Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gurks

Ärgad folding propeller

Rekommendera Poster

Jag köpte i höstas en segelbåt från 2011 som då befann sig på land. Nu är det ju hög tid att börja fixa inför sjösättningen och då kan jag se att det under vintern har skapats em massa ljust gröna prickar på propellern. Om jag skrapar med nageln eller en plastbit så lossnar 'prickarna' och blir mer i pulverform. Propellern ska vara i brons och på mina tidigare segelbåtar har jag aldrigt sett detta på propellrarna. Brons innehåller ju koppar och kan det vara så att kopparen i legeringen oxiderat och att det är det som hänt.

 

Vad är den samlade kunskapen för åsikt om detta?

Är det något som går att förhindra och vad ska man göra då?

Skulle detta kunna vara något som jag skulle kunna hävda vara ett dolt fel och kräva åtgärdat av säljaren?

 

 

post-99029-0-90986000-1492598342_thumb.jpg

post-99029-0-50186400-1492598405_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att du kan reklammera detta, det är vad man kan förvänta sig på en så gammal båt och propeller.

På den tiden då jag hade båtar med bronspropellrar kunde det se likadant ut inne vid navet, sällan ute på bladen.

Jag gjorde så att jag tog ned propellern, som då var en vanlig fast trebladig propeller, och blästrade den i en glasbläster, och sedan högglanspolerade jag de ytor jag kom åt med polerskivan, ffa. bladen, efter det höll den sig fin iallafall i två säsonger i Kattegatt och Skagerack, och det var minimalt med havstulpaner på de polerade propellrarna.

Men man kan ju stilla jndra vad dina blad är målade med för slags färg?? Bara det inte är vanlig bottenfärg som innehåler tenn och/eller koppar..?

I så fall får du befria dessa blad från den för dem skadliga färgen.

Offeranoden på prop.axeln skyddar ju propellern, men av någon anledning trivs havstulpanerna bättre när det finns offeranod i närheten.

Offernanoden ser ju dessutom suspekt ny ut, har du nyligen bytt den, eller är den kvar sedan förra säsongen?

Om du seglar i sötvatten kanske det är fel legering indenna anod?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag köpte i höstas en segelbåt från 2011 som då befann sig på land. Nu är det ju hög tid att börja fixa inför sjösättningen och då kan jag se att det under vintern har skapats em massa ljust gröna prickar på propellern. Om jag skrapar med nageln eller en plastbit så lossnar 'prickarna' och blir mer i pulverform. Propellern ska vara i brons och på mina tidigare segelbåtar har jag aldrigt sett detta på propellrarna. Brons innehåller ju koppar och kan det vara så att kopparen i legeringen oxiderat och att det är det som hänt.

 

Vad är den samlade kunskapen för åsikt om detta?

Är det något som går att förhindra och vad ska man göra då?

Skulle detta kunna vara något som jag skulle kunna hävda vara ett dolt fel och kräva åtgärdat av säljaren?

 

Det ser ut att vara en Flexofoldpropeller. I så fall är förklaringen denna:

 

Bladen och navet gjuts i samma bronslegering (NiBrAl). Bladen gjuter Flexofold själva, och som du kan se så har du inte punktkorrosion på dem. Navet däremot maskinbearbetar Flexofold själva fram från ett stångmaterial de köpt in, gjutet av andra. 

Avsvalningsförloppet efter gjutning av NiBrAl är kritisk, sker den på fel sätt så uppstår punktformiga utfällningar, som sedan ger punktkorrosion.

Efter att denna förklaring identifierats av specialister inom Svenska Kryssarklubben i samråd med Flexofold, har de nu åtgärdat gjutprocessen för navmaterialet, och propellernav tillverkade efter c:a 2016  har inte denna punktkorrosion.

 

Foldingpropellrar för S-drev skall ha ett elektriskt isolerande skikt mellan sitt innernav och ytternavet som bladen sitter. Detta kan mätas. I ditt fall ser S-drevets offeranod OK ut, vilket visar att din propeller har ett fungerande isolerande skikt (annars skulle offeranoden vara gravt bortfrätt) 

I och med detta lever ytternav och bladen sitt eget galvaniska liv. Därmed kan man med fördel måla dem med kopparhaltig färg, ju mer koppar desto bättre. Svenska Kryssarklubben har på västkusten provat sedan flera år med att elektrolytbelägga gulmetallpropellrar med koppar (kan liknas med kopparfärg med 100% koppar) med gott resultat. EN förkoppring ger beväxningsskydd i minst 5 år, troligen även i 10 år. Kopparn är marginellt mindre ädel än gulmetallen, och därför kan offeranod slopas, vilket även är nödvändigt för att uppnå kopparns beväxningsskydd. 

 

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att du kan reklammera detta, det är vad man kan förvänta sig på en så gammal båt och propeller.

