag bytte till Lenco, var den ena elektriska ventilen i pumpen trasig, så det gick inte att manövrera ena trimplanet, det hade låst sig. Med den erfarenheten är det ju lätt att tro att det kan vara samma fel här. Men vi får väl se vad trådskaparen kommer fram till efter att ha läst in sigpå FAQ på Bennets sida.

..

 

Okej, det är ju något att ta i beaktande, att en av dessa ventiler kan vara trasiga. Kanske värt att kolla på vad reservdelar kostar alternativt skaffa sig ett nytt system. Ledig imorgon så då ska jag försöka fixa ett av mina problem.. börjar bli sugen på att sjösätta :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag såg på Bennets sida att dessa ventiler fanns att köpa som reservdelar, med röd eller grön kabel.

Men kolla första att du verkligen har 12 volt eller iallafall något liknande fram till manöverströmställarna.

Sedan har själva hydraulpumpen en minuskabel, svart, se till att den är ordentligt ansluten.

Manöverkablarna mellan strömställarna och pumpen är färgglada, grön, gul, blå och nån till färg... Dessa brukar vara ihop flätade av någon besynnerlig anledning.

 

Och som sagts, manöverströmstälarna har en plusanslutning på (tror jag) orange kabel med en hängsäkring.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa brukar vara ihopflätade av någon besynnerlig anledning.

Det är inte alls besynnerligt. Det förenklar installationen oerhört mycket jämfört med lösa kablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Dessa brukar vara ihopflätade av någon besynnerlig anledning.

Det är inte alls besynnerligt. Det förenklar installationen oerhört mycket jämfört med lösa kablar.
Och det blir ju heller inget magentfält runt kablarna som kan störa en kompass.... En sedvanlig plastslang eller kabelstrumpa var kanske för dyr..?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, nu har jag tagit bort styrbords trimplan och motionerat det. Nu går det ner utan problem men påväg upp så går det en bit och sen får man ge en liten knuff med handen för att det skall fortsätta.

 

Men det borde ju vattentrycket lösa när den ligger i.

 

Jag funderar på om problemet var att dom stått ett tag samt att de kanske var för mycket olja i? Det kanske då gör att det hela tiden är olja i systemet?

 

Skall nu göra samma sak på babord för att se om de funkar lika bra där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du haft isär cylindern också?

Kan vara beläggningar på insidan.

Men å andra sidan vansligt då det är O-ringar som man kan skada vid demonteringen.

Jag vet att jag för många år sedan motionerade en trög sådan kolv i cylinder genom att med handkraft trycka trimplanet upp och ned, med avskuvad hydraulslang vid pumpen. Om nu det är bra eller ej.. Men det funkade iallafall några år tills jag på den båten bytte till Lenco. Bytet berodde på att den pumpen i den båten lade av.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag hade isär då ena var helt stum. Men jag tror tyvärr detta trimplan gjort sitt.. för ena sidan gick lätt först efter att jag hade motionerat det men nu var de trögt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...