Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
smoegen

Nu önskar man att letade efter en seglbåt....

Rekommendera Poster

Vad har hänt med seglarsverige? Undrar just hur billig en hygglig segelbåt kan bli? Nöjer man sig med en Maxi 77 så behövs det inte många timmars övertid innan den är kontant betald...

 

Men även båtar som Monsun 31 är nu enligt mitt synsätt överkomliga..

 

Såg idag en IF på blocket.. begärt pris 25.000.. Enligt annonsören var det ena segelstället ganska nytt och det fanns ett ställ till som annonsören ansåg vara användbart...

 

Satt härdomdagen med båtgrannar i Burgstaaken i Tyskland. Jag visade dem då några annonser på blocket. De häpnade över priserna i Sverige.. Och som jag förstod så var de väldigt intresserade av att titta på en halvgammal Najad 34, de hade nu efter att ha hyrt båt i flera år bestämt sig för att äga själva...

 

Men som jag tror mig förstå, marknaden för lite äldre båtar under 30 fot den verkar fortsatt vara en köparens marknad...

 

Så vi kan nog gratulera dem som vill ut och segla och inte anser sig behöva 4 kabiner och dusch ombord...

 

Fair Winds..

 

S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det sjukt. En äldre segelbåt med omfattande(dyr) extrautrustning. Visst en modern 31fotare är mycket rymligare än en äldre. Men köp en 35 fotare då! Den är fortfarande betydligt billigare än den moderna. För att inte tala om kvaliteten eller sjöegenskaperna, alla som har lite erfarenhet vet att äldre båtar tål avsevärt mycket mera sjö. Fast de nyare båtarna är ofta snabbare, ja det är ju viktigt, man vill komma först fram på sjön.

 

I år verkar dock säljarna fått hybris, priserna ligger långt, långt över vad som betalades förra året. Jag bevakade under många år priser på några modeller som intresserade mig. Bevakningen ligger kvar och jag kollar då och då. Men inga båtar verkar säljas. Ska bli kul att se hur priserna ser ut i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med min gamla mor på några olika begravningar det senaste året, nu är det seglarkompisarna som är födda i mitten av 20-talet som getts sig ut på den sista seglatsen.

 

Nåväl, änkor och andra begravningsgäster förfasades vid kaffebordet efterbegravningsakten, över att båtar i kvarlåtenskapen såldes så billigt.

Det var  några olika kvalitetsbåtar byggda på olika orustvarv som sterbhusen tvingades slumpa bort till "vrakpriser" båtarna var dock inga vrak utan välutrustade och välskötta, i ena fallet varvskött. Men minst 25-30 år gamla, om väl uppdaterade i motor segelgarderob och övrig utrusning ombord.

350.000 för en HR 31, jag vet inte årsmodellen, men den var rätt gammal, men hade all utrutning ombord, men det var tydligen en ung barnfamilj som köpte sig lyckliga, och det gillades ju iofs av säljarna; änkan och barnen.

Men man skall nog aldrig skriva "säljes för dödsbos räkning" i annonsen, då strömmar skambuden in.

Najader, Monsuner och liknande båtar anses väl rätt ålderdomliga och gubbiga, även om de är välbyggda och välseglande.

 

Men man får ju mycket båt för pengarna, jämfört med att köpa ett nyproducerat "plastpopcorn" från någon av båttillverkarna i Bayern eller annorstädes.

 

Jag brukar också följa priserna, på Blocket, främst på motorbåtar runt nio meter, håller med, det ser ut att vara på uppgång, men man vet ju aldrig vad säljarna får i handen då affären är slutförd.

Så är det ju vår, om nu någon tvivlar, då är ju båtarna generellt dyrare än i september efter en nederbördsrik sommar.

 

Men står det "säljes för dödsbos räkning" eller liknande, så lär det betyda ungefär, "vi vill bli av med båten snabbt", "vi har ingen stans att göra av den" och "än mindre någon som längre sköter om den".

 

Man kan ingenting ta med sig, ens på den sista seglatsen!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som svar på Jankens blogginlägg:

En sänkning av ränteavdraget lär tyvärr inte ske på många år än. Den har för stor påverkan på den stora skaran av medelklassväljare som politiskt står i mitten. Bara en samling av alla riksdagspartier bakom en sänkning skulle vara möjlig, tror jag, eftersom det är enda sättet att genomföra det utan att varje parti självt förlorar röster på det.