På den tiden då jag hade båtar med bronspropellrar kunde det se likadant ut inne vid navet, sällan ute på bladen.

Jag gjorde så att jag tog ned propellern, som då var en vanlig fast trebladig propeller, och blästrade den i en glasbläster, och sedan högglanspolerade jag de ytor jag kom åt med polerskivan, ffa. bladen, efter det höll den sig fin iallafall i två säsonger i Kattegatt och Skagerack, och det var minimalt med havstulpaner på de polerade propellrarna.

Men man kan ju stilla jndra vad dina blad är målade med för slags färg?? Bara det inte är vanlig bottenfärg som innehåler tenn och/eller koppar..?

I så fall får du befria dessa blad från den för dem skadliga färgen.

Offeranoden på prop.axeln skyddar ju propellern, men av någon anledning trivs havstulpanerna bättre när det finns offeranod i närheten.

Offernanoden ser ju dessutom suspekt ny ut, har du nyligen bytt den, eller är den kvar sedan förra säsongen?

Om du seglar i sötvatten kanske det är fel legering indenna anod?

 

 

Jag tror inte att propellern är målad med någon giftfärg, men jag ska kolla detta med den förra ägaren. I vilket fall som helst så ska jag försöka högglans polera propellern nu under helgen,inte måla den och hoppas att det ser bättre ut nästa år.

 

Den förre ägaren hade köpt service av motor och drev och de bytte då offeranod. Jag seglar mest i Sthlms skärgård och där är ju vattnet knappt salt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag köpte i höstas en segelbåt från 2011 som då befann sig på land. Nu är det ju hög tid att börja fixa inför sjösättningen och då kan jag se att det under vintern har skapats em massa ljust gröna prickar på propellern. Om jag skrapar med nageln eller en plastbit så lossnar 'prickarna' och blir mer i pulverform. Propellern ska vara i brons och på mina tidigare segelbåtar har jag aldrigt sett detta på propellrarna. Brons innehåller ju koppar och kan det vara så att kopparen i legeringen oxiderat och att det är det som hänt.

 

Vad är den samlade kunskapen för åsikt om detta?

Är det något som går att förhindra och vad ska man göra då?

Skulle detta kunna vara något som jag skulle kunna hävda vara ett dolt fel och kräva åtgärdat av säljaren?

 

Det ser ut att vara en Flexofoldpropeller. I så fall är förklaringen denna:

 

Bladen och navet gjuts i samma bronslegering (NiBrAl). Bladen gjuter Flexofold själva, och som du kan se så har du inte punktkorrosion på dem. Navet däremot maskinbearbetar Flexofold själva fram från ett stångmaterial de köpt in, gjutet av andra. 

Avsvalningsförloppet efter gjutning av NiBrAl är kritisk, sker den på fel sätt så uppstår punktformiga utfällningar, som sedan ger punktkorrosion.

Efter att denna förklaring identifierats av specialister inom Svenska Kryssarklubben i samråd med Flexofold, har de nu åtgärdat gjutprocessen för navmaterialet, och propellernav tillverkade efter c:a 2016  har inte denna punktkorrosion.

 

Foldingpropellrar för S-drev skall ha ett elektriskt isolerande skikt mellan sitt innernav och ytternavet som bladen sitter. Detta kan mätas. I ditt fall ser S-drevets offeranod OK ut, vilket visar att din propeller har ett fungerande isolerande skikt (annars skulle offeranoden vara gravt bortfrätt) 

I och med detta lever ytternav och bladen sitt eget galvaniska liv. Därmed kan man med fördel måla dem med kopparhaltig färg, ju mer koppar desto bättre. Svenska Kryssarklubben har på västkusten provat sedan flera år med att elektrolytbelägga gulmetallpropellrar med koppar (kan liknas med kopparfärg med 100% koppar) med gott resultat. EN förkoppring ger beväxningsskydd i minst 5 år, troligen även i 10 år. Kopparn är marginellt mindre ädel än gulmetallen, och därför kan offeranod slopas, vilket även är nödvändigt för att uppnå kopparns beväxningsskydd. 

 

 

Tack för en bra förklaring. Jag kommer som sagt att försöka polera propellern ordentligt olåta den vara så till nästa år och se hur den ser ut då. Hade tidigare an annan segebåt här i Sthlms skärgård och den hade jag blankpolerad och hade aldrig någon beväxtning på själva propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det möjligen så att jag har tåkat ut för samma sak.

 

Köpte båten hösten 2015 och tänkte inte så mycket på det då. Men efter förra säsongen och när jag tänkte försöka puttsa till proppen ser det ut såhär.

 

Anoden såg mer eller mindre opåverkad ut i höstas.

post-65816-0-06793700-1492790044_thumb.jpg

post-65816-0-77768500-1492790527_thumb.jpg

Redigerad av nlitoft

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...