Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Frippe

Mercruiser 350 5,7 ventiljustering

Rekommendera Poster

Har köpt en båt som behöver ventiljustering. Merc 350 5,7. Googlar man ämnet blir man ju lätt sjösjuk för det verkar finnas många teorier om hur det ska gå till. Är det någon på detta forum som vet hur man gör gds eller tom kan göra jobbet. Båten ligger i Svinninge Sthlm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt en båt som behöver ventiljustering. Merc 350 5,7. Googlar man ämnet blir man ju lätt sjösjuk för det verkar finnas många teorier om hur det ska gå till. Är det någon på detta forum som vet hur man gör gds eller tom kan göra jobbet. Båten ligger i Svinninge Sthlm.

Men sitter det inte hydrauliska lyftare i den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Mercruiser 5,7 är en Chevroletmotor. Med största sannolikhet skall ventilerna justeras på samma sätt som på en personbil med motsvarande motor:

 

Med kolven i övre dödläge i arbetstakten, båda ventilerna är fast, justeras ventilspelet så att man känner att stötstången precis nyper fast (noll spel). Dra sedan fast justermuttern ett halvt varv. Klart.

 

Man skall alltså dra justeringen så att ventilen öppnar!

Nej, jag trodde inte heller på det, men gjorde som det sagts mig, och motorn startade till min stora förvåning genast.

 

Som parentes kan nämnas att hydraullyftare kräver olika inställning för olika motormärken, så t.ex. en Oldsmobile skall ställas in annorlunda, medan en Chrysler inte går att ställa in alls

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Mercruiser 5,7 är en Chevroletmotor. Med största sannolikhet skall ventilerna justeras på samma sätt som på en personbil med motsvarande motor:

 

Med kolven i övre dödläge i arbetstakten, båda ventilerna är fast, justeras ventilspelet så att man känner att stötstången precis nyper fast (noll spel). Dra sedan fast justermuttern ett halvt varv. Klart.

 

Man skall alltså dra justeringen så att ventilen öppnar!

Nej, jag trodde inte heller på det, men gjorde som det sagts mig, och motorn startade till min stora förvåning genast.

 

Som parentes kan nämnas att hydraullyftare kräver olika inställning för olika motormärken, så t.ex. en Oldsmobile skall ställas in annorlunda, medan en Chrysler inte går att ställa in alls

Kanske annorlunda på båt än på bil då, haft cheva 327 och ett antal fordar, och där fanns bara vippa stötstång och lyftare detta gick inte att justera, utan började det knacka va de bara att byta ut lyftaren vippan och stötstången. Så minns jag nog det men de e klart är 25 år sedan man skruvade v8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chevrolet har en mutter som håller ner vipparmen, ingen vipparmsaxel alltså. Man justerar alltså på denna mutter, själva vipparmen har ingen justering. Borde nog varit så på 327:an också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En Mercruiser 5,7 är en Chevroletmotor. Med största sannolikhet skall ventilerna justeras på samma sätt som på en personbil med motsvarande motor:

 

Med kolven i övre dödläge i arbetstakten, båda ventilerna är fast, justeras ventilspelet så att man känner att stötstången precis nyper fast (noll spel). Dra sedan fast justermuttern ett halvt varv. Klart.

 

Man skall alltså dra justeringen så att ventilen öppnar!

Nej, jag trodde inte heller på det, men gjorde som det sagts mig, och motorn startade till min stora förvåning genast.

 

Som parentes kan nämnas att hydraullyftare kräver olika inställning för olika motormärken, så t.ex. en Oldsmobile skall ställas in annorlunda, medan en Chrysler inte går att ställa in alls

Kanske annorlunda på båt än på bil då, haft cheva 327 och ett antal fordar, och där fanns bara vippa stötstång och lyftare detta gick inte att justera, utan började det knacka va de bara att byta ut lyftaren vippan och stötstången. Så minns jag nog det men de e klart är 25 år sedan man skruvade v8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kronvik, det låter ju ganska lätt som du beskriver det. Men hur vet jag att kolven är i övre dödläge"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort ventilkåporna.

Vrid motorn så att märkningen på dampern eller remskivan på vevaxeln står mitt emot märkningen för TDC (Top Dead Center, sv. övre dödläge)

Om ena ventilen stänger precis före du kommer till TDC måste du vrida motorn ett varv till. Då du vrider de sista 90 graderna på vevaxeln före TDC och vipparmarna inte rör sig, är du i rätt takt då du kommer till övre dödläge.

Ventilerna du skall koncentrera dig på är de som hör till ettans cylinder.

Ettans cylinder är den som är längst fram på motorns vänstra sida, om du ser motorn bakifrån, dvs. från den ändan som strömfördelaren sitter.

Justera dessa två ventiler, vrid sedan motorns vevaxel 90 grader medurs och justera följande cylinders ventiler.

Tändföljden är: 1-8-4-3-6-5-7-2

 

Justera alltså först ettans cylinder, vrid motorn 90 grader, justera åttans cylinder, vrid motorn 90 grader, justera fyrans...

 

På vänster sida finns framifrån räknat ettan, trean femman och sjuans cylindrar,

På högra sidan tvåan, fyran, sexan och åttan.

 

Här beskrivs tändföljden bra:

 

Lycka till!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...