Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Barret

Sälja båt över helgen

Rekommendera Poster

Någon man ska tänka på om man inte fått fullt betalt för båten (endast handpenning) och köparen vill flytta båten från A till B under helgen? Bankerna är stängda och det går således inte att göra klart affären förrän på måndag. Men av olika orsaker måste båten flyttas där den ligger nu och köparen är villig att flytta den till hemmahamnen. Jag kommer fortfarande stå som ägare för båten under helgen. Hur hade ni gjort?

 

Tänk om han går på grund och båten sjunker? Trots det vill jag ju ändå att affären går igenom på måndag. Killer verkar som sagt seriös och ingen lurendrejare. Men jag tänker mest om något skulle hända? Hur reglerar man sånt här i avtal? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon man ska tänka på om man inte fått fullt betalt för båten (endast handpenning) och köparen vill flytta båten från A till B under helgen? Bankerna är stängda och det går således inte att göra klart affären förrän på måndag. Men av olika orsaker måste båten flyttas där den ligger nu och köparen är villig att flytta den till hemmahamnen. Jag kommer fortfarande stå som ägare för båten under helgen. Hur hade ni gjort?

 

Tänk om han går på grund och båten sjunker? Trots det vill jag ju ändå att affären går igenom på måndag. Killer verkar som sagt seriös och ingen lurendrejare. Men jag tänker mest om något skulle hända? Hur reglerar man sånt här i avtal?

Är det du som måste flytta den eller är det köparen som insisterar på att få flytta den? Om det är det sista hade åtminnstånne jag blivit misstänksam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, behåll nyklarna tills du fått alla pengarna!

Men jag hade nog avstått och inte låtit köparen flyttat båten förän jag såg pengarna på mitt konto.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, behåll nyklarna tills du fått alla pengarna!

Men jag hade nog avstått och inte låtit köparen flyttat båten förän jag såg pengarna på mitt konto.

..

 

Samma här. Handpenning gör att man är överens - båten kommer att säljas till Köparen. Men att flytta båten får man göra först när hela köpesumman är erlagd.

Tänk så här - vad motiverar säljaren att ge dig resterande summa när han redan har fått båten..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får han själv pengar efter helgen? Frågar mig vad det är som hindrar honom att betala i helgen? Att bankerna är stängda... känns gammaldags när alla idag kan föra över pengar via internetbank...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swish funkar alla dagar i veckan och det går att föra över rätt mycket pengar, åtminstone går det att köpa bil för 140 000:- kr.

 

En båt är ju ofta dyrare, men det går ju att göra en banköverföring som någon redan påpekat. Tänk på att det går att återkalla en överföring eller stoppa en betalning så länge pengarna inte kommit in på ditt konto.

 

Pengarna först, nycklarna sedan!

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för snabba svar och synpunkter. Grejen är att jag litar 100% på köparen, så det är inte det att jag ska bli blåst som oroar mig. Det är om något händer på vägen till hemmahamnen. Båten ligger på runt 800 kSEK så det är inget man löser med Swish. Men detta måste ju vara samma scenario som om jag skulle låna ut båten till en kompis. Händer något på vägen så är den ju försäkrad. Jag står som ägare och försäkringen står på mig. Händer något får ju köparen stå för självrisken. Det kan man ju skriva in i kontraktet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för snabba svar och synpunkter. Grejen är att jag litar 100% på köparen, så det är inte det att jag ska bli blåst som oroar mig. Det är om något händer på vägen till hemmahamnen. Båten ligger på runt 800 kSEK så det är inget man löser med Swish. Men detta måste ju vara samma scenario som om jag skulle låna ut båten till en kompis. Händer något på vägen så är den ju försäkrad. Jag står som ägare och försäkringen står på mig. Händer något får ju köparen stå för självrisken. Det kan man ju skriva in i kontraktet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Swish i all ära, men jag tror det beror på bank och eventuella avtal hur mycket man kan föra över. 140.000.- låter osannolikt/skrämmande högt att kunna Swisha på en helg utan att på förhand gjort upp med banken. Jag kan definitivt inte göra det, har för mig det handlar om max 10.000.

