Hoppa till innehåll

maringuiden.se och BryggSnack använder cookies. Läs Information om cookies för information. För att dölja detta meddelande och acceptera klicka på knappen till höger:    Jag förstår!
Fredag 28 april 2017









Foto

Problem med lanterna


  • Vänligen logga in för att kunna svara
21 svar till detta ämne

#1 Marina95

Marina95

    Kadett

  • Medlemmar
  • 22 inlägg

Postad 21 apr 2017 12:38

Har en lanterna ombord som inte fungerar, men lyckas inte hitta varför. Har bytt till en ny glödlampa samt mätt så att det finns ström i kontakterna på lanternfästet, men lampan lyser fortfarande inte. När lampan sitter i försvinner spänningsskillnaden mellan kontakterna. 

 

Någon som har några idéer? Annars kanske det är dags att byta hela armaturen till en LED lanterna istället...



#2 jan_af_lisoe

jan_af_lisoe

    Vice Amiral

  • Medlemmar
  • 1 494 inlägg

Postad 21 apr 2017 12:53

Har du köpt rätt glödlampa, dvs glödlampa avsedd för lanternor och inte glödlampa avsedd för bilar? Jag har för mig att trådarna kan vara kopplade på olika sätt.

 

T.ex glödlampa med sockel BAY 15d i bilen har du två trådar där själva sockel är minus, medan signaler går in via de två ingångar på undersidan. För lanterna med samma sockel går strömmen in/ut via ingångarna på undersidan.


  • Pentax gillar detta
Jan af Lisö

#3 Marina95

Marina95

    Kadett

  • Medlemmar
  • 22 inlägg

Postad 21 apr 2017 13:22

Har du köpt rätt glödlampa, dvs glödlampa avsedd för lanternor och inte glödlampa avsedd för bilar? Jag har för mig att trådarna kan vara kopplade på olika sätt.

 

T.ex glödlampa med sockel BAY 15d i bilen har du två trådar där själva sockel är minus, medan signaler går in via de två ingångar på undersidan. För lanterna med samma sockel går strömmen in/ut via ingångarna på undersidan.

 

Bra förslag, men jag tror att jag köpt rätt lampa. Köpte en sån här på seasea:

 

https://www.seasea.s...pa-12v-25w-30cd



#4 jan_af_lisoe

jan_af_lisoe

    Vice Amiral

  • Medlemmar
  • 1 494 inlägg

Postad 21 apr 2017 14:15

Synd att den enkla lösningen inte funkade.

 

Har svårt att förklara felbilden, spänningen försvinner utan att säkringen går. Det enda jag kan komma på är att de har ett ganska stort motstånd någonstans mellan batteriet och lanternan så det går väldigt lite ström den vägen. När det inte finns någon glödlampa så får du 12V över lanternan, men med glödlampa blir det litet spänningsfall över glödlampan och stort någonstans över dålig kontakt på ledningarna.

 

Återstår att ohmmäta ledningarna tills du hittar motståndet, börja gärna med strömbrytaren och kolla därefter alla andra kontaktpunkter på ledningarna. Är det som jag tolkar det hela så duger det inte att byta ut lanternan.


Jan af Lisö

#5 Georg_Ohm

Georg_Ohm

    Amiral

  • Medlemmar
  • 2 464 inlägg

Postad 21 apr 2017 14:12

Inför förra årets sjösättning fungerade vare sig min bb eller sb lanterna, dessa är av fabrikatet Aqua Signal.

Jag började ju naturligtvis felsöka i fel ända, då båda fallerade började jag kolla säkringar och kabelanslutningar, men det visade sig att det på båda sidorna var så att lamphållarens kontaktbleck inte låg an mot de båda "plupparna" av lödtenn längst ned i lampans sockel. Nu är ju dessa lampor vanligen monterade med glaskroppen nedåt, så det blir ju "plupparna högst upp". Konstigt att det var samma fal på båda sidorna... det hade uppkommit under vinteruppläggningen då de hade lyst under höstens mörkernavigering.

Men en liten näbbtång justerades blecken litet så det blev kontakt.

 

Hmm... spänninsskillnaden försvinner... mystiskt, eller inte..?

Det är ju så att dessa glödlampor har plus och minus i dessa pluppar, och själva sockeln inte är ansluten över huvud taget. På billampor har man ju minus i sockeln och plus i pluppen eller plupparna.

