Gå till innehåll
onsdag 26 juli 2017
Marina95

Problem med lanterna

Rekommendera Poster

Marina95    2

Har en lanterna ombord som inte fungerar, men lyckas inte hitta varför. Har bytt till en ny glödlampa samt mätt så att det finns ström i kontakterna på lanternfästet, men lampan lyser fortfarande inte. När lampan sitter i försvinner spänningsskillnaden mellan kontakterna. 

 

Någon som har några idéer? Annars kanske det är dags att byta hela armaturen till en LED lanterna istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe    56

Har du köpt rätt glödlampa, dvs glödlampa avsedd för lanternor och inte glödlampa avsedd för bilar? Jag har för mig att trådarna kan vara kopplade på olika sätt.

 

T.ex glödlampa med sockel BAY 15d i bilen har du två trådar där själva sockel är minus, medan signaler går in via de två ingångar på undersidan. För lanterna med samma sockel går strömmen in/ut via ingångarna på undersidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Marina95    2

Har du köpt rätt glödlampa, dvs glödlampa avsedd för lanternor och inte glödlampa avsedd för bilar? Jag har för mig att trådarna kan vara kopplade på olika sätt.

 

T.ex glödlampa med sockel BAY 15d i bilen har du två trådar där själva sockel är minus, medan signaler går in via de två ingångar på undersidan. För lanterna med samma sockel går strömmen in/ut via ingångarna på undersidan.

 

Bra förslag, men jag tror att jag köpt rätt lampa. Köpte en sån här på seasea:

 

https://www.seasea.se/gl%C3%B6dlampa-12v-25w-30cd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm    450

Inför förra årets sjösättning fungerade vare sig min bb eller sb lanterna, dessa är av fabrikatet Aqua Signal.

Jag började ju naturligtvis felsöka i fel ända, då båda fallerade började jag kolla säkringar och kabelanslutningar, men det visade sig att det på båda sidorna var så att lamphållarens kontaktbleck inte låg an mot de båda "plupparna" av lödtenn längst ned i lampans sockel. Nu är ju dessa lampor vanligen monterade med glaskroppen nedåt, så det blir ju "plupparna högst upp". Konstigt att det var samma fal på båda sidorna... det hade uppkommit under vinteruppläggningen då de hade lyst under höstens mörkernavigering.

Men en liten näbbtång justerades blecken litet så det blev kontakt.

 

Hmm... spänninsskillnaden försvinner... mystiskt, eller inte..?

Det är ju så att dessa glödlampor har plus och minus i dessa pluppar, och själva sockeln inte är ansluten över huvud taget. På billampor har man ju minus i sockeln och plus i pluppen eller plupparna.

 

Men jag experimenterade med LED-lampor till lanternorna, lampans sockel med de förskjutna stiften och dubbla plupparna ser identisk ut på både glödlampan och LED-lampan.

 

Men det visade sig att det var minus i sockeln, och plupparna  gav "helljus" respektive "halvljus" ungefär som på de kombinerade broms- och baklamporna med dubbla glödtrådar (21/5W)  till personbilar...

Jag fick ju också denna mystiska kortslutning eller spänningsfall när jag från början vred in dessa LED-lampor i hållarna. Men jag gjorde en lättare ombyggnad... Men LED-ljuset blev inte bra, sb tenderar att lysa mer blått än grönt, så det blir traditionella glödlampor igen.

 

Om du kan så prova dina glödlampor, anslut plus till en av plupparna och minus till höljet om det då lyser har du fått tag i en glödlampa av annan standard.

 

Annars skulle jag kunna tänka mig att du har en särkringsdosa med lysdioder som lyser om säkringen är trasig, då har man 12 volt ut till förbrukaren när säkringen löst ut, lanternan i ditt fall, men så fort man belastar försvinner spänningen. Så kolla även detta!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe    56

Synd att den enkla lösningen inte funkade.

 

Har svårt att förklara felbilden, spänningen försvinner utan att säkringen går. Det enda jag kan komma på är att de har ett ganska stort motstånd någonstans mellan batteriet och lanternan så det går väldigt lite ström den vägen. När det inte finns någon glödlampa så får du 12V över lanternan, men med glödlampa blir det litet spänningsfall över glödlampan och stort någonstans över dålig kontakt på ledningarna.

