Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
per_62

Startnapp istället för nyckel, MD7A

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Skulle gärna vilja ha en startknapp istället för startnyckel till MD7A och hur kan man göra det?
Detta eftersom manöverpanelen sitter lågt, längst fram i sittbrunnen (S30) så att när man seglar måste startnyckeln plockas bort så att den inte blir avsparkad (har hänt några gånger) eller att de lösa tamparna som ligger i sittbrunnen trasslar in sig i nyckeln.
Vill inte flytta manöverpanelen. Möjligen skulle ett skydd av Lexan Margard eller Saphir kunna monteras framför startnyckeln vilket skissats på fotot.
 

post-108085-0-11917100-1492604018_thumb.jpg

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du behöver är ju en brytare för on-läget för pumpar och övervakning samt en fjädrande tryckknapp för starten. Borde vara lätt att mäta på baksidan av låset för att se vad som är vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju ut som om du har utrymme att montera dessa till vänster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns en lite otydlig bild över elschemat på panelen på sid 32 i följande länk:
http://www.ballad.no/Volvo_MD6A_MD7A_Workshop%20manual.pdf
Utrymme för nya knappar är inget problem men är lite osäker på hur man ska koppla och vilken typ av startknapp som krävs utifrån detta elschema.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett Bosch tändningslås

30  från batteri

50  plus till startmotor (50)

75 plus till larm, laddlampa mm.

57A plus till parkering (!)

 

Dessa tändningslås brukar krångla med tiden, man kan ersätta med en strömbrytare 30-75 och en tryckknapp 75-50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tusen tack bhemac! Var det inte svårare än så?

Då gäller det att hitta lämplig strömbrytare och tryckknapp. Bra tips emotses tacksamt.

Parkering (57A) hoppar jag nog över :)

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min rattpiedestal byter jag till dessa. Liknande finns hos Biltema annars är det eBay och "start button". Nyckel känns bara onödigt.

 

post-80529-0-49662600-1492616065.png

 

post-80529-0-37680300-1492616541.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte strömmen till tryckknappen gå via strömbrytaren så att man inte kan starta motorn utan att det andra är också igång ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte strömmen till tryckknappen gå via strömbrytaren så att man inte kan starta motorn utan att det andra är också igång ?

 

Det blir det, strömmen kommer in på 30, ström till startmotor på 50. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om jag ska ersätta tändningslåset behövs:

1. Strömbrytare för att slå på strömmen till motor, pumpar etc. Denna strömbytare bör man väl skydda med ett lock så att man inte av misstag kommer åt den och då stannar motorn.

 

2. Startknapp som trycks in vid start av motorn så att startmotorn börjar snurra tills motorn startar och man släpper startknappen. Även denna bör man faktiskt kanske skydda eftersom om denna trycks in av misstag när motorn är igång så kanske startmotorn tar skada.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Det finns strömbrytare med "inbyggt" lock.

 

2. Det borde ju räcka med att det är en ring runt knappen så att man inte kan trycka in den med benet. Som i exemplet ovan.

 

Dina knappar är ju för övrigt väl försänkta redan från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Borde inte strömmen till tryckknappen gå via strömbrytaren så att man inte kan starta motorn utan att det andra är också igång ?

 

Det blir det, strömmen kommer in på 30, ström till startmotor på 50. 

 

 

Rätt, jag läste ditt inlägg lite slarvigt....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på samma sak för min Yanmar-panel som har separat startknapp.

 

post-90200-0-10126800-1492687025_thumb.jpg

 

 

Vill dock inte ta upp ett eget hål vid sidan om för startknappen, är det någon som har ersatt själva tändningslåset med en knapp i själva panelen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, tändningslås är oftast rätt kass i marina miljöer. Ärgar väl gärna då kanske blöta nycklar "bara måste" stickas rätt in i vridomkopplarens inre. Jag gillar ändå din fundering om att istället delvis skydda panelen med lexanplast (enligt skissen i ditt trådhuvud) för...

Tändningslås för dieslar har förutom återfjädrande startmotorläge nog också återfjädrande glödläge. Alltså en sak att begrunda vid byte till startknapp, kanske bör du i så fall även ha en återfjädrande glödknapp? Tändningslås må vara rätt kass i marina miljöer men de har via sin vridningsmekanism  ett inbyggt skydd emot klantiga användarfel, går liksom inte att koppla ihop olämpliga saker vid fel tillfälle!?

Tändningslåsets vrid-omkopplare garanterar detta, men labbar man själv med olika varianter av start- eller glödknappar bör man måhända betänka risken för handhavandefel en extra gång?
Vete katten men jag hittade ett schema över typisk nyckelbrytare och dess funktion enligt...

Bildkälla pdf (verkar gälla pentas instrumentpanel?)
post-86835-0-80461800-1492697525.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Strömbrytaren kan vara typ bomfällarknapp (som George gillar).

Startknapp kan vara typ nedan men den bör nog kompletteras med ett relä för att tåla strömmen.

Ev glödning bör ha en egen knapp.

 

Ett tips: Ha en extra strömbrytare/startknapp i motorrummet som reserv.

På en båt hade jag hade jag en kanpp i rorkulten för loggens trimfunktion. I en senare båt funderade jag på göra samma med startkanppen men det blev aldrig av.

 

post-80529-0-95774900-1492700832.png

 

http://www.ebay.com/itm/Waterproof-Metal-16mm-max-250V-3A-Push-Button-Momentary-ON-OFF-Horn-Switch-Start-/331943343117?hash=item4d495d740d:g:LAUAAOSwcLxYEW~u

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan har väl en del dieslar GLÖDNING också... Då kan en fjädrande kontakt kanske användas?