 

Men jag experimenterade med LED-lampor till lanternorna, lampans sockel med de förskjutna stiften och dubbla plupparna ser identisk ut på både glödlampan och LED-lampan.

 

Men det visade sig att det var minus i sockeln, och plupparnagav "helljus" respektive "halvljus" ungefär som på de kombinerade broms- och baklamporna med dubbla glödtrådar (21/5W)  till personbilar...

Jag fick ju också denna mystiska kortslutning eller spänningsfall när jag från början vred in dessa LED-lampor i hållarna. Men jag gjorde en lättare ombyggnad... Men LED-ljuset blev inte bra, sb tenderar att lysa mer blått än grönt, så det blir traditionella glödlampor igen.

 

Om du kan så prova dina glödlampor, anslut plus till en av plupparna och minus till höljet om det då lyser har du fått tag i en glödlampa av annan standard.

 

Annars skulle jag kunna tänka mig att du har en särkringsdosa med lysdioder som lyser om säkringen är trasig, då har man 12 volt ut till förbrukaren när säkringen löst ut, lanternan i ditt fall, men så fort man belastar försvinner spänningen. Så kolla även detta!

..



#6 Bernte-AQ

Bernte-AQ

    Örlogskapten

  • Medlemmar
  • 161 inlägg

Postad 21 apr 2017 15:43

Om det är så att det finns spänning i lampsockeln när du mäter men inte när lampan sitter där så är det troligaste att du har oxid i en kontakt någonstans på vägen.
Rör lite på alla anslutningar, det är förmodligen dom till lampsockeln som är problemet men det kan ju vara vilken som helst i den kretsen. Oxid leder ström men ganska dåligt, det är därför du ser spänning när du mäter med ett högohmigt instrument, när du sätter i lampan som har lägre resistans så blir det ett spänningsfall i oxidskiktet.
Det lättaste du kan göra är att röra lite på kontakterna, tex koppla loss och på och hålla koll på lampan. Annars kan du ju mäta olika kontakte mellan sko och bleck tills du hittar spänningsfallet.

/Bernte

#7 Bernte-AQ

Bernte-AQ

    Örlogskapten

  • Medlemmar
  • 161 inlägg

Postad 21 apr 2017 15:47

Har ohm mätt lampan så du har ett rimlig värde där?

#8 Marina95

Marina95

    Kadett

  • Medlemmar
  • 22 inlägg

Postad 26 apr 2017 22:18

Tack för alla svar, de hjälpte mycket. Problemet är inte riktigt löst än, men drog fram en temporär kabel för + sidan igår och då fungerade lanternan fint. Hjälpte tyvärr inte att byta kontakterna, utan själva kabeln verkar så dålig att den behöver bytas. Har klippt av 3-4 cm, men det är fortfarande en svart beläggning på kabeln.

 

Någon som har tips på var man hittar kapslad tvåledare i rött och svart? 

 

 



#9 raol

raol

    Konteramiral

  • Medlemmar
  • 892 inlägg

Postad 26 apr 2017 22:38

Jag tänkte göra eldragningen (navigationsljus och ekolod) för vår båt med den här kabeln nu under våren.

http://www.biltema.s...5/?artId=350080

 


Seglar en Dominant 78 baserad i Hunnebostrand. Nybörjare sensommaren 2013.


#10 petter_b

petter_b

    Kommendör

  • Medlemmar
  • 367 inlägg
  • LocationSundbyberg

Postad 26 apr 2017 23:04

www.elproman.se är ett bra ställe att handla kabel om man bor i Stockholm. Det ligger dessutom granne med SeaSea i Segeltorp.

#11 lindius

lindius

    Kommendörkapten

  • Medlemmar
  • 268 inlägg

Postad Igår, 08:15

Jag tänkte göra eldragningen (navigationsljus och ekolod) för vår båt med den här kabeln nu under våren.

http://www.biltema.s...5/?artId=350080

 

 

Är inte det en extremt liten kabelarea? Beror väl iofs på hur lång kabel det är och om man kör led eller vanliga lampor men 1,5mm2 känns knappt. Eller är jag ute och cyklar nu igen?



#12 sigge_1

sigge_1

    Flottiljamiral

  • Medlemmar
  • 682 inlägg

Postad Igår, 09:26

Hade exakt samma som du förra året. Spänning fram men lanternan lyste ej när lampa sattes i. 