 

Återstår att ohmmäta ledningarna tills du hittar motståndet, börja gärna med strömbrytaren och kolla därefter alla andra kontaktpunkter på ledningarna. Är det som jag tolkar det hela så duger det inte att byta ut lanternan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ    23

Om det är så att det finns spänning i lampsockeln när du mäter men inte när lampan sitter där så är det troligaste att du har oxid i en kontakt någonstans på vägen.

Rör lite på alla anslutningar, det är förmodligen dom till lampsockeln som är problemet men det kan ju vara vilken som helst i den kretsen. Oxid leder ström men ganska dåligt, det är därför du ser spänning när du mäter med ett högohmigt instrument, när du sätter i lampan som har lägre resistans så blir det ett spänningsfall i oxidskiktet.

Det lättaste du kan göra är att röra lite på kontakterna, tex koppla loss och på och hålla koll på lampan. Annars kan du ju mäta olika kontakte mellan sko och bleck tills du hittar spänningsfallet.

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Bernte-AQ    23

Har ohm mätt lampan så du har ett rimlig värde där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Marina95    2

Tack för alla svar, de hjälpte mycket. Problemet är inte riktigt löst än, men drog fram en temporär kabel för + sidan igår och då fungerade lanternan fint. Hjälpte tyvärr inte att byta kontakterna, utan själva kabeln verkar så dålig att den behöver bytas. Har klippt av 3-4 cm, men det är fortfarande en svart beläggning på kabeln.

 

Någon som har tips på var man hittar kapslad tvåledare i rött och svart? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
petter_b    43

www.elproman.se är ett bra ställe att handla kabel om man bor i Stockholm. Det ligger dessutom granne med SeaSea i Segeltorp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lindius    41

Jag tänkte göra eldragningen (navigationsljus och ekolod) för vår båt med den här kabeln nu under våren.

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelinstallation/Silikonkabel-RHX-2000021965/?artId=350080

 

 

Är inte det en extremt liten kabelarea? Beror väl iofs på hur lång kabel det är och om man kör led eller vanliga lampor men 1,5mm2 känns knappt. Eller är jag ute och cyklar nu igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
sigge_1    16

Hade exakt samma som du förra året. Spänning fram men lanternan lyste ej när lampa sattes i. 

I mitt fall var det oxid på kontakterna vid automatsäkringarna.

Båten är tillverkad 2014 och hur man som seriös båttillverkare kan klämma dit en hel säkringspanel med påträdda kabelskor istället för att löda dit grejorna övergår mitt förstånd iallafall.

Vibrationer, oxid o.s.v är ett säkert kort för att få glapp i grejorna.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm    450

 

Jag tänkte göra eldragningen (navigationsljus och ekolod) för vår båt med den här kabeln nu under våren.

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelinstallation/Silikonkabel-RHX-2000021965/?artId=350080

 

 

Är inte det en extremt liten kabelarea? Beror väl iofs på hur lång kabel det är och om man kör led eller vanliga lampor men 1,5mm2 känns knappt. Eller är jag ute och cyklar nu igen?

 

Sådan där kabel kallar jag för "lampsladd" den kan jag tänka mig att använda till myslampor och elektriska ljusstakar i hemmet. Nej, lindius behöver inte agera ensam cyklist. Till Raol, överdimensionera gärna kabeln ombord! 2x 0,75mm2 är för klent!

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Kabel-twin-2000022320/

Sådan här kabel 2x 1,5 eller hellre 2x 2,5mm2 skulle jag ha använt till lanternorna.

2x 1,5 om man har LED-lanternor och relativt kort kabeldragning, annars 2x 2,5mm2!

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
per_62    13

Lite nyfiken på vad det var för typ av kabel och dimension som det var problem med: "kabeln verkar så dålig att den behöver bytas. Har klippt av 3-4 cm, men det är fortfarande en svart beläggning på kabeln".

Samt hur gammal kabeln var samt har den suttit exponerad för väder och vind i det parti som är dåligt?

Att byta till förtent kabel borde ju ge en lång livslängd eller att den aldrig mer behöver bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm    450

Kablar som är dragna "utomhus" i fritidsbåtar tar stryk av miljön!

