Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
per_62

Startnapp istället för nyckel, MD7A

Rekommendera Poster

Tack! Någon form av relä får det nog bli (minst 40A) så har det ju även blivit en förbättring i elsystemet. Strömbrytare för bomber eller för minor kanske det blir och en vattentät vandalknapp som startknapp verkar ju vettigt.

Du kan ju ha en dold strömbrytare någonstans nere i ruffen också, som bryter manöverströmmen till nuvarande motorpanel.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I mina båtar har jag alltid haft som vana att bryta huvudströmmen till motorn. En ev tjuv ska då hitta den innan han kan starta och dra iväg i 5,5knop. 

I en motorbåt måste man nog ha en dold eller nyckelbrytare. Typ en sådan här: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Nyckelstromstallare-2000034452/

Placerar man den lite listigt så lär det försvåra för tjuvarna. Troligen finns det ett krav från försäkringsbolagen på nyckelbrytare.

 

Nyckelbrytaren ovan är sk 22,5mm standard som används till maskiner mm. När jag hade startknapp i salongen så tog jag en burk avsedd för ändamålet med startknapp och vridströmställare. Väldigt enkelt fixat.

 

Typ denna box:

post-80529-0-99642000-1492779802.png

 

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag hade letat efter något vattentåligt som klarar både sommar och vinter utomhus...

 

Till skillnad mot de vanliga tändningslåsen menar du?

De knappar jag visat är "waterproof" utifrån i alla fall. I mitt fall är placeringen i styrpedistal som är pööen ner mot motorrummet men en bra inomhusmiljö.

I min förra båt satt brytare/startknapp i salongen.

 

 

Det kan ju hända att dom du länkar till är vattentäta, men jag kan i alla fall inte direkt läsa mig till det på webbsidan. Inget om waterproof eller IP-klassning. Det enda jag ser är meningen "for electric equipment inside&outside the car". Och den ligger under rubriken "interior switches". Men jag kanske missar något? TS placering blir i utsatt läge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det kommer bli IP67 på strömbrytare och startknapp som kommer placeras i sittbrunnen.
Samt kanske också en skydd av Lexan Margard eller Saphir enligt bild i inlägg #1.
Huvudströmbrytare sitter inne i båten vilken är låst så försäkringsbolaget borde väl inte ha en synpunkt på att startnyckeln inte finns längre.
Startnyckeln har ju alltid legat inne i den låsta båten.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...