I mitt fall var det oxid på kontakterna vid automatsäkringarna.

Båten är tillverkad 2014 och hur man som seriös båttillverkare kan klämma dit en hel säkringspanel med påträdda kabelskor istället för att löda dit grejorna övergår mitt förstånd iallafall.

Vibrationer, oxid o.s.v är ett säkert kort för att få glapp i grejorna.   



#13 Georg_Ohm

Georg_Ohm

    Amiral

  • Medlemmar
  • 2 464 inlägg

Postad Igår, 09:31

 

Jag tänkte göra eldragningen (navigationsljus och ekolod) för vår båt med den här kabeln nu under våren.

http://www.biltema.s...5/?artId=350080

 

 

Är inte det en extremt liten kabelarea? Beror väl iofs på hur lång kabel det är och om man kör led eller vanliga lampor men 1,5mm2 känns knappt. Eller är jag ute och cyklar nu igen?

 

Sådan där kabel kallar jag för "lampsladd" den kan jag tänka mig att använda till myslampor och elektriska ljusstakar i hemmet. Nej, lindius behöver inte agera ensam cyklist. Till Raol, överdimensionera gärna kabeln ombord! 2x 0,75mm2 är för klent!

 

http://www.biltema.s...win-2000022320/

Sådan här kabel 2x 1,5 eller hellre 2x 2,5mm2 skulle jag ha använt till lanternorna.

2x 1,5 om man har LED-lanternor och relativt kort kabeldragning, annars 2x 2,5mm2!

..


  • Wingan gillar detta

#14 per_62

per_62

    Löjtnant

  • Medlemmar
  • 71 inlägg

Postad Igår, 09:51

Lite nyfiken på vad det var för typ av kabel och dimension som det var problem med: "kabeln verkar så dålig att den behöver bytas. Har klippt av 3-4 cm, men det är fortfarande en svart beläggning på kabeln".

Samt hur gammal kabeln var samt har den suttit exponerad för väder och vind i det parti som är dåligt?

Att byta till förtent kabel borde ju ge en lång livslängd eller att den aldrig mer behöver bytas.



#15 Georg_Ohm

Georg_Ohm

    Amiral

  • Medlemmar
  • 2 464 inlägg

Postad Igår, 09:53

Kablar som är dragna "utomhus" i fritidsbåtar tar stryk av miljön!

Iallafall här på västsidan i Skagerack och Kattegatt.

I förra båten bytte jag kablar till lanternor och tuta flera gånger (ägde den båten i 21 år).

Vid mitt senaste byte drog jag på krympslang med lim i vid kabelskorna vid anslutningarna, kunde ju iallafall inte bli sämre.

..



#16 per_62

per_62

    Löjtnant

  • Medlemmar
  • 71 inlägg

Postad Igår, 10:04

Byttes det förtenta kablar flera gånger eller vad för typ av kablar som behövde bytas?

Krympslang vid anslutningar är bra samt även vaselin för att ännu bättre försegla skarven.


Redigerat av per_62, Igår, 10:07.


#17 Georg_Ohm

Georg_Ohm

    Amiral

  • Medlemmar
  • 2 464 inlägg

Postad Igår, 10:01

Byttes det förtenta kablar flera gånger eller vad för typ av kablar som behövde bytas?

Krympslang vid anslutningar är nog bra.

Nej, jag använde bara vanlig fordonskabel, men en förtent kabel hade ju säkert varit bättre.

..



#18 per_62

per_62

    Löjtnant

  • Medlemmar
  • 71 inlägg

Postad Igår, 10:13

Funderar på kabel som i huvudsak ska gå i masten till topplanterna och ankarljus men som sticker ut en halvmeter på däck. Kanske ska lyxa till det med förtent kabel istället för fordonskabel. Samt skyddas extra med väderbeständig krympslang där den exponeras för väder och vind.


Redigerat av per_62, Igår, 10:22.

  • Georg_Ohm och Wingan gillar detta

#19 Georg_Ohm

Georg_Ohm

    Amiral

  • Medlemmar
  • 2 464 inlägg

Postad Igår, 10:25

Funderar på kabel som i huvudsak ska gå i masten till topplanterna och ankarljus men som sticker ut en halvmeter på däck. Kanske ska lyxa till det med förtent kabel istället för fordonskabel. Samt skyddas extra med väderbeständig krympslang där den exponeras för väder och vind.