Kommer inte ihåg hur det var med MD7...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu är jag (ännu) inte så hemma på detta här med elschema till en MD7A. Men hur ska man då koppla om man ska byta ut tändningslåset/startnyckeln med strömbrytare, tryckknapp, relä och glödning? Och vad ska det vara för relä? Det finns väl inget relä nu till tändningslåset?

Kan inte se något om glödning i elschemat på sid 32:

http://www.ballad.no/Volvo_MD6A_MD7A_Workshop%20manual.pdf

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, glödning har inte MD7.

Gör så här:

Koppla bort tändningslåset. En röd, en vit och två gröna ledningar. De gröna ledningarna ska kopplas ihop.

Koppla in strömbrytaren mellan den röda och de gröna ledningarna.

Koppla in startknappen mellan den vita och de gröna ledningarna.

 

Glöm inte att koppla bort batteriet innan du börjar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
Rallyshop har flera olika sådana färdiga paneler, om de sitter skyddade kan dom funka i sittbrunnen på en segelbåt också

Här är en modell...

 

http://rallyshop.se/kategori/Kategori-1

 

Sedan finns det elektriska lås med nyckel, där nyckeln kan tas ut i både på och av läget.

Ja bombfällarknapparna är trevliga!

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där skyddet till "bombfällarknappen" kan köpas separat.

http://rallyshop.se/produkt/Vippstrombrytarskydd

Så kan man ju montera detta på en mer marinanpassad strömbrytare.

Jag hade faktiskt Rocas gummiklädda strömbrytare under en sådant skydd på Nimbusen, detta bröt manöverströmen till ankarspelet.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startnapp låter lite gulligt tycker jag.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja bombfällarknapparna är trevliga!

 

 

Här har du för under 11kr/st inkl moms och frakt. 130 spänn för ett dussin. Motstå det!

http://www.ebay.com/itm/Protective-Racing-Car-Vehicle-ON-OFF-Red-LED-Rocker-Toggle-Switch-Control-Cover-/291780261400?hash=item43ef757618:g:NIYAAOSwMNxXT8LN&vxp=mtr

--

På tex VP2001 sitter ett vanligt bilrelä på motorn för att koppla till startmotorn, nr 2 i bilden. 1 är en säkring

 

post-80529-0-55836100-1492721858_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade letat efter något vattentåligt som klarar både sommar och vinter utomhus...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade letat efter något vattentåligt som klarar både sommar och vinter utomhus...

 

Till skillnad mot de vanliga tändningslåsen menar du?

De knappar jag visat är "waterproof" utifrån i alla fall. I mitt fall är placeringen i styrpedistal som är pööen ner mot motorrummet men en bra inomhusmiljö.

I min förra båt satt brytare/startknapp i salongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bombfällarknapp kan ju vara kul, eller ska man ha den till minor istället?

Men behöver det vara ett relä om man byter ut tändningslåset till en startknapp? Det finns väl inget relä nu till tändningslåset?

 

Och startnapp blev ju lite kul i rubriken :rolleyes:

Kanske skulle skrivit startapp istället?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Och startnapp blev ju lite kul i rubriken :rolleyes:

Kanske skulle skrivit startapp istället?

 

Hade en seglarkompis som inte kunde säga "K"

 

Brukade alltid fråga honom vad fyren hette när vi passerade "Sälö Knapp".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser det rätt ofta i modena bilar och andra motordrivna köksredskap, att man överger tändningsnyckeln för olika former av startknappar, ja även Volvo-Pentas nu "halvnya" motorer med tillhörande manöverpaneler.

 

Det finns att köpa, nånstans, (men var Ebay?) en liten elektronisk grej en "tagg" som beröringsfritt kan låsa upp ett elektroniskt lås till exempelvis tändningen, ett sådant i kombination med startknapp är väl en lösning..? Jag hyrde en Renault nyligen med sådan lösning, och killarna i Wheeler Dealers på Discovery Channel, installerade detta i en bil, men de berättade aldrig var de köpt den grejen.

 

Vissa av dom där blanka rostfria tryckströmbrytarna är "vandalsäkra" (det är inte jag som hittat på det uttrycket!) och skall tåla tuffa miljöer i offentliga miljöer, en sådan som startknapp? dom finns med belysning också.

 

En startknapp bör ju tåla iallafall 5 A, den skall ju manövrera startmotorns solenoid. 

 

I en slags helt öppen veteranbil jag har, hade jag länge Biltemas startknapp, med belysning, funkade väldigt bra, men då diverse extrimister använder fordon som vapen fixade jag ett sedvanligt tändningslås med nyckel.

 

Nu är det väl direkt långsökt att någon våldsverkare skulle stjäla en segelbåt för att ränna upp på en badstrand med en massa människor i vattnet, men man skall nog ändå tänka på att obehöriga inte skall kunna starta motorn, "Stålmannen" kan ju sno båten och förtöja den i en golvlampa... det har jag ju sett på film.. ;)

..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Men behöver det vara ett relä om man byter ut tändningslåset till en startknapp? Det finns väl inget relä nu till tändningslåset?"

Behöver och behöver. Alla senare VP har relä, av någon anledning. Solenoiden behöver rejält med ström när den drar så man ska vara säker på att en ny startknapp klarar det. Ett relä för några tior klarar det bättre och skulle det ge upp så byter man relä på någon minut. Är man ändå inne och river i elen kan man gott kosta på sig ett relä.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt relä som tål 40 A kostar på Biltema 39,90 kr.

(På Ebay får man kanske ett dussin relä för samma pris B) )

Koppla ett sådant innan solenoiden, och låt det styras av startknappen!

..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Någon form av relä får det nog bli (minst 40A) så har det ju även blivit en förbättring i elsystemet. Strömbrytare för bomber eller för minor kanske det blir och en vattentät vandalknapp som startknapp verkar ju vettigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...