 

Skulle nog bli en rätt vanlig våldsbrottsmodell om det gick att tömma konton på en enda swishöverföring.

 

Men pengar först och nyckel sen känns sunt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har Länsförsäkringar som bank och där är det max 50.000kr i veckan man kan föra över.

Jag hade inte flyttat båten till hans hemmahamn. Måste du flytta den så lägg den i en annan hamn och betala för de dygnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max tillfällig gräns för Swich är 150 000:- kr i

Swedbank

Handelsbanken

SEB och

ICA-banken.

 

250 000:- kr kan man swisha om man har Nordea.

 

Då var det utrett...

...men det räcker ju ändå inte till båten. :-(

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gubbe, en gammal räv och bohuslänning sade en gång till mig att inte lämna ut dyvikan förän båten var betald...

I tanken hade väl den säkerhetsåtgärden funkat, men inte i praktiken.

 

Jag köpte en båt för liknande summa, och var själv väldigt angelägen om att säljaren hade pengarna på sitt konto innan jag släppte förtöjningarna, det var en fredag eftermiddag Men jag hade iatället fixat en postväxel utfärdad i mitt namn, på banken, postväxeln jag hade med mig vid hämtningen. Och på baksidan av den skev jag att jag överlät denna postväxel på säljaren, Med dennes personnummer. Enligt banken var detta det säkraste sättet..

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg när jag köpte en liten styrpulpetare för ca 25 år sedan.. Jag kom överens med säljaren om priset och frågade om jag kunde ta över båten just på en fredag och lovade att skicka betalning via bank på måndag. Säljaren tyckte det va ok. Måndag kom och jag skulle betala, men det visade sig att kontonummer inte stämde.. PS. Detta va innan alla hadde en mobiltelefon.. Jag försökte nå säljaren utan framgång. Han hadde åkt utomlands. Jag åkte själv utomlands 2 veckor senare, dock utan att ha betalad båten.. Ni hajar... Efter ca 6-7 veckor når jag säljaren som givetvis e rasande för att jag inte har betalat..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max tillfällig gräns för Swich är 150 000:- kr i

Swedbank

Handelsbanken

SEB och

ICA-banken.

 

250 000:- kr kan man swisha om man har Nordea.

 

Då var det utrett...

...men det räcker ju ändå inte till båten. :-(

 

Mackey

Jag är sjukt glad att mitt SHB-kontor inte tillåter sådana belopp via Swish på helg utan att ha reglerat detaljer noga på förhand.

 

Om din bank gör det hade jag kanske övervägt en smula att byta.

 

Swich känner jag inte till, är kanske en annorlunda tjänst med likartad funktion?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget problem att föra över det beloppet via internetbanken. Ring dem och kolla att maxsumman är ok, alla banker svarar dygnet runt.

 

Å andra sidan. Litar du på köparen är det kanske ett litet problem. Båten är ju försäkrad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Max tillfällig gräns för Swich är 150 000:- kr i

Swedbank

Handelsbanken

SEB och

ICA-banken.

 

250 000:- kr kan man swisha om man har Nordea.

 

Då var det utrett...

...men det räcker ju ändå inte till båten. :-(

 

Mackey

Jag är sjukt glad att mitt SHB-kontor inte tillåter sådana belopp via Swish på helg utan att ha reglerat detaljer noga på förhand.

 

Om din bank gör det hade jag kanske övervägt en smula att byta.

 

Swich känner jag inte till, är kanske en annorlunda tjänst med likartad funktion?

 

Nej, jag är bara dyslektisk och ser inte mina stavfel.

 

SHB tillåter att man via vanliga Swish swishar upp till 150 000:- kr så det är kanske dags för dig att byta bank.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget problem att föra över det beloppet via internetbanken. Ring dem och kolla att maxsumman är ok, alla banker svarar dygnet runt.

 

Å andra sidan. Litar du på köparen är det kanske ett litet problem. Båten är ju försäkrad.