Ja det är nog aldrig fel att göra så.

Den extra kostanden för den kabeln uppväger lätt irritationen som uppkommer då det inte fungerar.

..


  • per_62 gillar detta

#20 Georg_Ohm

Georg_Ohm

    Amiral

  • Medlemmar
  • 2 464 inlägg

Postad Igår, 16:23

Jag kom att tänka på en sak till:
Är lanternornas kablar anslutna till någon däckskontakt?
I så fall är dessa en källa till glappkontakt och allmän oxidering.
Om du inte har en genomgående mast, utan en som står på rufftaket finns det kanske en däckskontakt där?
Och på en segelbåt med genomgende mast fann jag en "sockerbit" i skarven till kabeln upp i masten och båtens övriga elsystem, i slagvattnet i kölsvinet..
..

#21 Marina95

Marina95

    Kadett

  • Medlemmar
  • 22 inlägg

Postad Igår, 20:37

Lite nyfiken på vad det var för typ av kabel och dimension som det var problem med: "kabeln verkar så dålig att den behöver bytas. Har klippt av 3-4 cm, men det är fortfarande en svart beläggning på kabeln".

Samt hur gammal kabeln var samt har den suttit exponerad för väder och vind i det parti som är dåligt?

Att byta till förtent kabel borde ju ge en lång livslängd eller att den aldrig mer behöver bytas.

 

Kabeln sitter faktiskt ganska skyddat inne i båten, men tror att lite vatten har kommit in genom genomföringen för el och avluftning (svartvattentank) till ankarboxen och runnit längsmed kabeln fram till skarven (skarvad med den här typen av koppling: http://www.biltema.s...lsa-2000018396/).

 

Dock var kabeln orginal, så alltså 40 år gammal nu. Dessutom är den dragen genom de längsgående stringerserna (!), så vet inte hur den ser ut därimellan.

 

Jag kom att tänka på en sak till:
Är lanternornas kablar anslutna till någon däckskontakt?
I så fall är dessa en källa till glappkontakt och allmän oxidering.
Om du inte har en genomgående mast, utan en som står på rufftaket finns det kanske en däckskontakt där?
Och på en segelbåt med genomgende mast fann jag en "sockerbit" i skarven till kabeln upp i masten och båtens övriga elsystem, i slagvattnet i kölsvinet..
..

 

Nej, det är den grön-röda kombilampan i fören som det varit problem med. För kvällens segling drog jag en kabel från säkringspanelen genom ruffen fram till kopplingen innanför ankarboxen. Då fungerade det fint! :)

 

 

 

Jag tänkte göra eldragningen (navigationsljus och ekolod) för vår båt med den här kabeln nu under våren.

http://www.biltema.s...5/?artId=350080

 

 

Är inte det en extremt liten kabelarea? Beror väl iofs på hur lång kabel det är och om man kör led eller vanliga lampor men 1,5mm2 känns knappt. Eller är jag ute och cyklar nu igen?

 

Sådan där kabel kallar jag för "lampsladd" den kan jag tänka mig att använda till myslampor och elektriska ljusstakar i hemmet. Nej, lindius behöver inte agera ensam cyklist. Till Raol, överdimensionera gärna kabeln ombord! 2x 0,75mm2 är för klent!

 

http://www.biltema.s...win-2000022320/

Sådan här kabel 2x 1,5 eller hellre 2x 2,5mm2 skulle jag ha använt till lanternorna.

2x 1,5 om man har LED-lanternor och relativt kort kabeldragning, annars 2x 2,5mm2!

..

 

Har faktiskt en sådan rulle som George_Ohm rekommenderar liggandes i båten. Tänkte bara att det kunde vara bra med ett extra hölje runt? Lustigt nog är kabeln dragen igenom en av de ihåliga, längsgående stringers som finns i båten



#22 Georg_Ohm

Georg_Ohm

    Amiral

  • Medlemmar
  • 2 464 inlägg

Postad Igår, 20:59

Ja då vet du ju ungefär var någonstans du har ett kabelbrott eller kanske en kass kabelskarv.
Använd den gamla kabeln som "dragsnöre" knyt ihop den gamla med den nya, eller helst löd i hop dem och och drag igenom.
Om du skall dra från fördäck eller från andra hållet är ju svårt att säga här på forumet.
..




© 1996 - 2017 maringuiden.se