 

Men även om det skulle bli en kraftig räntehöjning och fallande priser på bostäder, så försvinner väl inte de dyra båtarna? Därför blir det knappast nån större återgång till små segelbåtar, utan snarare en snabbare utgallring av de äldre och mindre, när de som klarat sig bättre ut ur den spruckna bostadsbubblan ska köpa segelbåtar och då kan köpa från de stackare som drabbats av en hårdare ekonomisk smäll. Kanske blir Bavaria och Benetau runt 38-40 fot nästa årtiondes motsvarighet till vad t ex IF och Maxi 77 har varit under 90- och 00-talet (gissar jag)? Väldigt vanliga båtar som anses som nån sorts standard och bra allroundbåt för nybörjare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som väl kanske dämpar köpsugenheten på stora båtar är tillgången på båtplatser. En segelbåt under 2.5 m bredd och 8 m längd har betydligt lättare än en större att hitta båtplats i min hemkommun, och jag gissar att det är på liknande vis på många andra håll. Kanske leder en generell storleksökning av fritidsbåtsbeståndet till att kommuner och båtklubbar tvingas minska antalet båtplatser för att få plats med större platser?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja.. tittar man på de båtar som folk köper idag så verkar inte båtplatser vara ett så stort bekymmer.. Utan folk som köper båt med segel har idag väldigt stora krav...

 

Fast visst.. även flytande sommarstugor som Bavaria 30 faller i pris just nu..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag letar plats för min 26fotare i söderköpingstrakten (Sankta Anna) och har på ett par ställen blivit nekad då de bara har platser för större båtar kvar...

 

Det kanske finns någon här som vill byta en plats i Sankta Annas skärgård mot en i Stockholms skärgård denna säsong? Mindre, "privat" brygga utan bekvämligheter men mitt ute i skärgården, dock något oskyddad så ingen höjdare för större segelbåtar än min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har som vana att alltid börja dagen med att läsa båtannonser så är det som att ha gårdsmöte med grannarna. Man känner igen alla, vet vad de  heter och ytterst få försvinner. 

Undrar om det säljs några äldre segelbåtar överhuvud taget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp bhemac, det säljs. Vi har bekanta som både sålt och köpt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart att det säljs några båtar, kan tycka det verkar som det då handlar om gamla båtar men renoverade och i toppskick.

Skulle vara kul att följa upp hur många båtar på Blocket där det verkligen blir affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det att sälja om båten är användbar och priset är rätt.
Jag är själv en sån som "porrsurfar" på blocket varje dag. Egentligen är jag inte spekulant men tycker att det är spännande och skulle nog... eventuellt... kunna tänka mig att byta upp mig ett snäpp... om den "rätta båten" dyker upp.
Jag kommer nog inte att få så mycket för min båt vid en försäljning, men å andra sidan har jag chans att göra en bra affär på den jag köper i så fall.
Men visst förefaller det som att många säljare tror att priset är något man bestämmer själv. Inte marknaden.
En som har hängt med länge på blocket, över ett år, är en Litorina som... om jag inte minns fel... började på ett pris runt 200 k. Nu är den nere i 109.
Alltså!?!?!
Det är säkert en bra båt men det är en erbarmerligt ful skapelse och måste betraktas som extremt udda! EXTREMT udda båt!
Ska man sälja en sån så måste man nog ner i extremt låga priser.
Sen kan man undra om en del ens undersöker marknaden?
Om det finns snarlika eller exakt likadana båtar ute i hyfsat skick, varför lägegr man ut en annons där man är dubbelt så dyr själv? Det är för mig en gåta?
Med risk för att bli tjatig så har jag skrivit en liten krönika även i detta ämne:

http://sittbrunnen.se/havsbiblioteket/janken-seglar/1595-blocket
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om Litorinan är erbarmligt ful (jämfört med många andra). Men det är en udda båt. Med eldrift 40cm djupgående och trailer borde den vara högintressant för en liten grupp människor. 

Den börjar närma sig en gräns där jag kanske skulle börja bli  intresserad....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns alla möjliga skäl till att lägga ut en annons på Blocket. Inte bara för att man verkligen vill sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att det inte finns köpare, oavsett pris. Det är ett fåtal som vill harva runt i en beboelig 70-talsbåt flera dagar i sträck.

Så vad händer då med alla båtar som ingen vill köpa eller ens få gratis och som innebär en massa besvär och kostnader för förvaring och underhåll? Många av ägarna är säkert tidiga 40-talister och faller ifrån i raskare takt, och nästa generation vill bara bli kvitt problemet, då återstår skroten.

Vad händer med all utrustning på skrotade båtar, och hur påverkar det båttillbehörsbranschen?

Köpa nya segel för 20-30000 till en båt som man i bästa fall får 25000 för?

Pessimist? Nä, jag väntar tills alla andra har skrotat sina, då ska jag sälja dyrt! Chicken race!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju antalet hugade spekulanter som avgör priset på en äldre båt. Tillhör ju själv dom som gillar långköl och kan göra lite avkall på komforten ombord..