Det är personer man litar på man kan bli lurad av.

De personer man inte litar på blir man inte lurad av.

 

Om det är så att TS känner, eller väl känner till, köparen håller jag med om att problemet är litet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Max tillfällig gräns för Swich är 150 000:- kr i

Swedbank

Handelsbanken

SEB och

ICA-banken.

 

250 000:- kr kan man swisha om man har Nordea.

 

Då var det utrett...

...men det räcker ju ändå inte till båten. :-(

 

Mackey

Jag är sjukt glad att mitt SHB-kontor inte tillåter sådana belopp via Swish på helg utan att ha reglerat detaljer noga på förhand.

 

Om din bank gör det hade jag kanske övervägt en smula att byta.

 

Swich känner jag inte till, är kanske en annorlunda tjänst med likartad funktion?

Nej, jag är bara dyslektisk och ser inte mina stavfel.

 

SHB tillåter att man via vanliga Swish swishar upp till 150 000:- kr så det är kanske dags för dig att byta bank.

 

Mackey

Mitt förslag är att vi testar.

 

Det är nu helg. Om du Swishar mig 150.000:- så ger jag dig 250.-

 

Jag swishar tillbaka 150.250.-

 

Funkar inte det går vi till banken och reder ut. Minsta strul och du får 250.- till, dvs totalt 500.-

 

Är 250.- till 500.- tillräckligt eller vill du ha mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt är det mellan era hamnar då? Som jag tolkar det är det från DIN plats båten måste avlägsnas nu och köparen erbjuder sig att ta hem båten till sin plats?

Är det inte orimligt långt kan du väl köra dit båten, ta med nycklarna hem och ni löser affären på måndag? Du får en sista tur i båten och allt går rätt till.

I annat fall tycker jag du ringer och frågar vad ditt försäkringsbolag säger, det är ju trots allt dom som dömer i slutändan om något går fel.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Max tillfällig gräns för Swich är 150 000:- kr i

Swedbank

Handelsbanken

SEB och

ICA-banken.

 

250 000:- kr kan man swisha om man har Nordea.

 

Då var det utrett...

...men det räcker ju ändå inte till båten. :-(

 

Mackey

Jag är sjukt glad att mitt SHB-kontor inte tillåter sådana belopp via Swish på helg utan att ha reglerat detaljer noga på förhand.

 

Om din bank gör det hade jag kanske övervägt en smula att byta.

 

Swich känner jag inte till, är kanske en annorlunda tjänst med likartad funktion?

 

Nej, jag är bara dyslektisk och ser inte mina stavfel.

 

SHB tillåter att man via vanliga Swish swishar upp till 150 000:- kr så det är kanske dags för dig att byta bank.

 

Mackey

 

Mitt förslag är att vi testar.

 

Det är nu helg. Om du Swishar mig 150.000:- så ger jag dig 250.-

 

Jag swishar tillbaka 150.250.-

 

Funkar inte det går vi till banken och reder ut. Minsta strul och du får 250.- till, dvs totalt 500.-

 

Är 250.- till 500.- tillräckligt eller vill du ha mer?

 

Låter som ett klassiskt bedrägeriförsök.  ;) 

Lite som TS dilemma faktiskt.

 

För mig räcker det att jag läst reglerna på respektive banks webbsidor om vilka maxbelopp de tillåter via Swich och jag vill inte lura godis av småbarn, men swisha gärna 500:- kr till 90 200 33 (Rädda barnens swishnummer) när du läst sidan jag länkar till nedan.

 

Läs om beloppsgränser på Handelsbanken på denna sida, https://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=&navid=A_Betalningar&sa=/shb/inet/icentsv.nsf/Default/q511519B526D5F395C12579F800326EF4

 

Nu hoppas jag att denna parallelldiskusion nått till vägs ände.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med om ett omvänt senario. Jag skulle köpa en båt för dryga 100' kr. Kunde inte ta med den, då jag inte hade tillgång att förvara den. Varken på trailer eller i sjön. Skulle utomlands dagarna efter.