Iallafall här på västsidan i Skagerack och Kattegatt.

I förra båten bytte jag kablar till lanternor och tuta flera gånger (ägde den båten i 21 år).

Vid mitt senaste byte drog jag på krympslang med lim i vid kabelskorna vid anslutningarna, kunde ju iallafall inte bli sämre.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm    450

Byttes det förtenta kablar flera gånger eller vad för typ av kablar som behövde bytas?

Krympslang vid anslutningar är nog bra.

Nej, jag använde bara vanlig fordonskabel, men en förtent kabel hade ju säkert varit bättre.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
per_62    13
Postad (redigerade)

Byttes det förtenta kablar flera gånger eller vad för typ av kablar som behövde bytas?

Krympslang vid anslutningar är bra samt även vaselin för att ännu bättre försegla skarven.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
per_62    13
Postad (redigerade)

Funderar på kabel som i huvudsak ska gå i masten till topplanterna och ankarljus men som sticker ut en halvmeter på däck. Kanske ska lyxa till det med förtent kabel istället för fordonskabel. Samt skyddas extra med väderbeständig krympslang där den exponeras för väder och vind.

Redigerad av per_62
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm    450

Funderar på kabel som i huvudsak ska gå i masten till topplanterna och ankarljus men som sticker ut en halvmeter på däck. Kanske ska lyxa till det med förtent kabel istället för fordonskabel. Samt skyddas extra med väderbeständig krympslang där den exponeras för väder och vind.

Ja det är nog aldrig fel att göra så.

Den extra kostanden för den kabeln uppväger lätt irritationen som uppkommer då det inte fungerar.

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm    450

Jag kom att tänka på en sak till:

Är lanternornas kablar anslutna till någon däckskontakt?

I så fall är dessa en källa till glappkontakt och allmän oxidering.

Om du inte har en genomgående mast, utan en som står på rufftaket finns det kanske en däckskontakt där?

Och på en segelbåt med genomgende mast fann jag en "sockerbit" i skarven till kabeln upp i masten och båtens övriga elsystem, i slagvattnet i kölsvinet..

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Marina95    2

Lite nyfiken på vad det var för typ av kabel och dimension som det var problem med: "kabeln verkar så dålig att den behöver bytas. Har klippt av 3-4 cm, men det är fortfarande en svart beläggning på kabeln".

Samt hur gammal kabeln var samt har den suttit exponerad för väder och vind i det parti som är dåligt?

Att byta till förtent kabel borde ju ge en lång livslängd eller att den aldrig mer behöver bytas.

 

Kabeln sitter faktiskt ganska skyddat inne i båten, men tror att lite vatten har kommit in genom genomföringen för el och avluftning (svartvattentank) till ankarboxen och runnit längsmed kabeln fram till skarven (skarvad med den här typen av koppling: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Skarvhylsa-2000018396/).

 

Dock var kabeln orginal, så alltså 40 år gammal nu. Dessutom är den dragen genom de längsgående stringerserna (!), så vet inte hur den ser ut därimellan.

 

Jag kom att tänka på en sak till:

Är lanternornas kablar anslutna till någon däckskontakt?

I så fall är dessa en källa till glappkontakt och allmän oxidering.

Om du inte har en genomgående mast, utan en som står på rufftaket finns det kanske en däckskontakt där?

Och på en segelbåt med genomgende mast fann jag en "sockerbit" i skarven till kabeln upp i masten och båtens övriga elsystem, i slagvattnet i kölsvinet..

..

 

Nej, det är den grön-röda kombilampan i fören som det varit problem med. För kvällens segling drog jag en kabel från säkringspanelen genom ruffen fram till kopplingen innanför ankarboxen. Då fungerade det fint! :)

 

 

 

Jag tänkte göra eldragningen (navigationsljus och ekolod) för vår båt med den här kabeln nu under våren.

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelinstallation/Silikonkabel-RHX-2000021965/?artId=350080

 

 

Är inte det en extremt liten kabelarea? Beror väl iofs på hur lång kabel det är och om man kör led eller vanliga lampor men 1,5mm2 känns knappt. Eller är jag ute och cyklar nu igen?

