Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
derbyboy

Lägga i bojsten Värmdö/Ingarö/Tranarö

Rekommendera Poster

Hej

 

Någon som har tips på företag/person som har möjlighet att lägga i en bojsten på Värmdö/Ingarö/Tranarö? Min har försvunnit i vinter. Bojen alltså, bojstenen lär ju ligga kvar där nere någonstans.

 

Jag har googlat lite men får inga bra träffar och de jag hittat svarar inte på mail.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Min båt väger 5 ton och ligger i ganska oskyddat läge vilket betyder 2 x 75 Kg och 2 x 2 780 kr. För 5 560 kr får jag alltså "bojstenen" men då måste jag själv ro ut med fanskapet.

 

Vad kostar det att lägga en bojsten egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att fortsätta att inte svara på frågan...

 

Anlita ett dykeri?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....och så säger dykaren att stenen är i för dåligt skick eller att infästningen rostat sönder........

 

Det bästa vore ju om man kunde få dit en dykare som även är bojläggare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast att ta dit en dykare med eventuellt ny sten blir väl dyrare än att köpa P-ring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja absolut men då får jag ju en vikt på 1 ton och slipper köra ut stenen själv.

 

Har nu pratat med sjöliv AB (jävligt trevliga killar) och de tar 9 500 + moms för att lägga ut 1 ton sten.

 

8 500 kr om du har boj själv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Inte fel pris, rätt mycket meck med det där... ( Been there, Done that...)

 

Vet du om de lägger kätting eller möjligen lina?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag var med i en båtklubb på Gålö på 90 talet så hade klubben en bojeka, det var bara att gjuta bojstenen vid stranden och sedan lyfta den med ekans kran, ro eller bogsera bojekan till förtöjningsplatsen och försiktigt hissa ner bojstenen till botten med kätting och allt.

 

Minns dock inte vad var den största bojstenen ekan kunde hantera, men min bojsten på ca 200 liter var det inga problem med.

 

Kostnaden blir väl några säckar cement och en släpkärra sand/grus.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om prioriteringen är att spara pengar så kan man ju hänga bojstenen under den egna båten och köra ut med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En omkring 200 kilo tung bojsten gjöts på en plattform som var placerad mellan två optimistjollar.

Dessa bogserades ut till rätt plats och sedan tippades bojstenen i på omkring tre meters djup, kan väl säga att de där optimisterna flöt rätt tungt, så själva itippandet var inte så svårt, men rekylen efteråt fick bojstensägaren att hamna i vattnet han också. Vi valde att sedan snorkla för att koppla kättingen, då det ansågs för riskabelt och tungt att fälla kättingen samtidigt. Endast ett flytande plastsnöre var fäst i bojstenen vid fällningen. Och han som hamnade i vattnet trasslade inte in sig i detta snöre...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...