 

Jag betalade båten till fullo. Vi skrev i kontraktet att jag blev ny ägare av båten. Dock att jag fick rätten att nyttja säljarens brygga, tills att jag var tillbaka från semestern. Vidare så kontaktade jag Svenska sjö och tecknade en försäkring.

 

Litade på säljaren, vi hade "samma vänner" men hade inte träffats tidigare. Kändes dock lite konstigt att låta min ny köpa båt ligga kvar vid säljaren brygga (egen brygga vid havstomt)

 

Kan ni inte göra något liknande? Säljaren tecknar försäkring. Ni kan köra båten tillsammans. Skriv in förloppet i köpeavtalet.

 

Dock tryggast, är att du kanske kan betala en slant till någon och låter båten ligga kvar i din hamm/omnejd.

 

Eller bo i båten, oavsett plats, tills du får betalt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är det så att köparen inte litar på säljaren?

Han vill få båten i sin besittning och säkra sin handpenning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Max tillfällig gräns för Swich är 150 000:- kr i

Swedbank

Handelsbanken

SEB och

ICA-banken.

 

250 000:- kr kan man swisha om man har Nordea.

 

Då var det utrett...

...men det räcker ju ändå inte till båten. :-(

 

Mackey

Jag är sjukt glad att mitt SHB-kontor inte tillåter sådana belopp via Swish på helg utan att ha reglerat detaljer noga på förhand.

 

Om din bank gör det hade jag kanske övervägt en smula att byta.

 

Swich känner jag inte till, är kanske en annorlunda tjänst med likartad funktion?

Nej, jag är bara dyslektisk och ser inte mina stavfel.

 

SHB tillåter att man via vanliga Swish swishar upp till 150 000:- kr så det är kanske dags för dig att byta bank.

 

Mackey

Mitt förslag är att vi testar.

 

Det är nu helg. Om du Swishar mig 150.000:- så ger jag dig 250.-

 

Jag swishar tillbaka 150.250.-

 

Funkar inte det går vi till banken och reder ut. Minsta strul och du får 250.- till, dvs totalt 500.-

 

Är 250.- till 500.- tillräckligt eller vill du ha mer?

Låter som ett klassiskt bedrägeriförsök. ;)

Lite som TS dilemma faktiskt.

 

För mig räcker det att jag läst reglerna på respektive banks webbsidor om vilka maxbelopp de tillåter via Swich och jag vill inte lura godis av småbarn, men swisha gärna 500:- kr till 90 200 33 (Rädda barnens swishnummer) när du läst sidan jag länkar till nedan.

 

Läs om beloppsgränser på Handelsbanken på denna sida, https://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=&navid=A_Betalningar&sa=/shb/inet/icentsv.nsf/Default/q511519B526D5F395C12579F800326EF4

 

Nu hoppas jag att denna parallelldiskusion nått till vägs ände.

 

Mackey

tack Mackey!

 

Tydliga svar är trevligare än länkar och förhoppningar om att diskussioner tar slut, man kan ju faktiskt lära sig något nytt. Hursomhelst. Man måste alltså via internettjänsten aktivera en tillfällig höjning. Går inte att göra via bankappen såvitt jag kan se.

 

Vill varna lite för ett parallellscenario ;-)

Köpte en gång en båt på vintern via en handlare som också vinterförvarade båten. Handlaren gick i konkurs, lyckligtvis efter jag hämtat båten. De som inte gjort så fick stora problem. Ett privatscenario är kanske en båt under utmätning. Även finansieringsförbehåll bör man se upp med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra input om faran att förvara något på "fel" plats.

Frågan har ju belysts tydligt tidigare här på MG när kronofogden mätte ut en båt som antogs tillhöra grannen eftersom den förvarades på dennes tomt under vintern.

 

Mackey

 

Ps

 

Ledsen om du (ArneRadar)uppfattade mitt svar om maxbelopp via Swish som otydligt.

Lite trött på diskusionen var jag eftersom den inte hjälpte TS och eftersom jag läst på bankernas webbsidor vilka beloppsgränser de har.

Sorry

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...