 

Sådan där kabel kallar jag för "lampsladd" den kan jag tänka mig att använda till myslampor och elektriska ljusstakar i hemmet. Nej, lindius behöver inte agera ensam cyklist. Till Raol, överdimensionera gärna kabeln ombord! 2x 0,75mm2 är för klent!

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Kabel-twin-2000022320/

Sådan här kabel 2x 1,5 eller hellre 2x 2,5mm2 skulle jag ha använt till lanternorna.

2x 1,5 om man har LED-lanternor och relativt kort kabeldragning, annars 2x 2,5mm2!

..

 

Har faktiskt en sådan rulle som George_Ohm rekommenderar liggandes i båten. Tänkte bara att det kunde vara bra med ett extra hölje runt? Lustigt nog är kabeln dragen igenom en av de ihåliga, längsgående stringers som finns i båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm    450

Ja då vet du ju ungefär var någonstans du har ett kabelbrott eller kanske en kass kabelskarv.

Använd den gamla kabeln som "dragsnöre" knyt ihop den gamla med den nya, eller helst löd i hop dem och och drag igenom.

Om du skall dra från fördäck eller från andra hållet är ju svårt att säga här på forumet.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
raol    147

 

 

Jag tänkte göra eldragningen (navigationsljus och ekolod) för vår båt med den här kabeln nu under våren.

 

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelinstallation/Silikonkabel-RHX-2000021965/?artId=350080

 

 

Är inte det en extremt liten kabelarea? Beror väl iofs på hur lång kabel det är och om man kör led eller vanliga lampor men 1,5mm2 känns knappt. Eller är jag ute och cyklar nu igen?

 

Sådan där kabel kallar jag för "lampsladd" den kan jag tänka mig att använda till myslampor och elektriska ljusstakar i hemmet. Nej, lindius behöver inte agera ensam cyklist. Till Raol, överdimensionera gärna kabeln ombord! 2x 0,75mm2 är för klent!

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Kabel-twin-2000022320/

Sådan här kabel 2x 1,5 eller hellre 2x 2,5mm2 skulle jag ha använt till lanternorna.

2x 1,5 om man har LED-lanternor och relativt kort kabeldragning, annars 2x 2,5mm2!

..

 

 

Lustigt ändå. Jag använde en räknesida för att beräkna spänningsfall över ledaren, med lasten 0.16 A vid 12 V och ca 5 m ledare enkel väg (den "sämsta" av alla anslutningar jag planerar i båten - alla andra har mindre last och kortare sträckor), och fick det till runt en halv procent med 0.75 mm2. I de guider jag läst rekommenderas att hålla spänningsfallet till som mest tre procent för den här typen av användningsområden. En faktor sju bättre än så tycker jag låter fullt rimligt. Förklara gärna varför och hur jag har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
raol    147
Postad (redigerade)

Ska inte bygga ut nåt på den ledningen. Eller nån annan ledning heller. Det jag bygger med ska sitta där. Eller ersättas med nåt som är elektriskt likvärdigt. :)

 

Sträckan är ungefär fem meter. Jag har inte mätt exakt utan uppskattar. Det är ungefär en meter från den planerade kopplingspunkten rakt upp till innertaket, sen gissningsvis två meter fram till masten, och sen ungefär två meter upp i masten där topplanternan ska sitta. Kanske närmare sex meter med lite vindlingar då, men inte mer än så.

 

Alla övriga anslutningar blir kortare än tre meter, som jag beräknar det. Ungefär sittbrunnens längd plus lite böjar.

 

Eventuella andra förbrukare som kan tillkomma i framtiden drar jag naturligtvis separat ledning för då, och dimensionerar därefter.

 

Redan denna elektrifiering kommer att svida rejält i plånboken, så om jag kan spara 50-100 kr på totalen så gör jag det. :)

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lindius    41

Är det bara 5 meter så är det säkert ingen fara, tänkte att det kunde vara lanterna i mast t.ex. Jag kommer dock hålla mig till 4mm2 minst, är en så liten kostnad, då har man ju även lite utbyggnadsmöjligheter :)

Jag har egentligen ingen koll alls, rapar bara upp sådant jag läst i t.ex Skyllermarks instruktioner :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Wingan    20
Postad (redigerade)

Men du bör ju tänka på att räkna dubbla sträckan när du beräknar spänningsfall i en kabel, (+ fram och - tillbaka).

