Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mtorhage

Alternerande varvtal för Honda BF90

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
Jag har en Honda BF90 från 2008 som är ny för mig. Det visar sig att den går ojämnt på vissa varvtal. T.ex. i friläge vid 2000 RPM går den jämnt i några sekunder och sedan hoppar den upp till 2200 RPM i några sekunder innan den hoppar ner igen.

Inga misständningar. Inget vatten i bränslet. Inget glapp i gasreglaget.
 
Videoklipp med problemet:
 
Det går inte att få den att gå i 2100 RPM, men minskar eller ökar jag gaspådraget något går den stabilt i 2000 RPM respektive 2200 RPM. Samma sak sker strax under 3000 RPM och allra mest irriterande är det vid 4500 RPM, som är normal gångfart och får hela båten att accelerera rejält när spöket får för sig att dra på.
 
Jag hittade en forumtråd där det står om en styrbox för insprutningen som gick att byta på garantin, men det är ju ett tag sedan den gällde. Vart kan jag hitta kända fel hos Honda? Här är forumtråden:
 
 
Edit: Fixade länkarna
Redigerad av mtorhage

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att det här är ett känt fel i styrboxen och att Honda återkallade alla motorer som sålts under den här perioden för att byta styrboxen. Tyvärr lämnade förra ägaren inte in motorn för byte av box, och nu täcks det inte av garantin längre.

Snopet! En ny box går på ungefär 15.000:-. Finns det några sätt att gå runt det genom att gå låta tredjepart programmera om den precis som man gör när man chipp-trimmar bilar? Problemet verkar alltså vara att den ger för snål blandning när det finns etanol i soppan, så det borde man kunna mappa om tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med lundis racing. Tror de heter så. De mappar iallafall Mercery utombordare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En "magnum dyno boost" verkar chiptrimma genom att manipulera signalerna från insugets temp-sensor enligt beskrivningen här. Kanske den fetare bränsleblandningen löser även ditt problem?

Hade nog mejlat Magnum Tuning om problemet och frågat om de har nån bra lösning till vettig peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa 98 oktan, den skall vad jag vet vara etanolfri eller i vart fall nästan etanolfri lite beroende var den har raffinerats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns det som att det inte längre säljs bf98 utan etanol:( Shells Vpower var sist ut att få ca 5% etanol för ett par år sedan...

 

Om du vet att det finns hojta gärna om var i så fall. Man mappar gärna motorer på antingen E85 eller bf98 utan etanol. Blaskig blandsoppa är rena soppan;)

 

V-power innan etanolen var ett populärt bränsle i bilkretsar:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror "Technical Service Bulletin #61" är den som du frågade efter i trådhuvudet.
Står att styrboxen bytes på garantin, men kanske även efter garantitiden av goodwill.

Kan ju vara värt ett försök att prata med Honda. Kanske får du nedsatt pris åtminstone?

På tal om bensin, alkylat på pump finns numera på rätt många ställen. Den är 95-oktanig men garanterat etanolfri. Inte så hemskt mycket dyrare. Bara en fundering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast servicebulletinen är daterad 2007, din motor är visst en 2008:a.
Kanske är det fel bulletin ändå, felet borde vara fabriks-åtgärdat på din?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar inte alla varianter av gummi fungera bra med alkylat. Blev avrådd att köra på det i min Mercury av mekaniker. Körde tidigare konservering på hösten på alkylat för att dels slippa avlagringar och även nyttja den renande effekten för att lösa upp ev skit i systemet:)

 

Annars är alkylat ett väldigt bra bränsle! Rent och trevligt att jobba med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Honda BF90D 2007 som jag köpte i höstas så jag blev lite nyfiken när jag läste detta och undrade om styrboxen var bytt på min.

 

Jag ringde Honda och de säger att om styrboxens slutsiffror är 023 eller 033 så är styrboxen bytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...