Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
fredriklindfors

Segling kust till kust sommar 2017

Rekommendera Poster

Hej, jag och min fru fick vårt första barn i somras. Vi vill visa vår dotter tjusningen med livet på havet tidigt. Vi tre planerar på att göra en seglats kust till kust, väst till öst eller öst till väst nu i sommar. Ett litet bekymmer i det hela är att vi själva inte äger någon segelbåt. Båtsparkontot krymper i takt med nya inventarier som bilbarnstolar och barnvagnar  :) En tanke som slagit oss är att det kanske finns någon där ute som vill ha sin båt transporterad från väst till öst eller tvärtom. Det kan vara ett kanontillfälle att själva segla kust-till-kust utan att behöva segla både fram och tillbaks. Eller varför inte ta chansen att prova på att segla i en ny outforskad skärgård. Vi är flexibla med tider och vart start och mål är. 

 

Jag Fredrik, har som barn i princip spenderat alla somrar ute på segelbåt med familjen. I takt med att jag blev äldre har segelintresset bara ökat. Vi har i familjen ägt flera olika båtar som Compis 28, Maxi 77, Maxi 84 och Maxi 95. Jag och min fru har varit tillsammans i 10 år och har spenderat många semestrar tillsammans ute på havet.

 

Vi lovar att ta väl hand om din båt, hoppas vi hörs!!  :)

Fredrik, Josefine & Elina

 

Fredrik Lindfors

lindfors.fr@gmail.com

0707-983941

 

post-110426-0-36145400-1492689119_thumb.jpg

 
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tanke, men inte i år. :(

Vi ska från kust till kust Sverige - Estland i sommar.

 

Jag tror absolut att vi skulle kunna vara intresserade ett annat år om det inte är för sent...

Vi ligger i Stockholm och Bohuslän lockar.

 

Vi har en Comfort 32 med ny motor insatt just idag faktiskt. Båten trycker jag är både pigg och trygg och framför allt är den rymlig för sin storlek och ålder.

Det är ingen racer, men hade 1,12 i LYS. Nu ser jag att SRS=0,92.

Hur som helst seglar den rätt bra. På 10 timmar tappade vi 30 minuter mot en Luffe 40 när vi "halvvindade" från Utö till Gotska sandön för några somrar sedan.

 

Vi kanske hörs nästa år???

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Första posten, skapade mitt konto för nästan samma fråga som dig Fredrik, vi har dock precis skaffat båt som ligger i Göteborg och ska under sommaren segla hem den till Stockholm, istället för att kapa din tråd ska jag skapa en ny, men vi kan ju hålla kontakt för att se om ni är intresserade av att segla med oss någon sträcka i sommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med risk för att förstöra lite av era äventyrliga planer :rolleyes: men ni har inte funderat på att hyra en segelbåt en vecka eller så för att se hur det funkar med en liten ombord? Att det går rent praktiskt är ju en sak, men vet ni hur Elina (?) reagerar på sjögång tex?  

 

Bara menar att det är en ganska ordentlig första seglats?

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par tips som underlättar med småbarn ombord är att ha med en bilbarnstol som kan sättas fast i tex. sittbrunnen och en liten hängmatta av nättyp att sova i så att barnet slipper rulla runt i kojerna.

Barnvagnsinsats funkar också för sovandet, men hängmatta tycker jag är bättre. eftersom barnet ligger fast och hängmattor lutar inte.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går nästan garanterat jättebra. Vi har diskuterat saken i olika grupper många gånger och alla har sagt att de första åren är det enkelt, det blir mycket värre när de är 14 år. Små barn är otroligt anpassningsbara, de tror fortfarande att föräldrarna kan allt (det går över). Det är många intryck att ta till sig.

Samma gäller fö hundar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare, synd att det inte passade men estland låter kul :) Vi kanske hörs till nästa år!!

 

 

Bra tanke, men inte i år. :(

Vi ska från kust till kust Sverige - Estland i sommar.

 

Jag tror absolut att vi skulle kunna vara intresserade ett annat år om det inte är för sent...

Vi ligger i Stockholm och Bohuslän lockar.

 

Vi har en Comfort 32 med ny motor insatt just idag faktiskt. Båten trycker jag är både pigg och trygg och framför allt är den rymlig för sin storlek och ålder.

Det är ingen racer, men hade 1,12 i LYS. Nu ser jag att SRS=0,92.

Hur som helst seglar den rätt bra. På 10 timmar tappade vi 30 minuter mot en Luffe 40 när vi "halvvindade" från Utö till Gotska sandön för några somrar sedan.

 

Vi kanske hörs nästa år???

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, det tar vi med oss :)

 

 

Ett par tips som underlättar med småbarn ombord är att ha med en bilbarnstol som kan sättas fast i tex. sittbrunnen och en liten hängmatta av nättyp att sova i så att barnet slipper rulla runt i kojerna.

Barnvagnsinsats funkar också för sovandet, men hängmatta tycker jag är bättre. eftersom barnet ligger fast och hängmattor lutar inte.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som visade sig väldigt praktiskt är kartbordet - för blöjbyten.

Barnvagnsinsatsen var praktisk vid ilandstigningar.

Vi hade inte bilbarnstolen utan något liknade, mer som en gunga. Sprayhooden ger bra skugga. Att vara med och se allting är starkt sövande för små barn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...