Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Braempa

Sätta sjövattenpump på kylvattenintaget?

Rekommendera Poster

Skall sätta in en tryckvattenpump för dels sjövattenkran i pentryt och dels till spolslang på däck. Nu är frågan var ta vattnet. Vill inte ta upp en ny genomföring, och vill inte ta från toainloppet (eftersom utloppet är precis bredvid). Återstår att sätta en T-koppling på kylvattenslangen till motorn. Kanske med en backventil för att inte suga ur vattnet från motorn. Motorn är en 50 hk Yanmar i en segelbåt om det nu har ngn betydelse.

 

Finns det något skäl att inte göra det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall sätta in en tryckvattenpump för dels sjövattenkran i pentryt och dels till spolslang på däck. Nu är frågan var ta vattnet. Vill inte ta upp en ny genomföring, och vill inte ta från toainloppet (eftersom utloppet är precis bredvid). Återstår att sätta en T-koppling på kylvattenslangen till motorn. Kanske med en backventil för att inte suga ur vattnet från motorn. Motorn är en 50 hk Yanmar i en segelbåt om det nu har ngn betydelse.

 

Finns det något skäl att inte göra det?

 

Ett skäl kan vara risken för att få glykol på fel ställe vid vinterkonservering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne i samma funderingar, men bara till spolpump för att hålla däcket rent.

Man skall ju ha så få "hål" som möjligt i skrovet.

 

Sedan skall ju all slangdragning vara så kort som möjligt.

Troligtvis har din motor klenare ingång till sjövattenpumpen än min 240 hk motor... så om det är samma dimension kan jag väl tycka att "varför inte" med backventil och/eller en trevägskran kan du ju styra flödet och slippa få in glykol i pumpen på hösten, även om pumpar behöver ett frysskydd också (men glykol kan ju skada länsliga packningar eller membran). Jag kan tycka att det är besvärligt att skruva ihop T-kopplingar med anslutningar i olika dimensioner, men det kanske inte är så vanskligt med gängtape eller lin i gängorna.

 

Jag är dock mer inne på att ansluta till toalettens spolvattenintag, trots att detta sitter bara 50 cm från toans tömning i havet. Ja risken finns ju att få upp fekalier på däck, men det är ju långsynt, då jag sällan tömmer toatanken den vägen, och kan inte tänka mig att jag skulle spola av däcket samtidigt (då ute på internationellt vatten). Däremot är det en vinst att omedelbart kunna spola av däcket efter det man tömt toatanken "på därför avsett ställe" jag har nog aldrig lyckats göra detta utan att få "upp fekalier på däck". Har för det mesta förberett med en sjövattenfylld hink.

 

På toaletten har jag nämligen plats för en spolpump och där finns även el framdraget, men det blir stökigt sedan med spolslangen. Så jag får fundera på detta till nästa uppläggningssäsong.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft spolpumpen ansluten till sjövattenintaget i typ 10 år. När jag bytte genomföringen så gick jag upp en dimension, inte för att det behövs men det var liksom inget extra jobb. 

Ventilen är en trevägs så att jag kan suga in glykolvatten till motorn och även till spolpumpen eftersom de pumparna fryser lätt. Gör man inte det så bör man ta hem pumpen över vintern men spolpumpen vill man inte ta bort när man ligger kvar i sjön över vintern.

 

Toalettens vattenintag delar jag med handfatets avlopp. Det underlättar "glykoliseringen" och minskar antalet hål i botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall sätta in en tryckvattenpump för dels sjövattenkran i pentryt och dels till spolslang på däck. Nu är frågan var ta vattnet. Vill inte ta upp en ny genomföring, och vill inte ta från toainloppet (eftersom utloppet är precis bredvid). Återstår att sätta en T-koppling på kylvattenslangen till motorn. Kanske med en backventil för att inte suga ur vattnet från motorn. Motorn är en 50 hk Yanmar i en segelbåt om det nu har ngn betydelse.

 

Finns det något skäl att inte göra det?

 

Sätt igen nuvarande genomföring vid toan, fixa en ny genomföring på längre avstånd från toautsläppet och anslut alla sjövattenpumpar till det inloppet. Då slipper du alla funderingar på om sjövattenpumpen och motorns kylvattenpump skapar problem om båda pumparna körs samtidigt (för visst kommer det att hända att toan behöver spolas eller det ska spolas i pentryt medan du kör för motor). Min gemensamma sjövattenkran (det enda intaget förutom motorn) sitter lätt åtkomlig under en lucka i durken vid pentryt. Det medför att vi aldrig tvekar att av lättja lämna kranen öppen när vi lämnar båten.

 

Jag spolar t.ex. ibland däck med spolpumpen medan jag går för motor..... Det är rätt praktiskt att göra det ganska elkrävande jobbet medan det pågår full elproduktion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten diesel i en segelbåt har en sjövattenpump som ger runt 10lit/min. En spolpump ger kanske det dubbla dvs summa 30lit/min.

 

Genom ett 15mm hål 0,5m under vattenytan skulle det rinna 32lit/min. Det behövs väldigt lite sug från pumparna dra in den dubbla mängden.