 

Sen skadar det ju sällan att ta till lite marginal.

Redigerad av Wingan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
bhemac    995

Man ska inte överdriva kabeldimensionerna, det är inget kärnkraftverk. Kedjan är inte starkare än sin svagaste länk och då ska man se till att ha kvalitet på strömbrytare och framförallt kontakteringen.

Lampsladd fungerar utmärkt ombord till mindre förbrukare, i synnerhet LED lampor som ofta är okänsliga för spänningen.

Lampsladden har dessutom fördelen av att ha en extra isolering som skyddar mot mekaniskt slitage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm    450

Lampsladdar i all ära, men dom är ju inte så sjömansmässiga, återkommer till det.

 

Att man från (kärn-)kraftverk inte överdimensionerar kablarna, har ju med deta att göra att man istälet "överdimensionerat" spänningen, och dessutom matar ut växelspänning, eftersom såväl hög spänning som växelspänning är bra för att minska spänningsfallet i långa ledningar.

 

Vi har en relativt låg spänning och dessutom likspänning som båda är känsliga för spänningsfall.

Mät din spänning över batteriet och sedan över ankarlanternan högst upp i masten, om du har en sådan, eller vid någon läslampa eller liknaade så långt bort från batteriet som möjligt så förstår du vad jag menar

 

Visst, jag medger ju det också, att LED- amaturer av flera slag är okänsliga för spänningsfall, då de har en inbyggd spänningstabilisator, det brukar heta "multi volt" 10-30 volt eller liknande.

 

Den som letar finner kanske lampsladd i min båt också, nånstans, iallfall till en tillfällig sladdlampa.

 

Vi har ju grannar här i norden, trevliga människor! Men Jens, Morgens och Flemming har en annan el-standrad hemmavid, iallafall är det lätt att tro att det är så.

Det är farligt att generalisera, men jag har flera gånger sett hur våra danska vänner kopplat upp sig med landströmskablar inte helt olika lampsladdar, och till allas stora glädje löser jordfelsbrytaren för hela bryggan ut...

 

Men det mest minnesvärda var när en kille i en nyinköpt privatimporterad amerikansk båt av alltför vanligt fabrikat skulle koppla in sig och fann att hans stickontakt inte passade, någon tipsade honom att det fanns en "el och järnavdelning" på ICA som hade passande kontaktdon. Sagt och gjort, efter kontaktbytet pluggades landströmskabeln in, och inte bara jordfelsbrytaren löste ut, belysningen på bryggan slocknade även. Vad som hände ombord vet jag inte, men det är nog inte så hälsosamt att koppla in 240 till en landstömsanläggning som är avsedd för 120V. Förhoppningsvis löste kanske nån säkring ut ombord.

 

Jag såg föresten också att dessa lampsladdar fanns i kraftigare dimensioner också, så dessa är väl egentligen väl så bra som de röd/svarta tvåledarna, och om man tvingas installera någonting där kablarna syns är ju dessa vita lampsladdar snyggare än de röd/svarta.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
bhemac    995

"Lampsladdar i all ära, men dom är ju inte så sjömansmässiga". Kanske inte, men är de röd/svarta det? Lampsladden brukar vara godkänd, heter H03VVH2-F eller SKX förr. 

De rödsvart vet man sällan något om mer än att de är just röda och svarta, någon data eller godkännande finns oftast inte.

Lampsladden är utmärkt när strömmen är, säg under 1A och i min båt finns det många sådana förbrukare.

Sen beror det ju lite på hur man bygger upp elsystemet. Min belysning har en säkring för SB, BB, resp akterhytt. Från säkringarna går det 2,5mm2 till ett par kopplingspunkter på vardera sidan och från dessa går oftast lampsladd som då också är väldigt smidig att dra fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm    450

Det väl det där med kablarnas färger, lampsladdrna har ju blå och brun på isoleringen runtledarna, vilket är plus och minus?

Brun och blå är ju annars växelströmstandart, brun fas och blå nolla.

 

Sedan kan man ju inte vara säker med de röd/svarta eller hur förre intallatören löste det där med koppleriet.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu










×