 

Har ju som exempel inte ens en varmvattenberedare, utan jag får vackert värma vatten på spisen..

 

Men jag är helt klar över att en Lord Helmsman ifrån 1980 inte kommer att stiga i värde, detta oavsett hur mycket slantar jag investerar i båten...

 

Men jag är nöjd med min båt och hoppas på att kunna segla den i många år till....

 

Men som trewq frågar? Vad sker när det högst troligt blir så att många lite äldre båtar helt enkelt kommer att börja huggas opp? Man kan ju förmoda att det kommer att bli ett ganska gott tillbud av begagnade båttillbehör?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behövs ett riktigt nätverk av båtskrotar, väl utspridda över landet. Finns ju ett överflöd av oönskade eller övergivna 70-talsbåtar.  Av miljöhänsyn ska det inte kosta mer än att skrota en bil. Blir man kvitt skrovet går det nog att sälja tillbehör & utrustning på blocket sedan. (Men utan tillbehör & utrustning går det inte att sälja båten oavsett pris). 

 

Jag sålde nyss en liten 70-tals båt  som jag renoverat upp till bra skick - Till marknadspris, går väl att räkna som så att varje dags segling kostade mig 250 kronor över 3 säsonger plus bensin & båtplats. Helt ok ändå, billigare än de flesta fritidsaktiviteter. Runt 150 underbara dagar på sjön.

 

Och jag köpte i samma veva en riktigt fin 27-fotare från början av 80-talet, otroligt mycket båt för pengarna, precis vad jag var ute efter.   Så vad jag "förlorade" när jag sålde gamla båten fick jag igen med råge när jag köpte nästa.  Gäller att vara nöjd med den nu i runt 5 år, sen får den säljas för vad någon är villig att betala. 

 

Jag har inte så bra koll på prisfallen på rätt nya båtar som ligger på 500 tusen till 1 miljon, men de lär vara svårare att räkna hem .  Fast som några varit inne på, de kanske plockas upp av spekulanter från Tyskland och andra länder.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det att sälja om båten är användbar och priset är rätt.

Jag är själv en sån som "porrsurfar" på blocket varje dag. Egentligen är jag inte spekulant men tycker att det är spännande och skulle nog... eventuellt... kunna tänka mig att byta upp mig ett snäpp... om den "rätta båten" dyker upp.

Jag kommer nog inte att få så mycket för min båt vid en försäljning, men å andra sidan har jag chans att göra en bra affär på den jag köper i så fall.

Men visst förefaller det som att många säljare tror att priset är något man bestämmer själv. Inte marknaden.

En som har hängt med länge på blocket, över ett år, är en Litorina som... om jag inte minns fel... började på ett pris runt 200 k. Nu är den nere i 109.

Alltså!?!?!

Det är säkert en bra båt men det är en erbarmerligt ful skapelse och måste betraktas som extremt udda! EXTREMT udda båt!

Ska man sälja en sån så måste man nog ner i extremt låga priser.

Sen kan man undra om en del ens undersöker marknaden?

Om det finns snarlika eller exakt likadana båtar ute i hyfsat skick, varför lägegr man ut en annons där man är dubbelt så dyr själv? Det är för mig en gåta?

Med risk för att bli tjatig så har jag skrivit en liten krönika även i detta ämne:

http://sittbrunnen.se/havsbiblioteket/janken-seglar/1595-blocket

 

 

Lustigt att du tar Litorinan som exempel, jag har haft ögonen på den jag också. En finurlig båt som lockar mig ordentligt trots fulheten.  Men priset...? Det dök upp en Litorina för 59000 (har jag för mig), den försvann direkt, så visst finns det köpare för båttypen.

 

Ett ännu bättre köp kunde skymtas under några dagar; den Litorina-liknande båten Dufour T7 fullutrustad med nya kvalitetssegel och vägtrailer för 25 000 kr! Den hade jag köpt om den fanns på närmare håll. Udda, javisst, men praktisk. Och löjligt prisvärt för en gammal havskappseglare.

 

Jag är spekulant, kanske, tror jag, möjligen, eventuellt. Fast kanske inte i år, eller? Och vilken slags båt är oklart. Jag har nog mest ensamsegling framför mig men vill trots allt ha plats för familjen. Jag gillar enkelheten men familjen komforten. En öppen dagsseglare? En Maxi 77? Sen lockar trailerbarheten... Svårt det där. Men det är angenämt att inte ha någon båt att sälja.

 

Tills vidare "porrsurfar" jag blocket jag också.

 

Nils Nobbing

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...