 

Det förekommer alltid folk som målar fan på väggen i denna fråga men jag kan inte påminna mig att någon upplevt problem i verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en T-koppling på sjövattenintaget till motorn. Funkar perfekt, inga problem. Tack för alla bra inspel! Hittade förresten en pentrykran som kombinerar varm- och kallvatten OCH sjövatten i samma armatur. Snyggt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Braempa säger:

Hittade förresten en pentrykran som kombinerar varm- och kallvatten OCH sjövatten i samma armatur.

Nu blev jag nyfiken! Bild! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkommer... Fanns på Båtmagneten men inte längre vad jag kan se..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, bhemac säger:

Nu blev jag nyfiken! Bild! 

Jag med....

Men jag skulle vilja ha in kombon färsk-, varm- och sjövatten i en blandare som även innehåller dusch och då blir det nog svårare. Men det hade ju varit praktiskt att ha sådan kran i pentryt.

 

Om du inte hittar din kombikran så kan jag ge lite byggidéer hur jag byggt om till handtvätten på toa.

Jag kapade varmvattenslangen under handfatet. Satte en trevägs L-kulventil på varmvattenanslutningen på engreppsbalndaren och kopplade in varmvatten resp sjövatten till inloppen på kulventilen. Så jag kan genom att öpnna en dörr och vrida på en kran under handfatet skifta mellan varmt- och sjövatten när pentrykranen står "i vänsterläge". Sen satte jag för säkerhets skull en backventil på kallvattenslangen så att jag inte trycker in sjövatten till färskvattenkretsen om blandarhandtaget skulle hamna i något mellanläge. Min sjövattenpump är starkare än färskvattenpumpen för att fungera som spolpump för däck, ankarlinor, allmän utomhustvätt mm så vid provkörningen i våras så gick sjövattnet bakvägen. Jag hade i och för sig inte fyllt färskvattentankarna då så det var helt tomt i färskvattensystemet men nu vet jag att det inte kan blanda sig och förstöra färskvattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har satt griller i huvudet på mig, Lintott.

Jag har en överbliven, mindre VVB som jag tänkte sätta på sjövattnet och få ca 30° varmt sjövatten. Eftersom jag normalt och helst seglar i dricksvatten kan det bli användbart.

Nu har jag fått en ny ide. Istället för VVB sätter jag en plattvärmeväxlare, 22kW för 500kr. Så mycket effekt får jag inte ur motorn men jag kanske kan värma 10lit/min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En VVB med ljummet vatten är inte en så bra id'e, det mesta trivs väldigt bra i ljummet vatten och kommer att växa till sig i storlek och/eller antal.

 

Håll vattnet under 25 C eller över 50 C (helst 60 C) så växer det långsamt eller inte alls.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Mackey säger:

En VVB med ljummet vatten är inte en så bra id'e, det mesta trivs väldigt bra i ljummet vatten och kommer att växa till sig i storlek och/eller antal.

Vilket ju oftast är helt omöjligt i en båt där motorn värmer vattnet. Om man inte kör ofta.

En plattvärmeväxlare är betydligt bättre än en förrådsberedare men kräver å andra sidan mycket energi. Mängden vatten i plattvärmeväxlaren är väldigt liten, i en 22kW växlare finns det bara 2dl vatten!

En bild på vår fjärrvärme "panna". Den vänstra är för varmvatten, den ersätter en 300lit förrådsberedare. Den högra värmeväxlaren värmer 300m2 hus. Men då har man väldigt mycket effekt som kommer in via fjärrvärmen.

Egentligen är en gasol-genomströmmnings beredare det rätta i en båt!

plattvärmeväxlare.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-14 på 12:33, bhemac säger:

Du har satt griller i huvudet på mig, Lintott.

Jag har en överbliven, mindre VVB som jag tänkte sätta på sjövattnet och få ca 30° varmt sjövatten. Eftersom jag normalt och helst seglar i dricksvatten kan det bli användbart.

Nu har jag fått en ny ide. Istället för VVB sätter jag en plattvärmeväxlare, 22kW för 500kr. Så mycket effekt får jag inte ur motorn men jag kanske kan värma 10lit/min.

I min förra båt hade jag också sjövattenpump där tog vatten från kylslangen till motorn. Pumpen satt precis utanför motorutrymmet. Första litern var ju då alltid varm eftersom slangen gick genom motorrummet och även pumpen blev lite varm från motor. Efter ett tag började något uppenbarligen trivas bra i slangen eller pumpen för det stank alltid ruttna ägg de första litrarna man spolade. Så jag skulle nog avråda från att varmhålla sjövatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-13 på 22:42, bhemac säger:

Nu blev jag nyfiken! Bild! 

Bild på kranen nedan. Fungerar väldigt bra. Ffa att kunna skölja disk under hur mycket rinnande vatten som helst.

20170915_112140.jpg

Redigerad av Braempa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Braempa säger:

Så jag skulle nog avråda från att varmhålla sjövatten...

Beror ju på vad man har för sjövatten, jag har dricksvatten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Braempa säger:

Vaddå seglar du i badkaret eller? ;-)

Ett himla stort badkar, Vänern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...