Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
P_Martinsson

Har kapellet krympt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kapellet till min Bayliner 285 Cierra 2004 strular ganska rejält för mig. Upplever det som att det är för litet..

Köpte båten i vintras och trodde när jag skulle sätta på kapellet vid leverans att det berodde på kylan, men nu har det varit varmt vid flera tillfällen utan att jag märkt någon förändring.

Det skumma är att när jag tittade på båten hos förra ägaren så satt kapellet på med (vad jag kunde se) alla tryckknappar intryckta.

 

 

Någon som har något tips på detta?

Finns det något sätt att töja ut kapellet?

Det finns ett visst behov av rengöring, som jag pga tidsfaktorn valt att ignorera under komma de säsong.

Skall jag tänka om där kanske..?

 

Just nu är det 4 trycknappar längs med targabågen som är helt omöjliga att få i.

Ligger typ 1-2 cm fel..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl knappast så att båten växt till sig över vintern?

 

Jo jag känner igen problemet från den tiden jag hade båt med kapell.

I början av säsongen var det väldigt tajt och spånt, svårt att knäppa alla knapparna.

I slutet av säsongen var det slappt och hängigt.

 

Nu finns ju inte produkten "Streckolin" på marknaden, det var något telefonskojaren salige "Kalle Sändare" uppfann då han sålde julgrisar med en annons under "husdjur säljes", "tyska svin" var det för övrigt. Man kunde skoja om sådant på 1970-talet, men inte idag.

 

Men jag gjorde så med ett kapell i Makrilux-väv att jag spände det så gott det gick, försiktigt så den slitna väven inte sprack, knäppte de knappar, vred och knäppen som gick. Efter första regnet efter sjösättning, som oftast kom dagen därpå, kunde jag sträck upp så pass mycket att resten av knappar och vred kunde knäppas.

 

Detta var en av anledningarna till att jag sedermera köpte en "kapellfri" båt!

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt kapell blir lite slappare i blött tillstånd. Prova att hälla vatten på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

känner också till problemet, för varje säsong blev kapellet svårare och svårare att få på plats....kör båt utan kapell idag =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle också rekommendera att blöta upp det.

 

---------------

 

F.ö. så myntades uttrycket "Sträckolin" inte i samma samtal som "tyska svin" utan i ett annat "Julgrisar till salu"-samtal, som svar till den stackars damen som undrade hur långt julskinkan räckte. I förvaringssäcken skinkan förvarades i hade de just "Sträckolin" så skinkan kunde "sträckas ut att räcka lite längre". Samtalet är dock från samma skiva.

 

("Det är tyska svin" är Kalles svar på när köparen förundrades över den höga vikten på julgrisen, en typisk Kalle Sändare-ordvändning som i sig skulle kunna vara helt riktig och oskyldig men där all annan tolkning ligger helt hos lyssnaren...).

 

// Medlem nr 124 i GOSF

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla mina kapell har varit lite svåra att få på. Det är bra, det blir snyggt när de väl är på plats.

 

Lite tips:

 

Börja med knappar längst ut. Då finns det mer kapell att dra i. Ta sedan de mellan dem.

 

Sitter bågarna i skenor? Testa att flytta dem fram eller bak för att slacka på kapellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också rekommendera att blöta upp det.

 

---------------

 

F.ö. så myntades uttrycket "Sträckolin" inte i samma samtal som "tyska svin" utan i ett annat "Julgrisar till salu"-samtal, som svar till den stackars damen som undrade hur långt julskinkan räckte. I förvaringssäcken skinkan förvarades i hade de just "Sträckolin" så skinkan kunde "sträckas ut att räcka lite längre". Samtalet är dock från samma skiva.

 

("Det är tyska svin" är Kalles svar på när köparen förundrades över den höga vikten på julgrisen, en typisk Kalle Sändare-ordvändning som i sig skulle kunna vara helt riktig och oskyldig men där all annan tolkning ligger helt hos lyssnaren...).

 

// Medlem nr 124 i GOSF

Måste bara gå på en lite OT: Hayyak", vad det gjorde ont... Måste bara ta ut kniven... Det kom en sån där framskärm körandes..." Kalle Sändare, en sån underbar person :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men då hänger det kanske ihop med att det är torrt då.

Kapellet sitter på och har gjort så hela vintern, med en stor presenning över hela båten. (inte helt knäppt då)

Har haft både torrboll och nu när temperaturen höjts även en vanlig luftavfuktare igång i båten, så kondens el.dyl får man leta efter..  :)

 

Framför targabågen finns ett "rörstativ" med fasta infästningar, så dessa går inte att justera. Däremot kan man justera på ett par "infästningar" själva stativet och det har jag gjort utan att det gjort någon skillnad.

 

Får väl tänka om och dra av presenningen i ett ösregn istället för solsken då..  ;)

Redigerad av P_Martinsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roderendron duva? -vi säger du, va?

Och här kommer hunden med en gastuba, ja bara locket alltså.

Men bara fråga mister Chang... Underar om han packade om bönorna också som det avslöjades i UG i kväll?

Ja det var många år sedan jag lyssnade på dessa skivor, lätt att blanda ihop de olika telefonsamtalen, men vad jag hört, finns det ljudfiler på Spotify.

Jag anser att "Kinesiskt julbord" är den roligaste, med Mr Chang på restautang Ming och "direktör Saltet" är den bästa, skinka med sötesur sås, bränner som en blåslampa, om jag nu minns rätt, där intill alltså, i glasögonaffären.

Humorn var roligare förr, mer genomtänkt och seriös.

 

Och därifrån till båtkapell!

 

Kapell, ja dom torkar under vintern, jag provade en vår att blöta upp kapellet med trädgårdsslangen, gick väl så där halvbra.

Jag minns, det var förra våren, (då jag vårrustade två båtar) som jag blötte ned bakre delev av Nimbusens kapell för att vreden under bakrutan skulle kunna knäppas.

Men det blev att vänta några dagar efter ett par regn, sedan gick det bra.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att blöta kapellet någon gång per dag så det mjuknar.
Dum fråga men det har hänt att någon båge/bågar varit felvända.
Lossa bågarnas fästen från båten, knäpp fast kapellet i båten och tryck upp bågarna. Funkar inte det så sätt bågarna i spänn med kraftigt gummiband några dagar.
Vissa amerikanska kapell är tillverkade av någon gummiliknande väv, det är vanligt att dom krymper när dom inte används men går att töjas ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt lilla kapell till takluckan ligger just nu med en knapp oknäppt för att det inte går. Men jag oroar mig inte det minsta över det, om nåt dag går det nog. Så brukar det vara på våren och det är därför det ligger snyggt resten av sommarn.

Stora kapellet får jag dock alltid upp helt på första försöket, vilket helt beror på att det sitter med gummistroppar i bakkant.

Har du också gummistroppar någonstans på kapellet så är det dem du krokar fast sist! Mitt kapell är mycket svårare att knäppa ihop helt om jag skulle börja från fel hål.

Stumma infästningar först alltså (knappar etc) och töjbara infästningar sist, prova det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en Bayliner 2855 Årsmodell -02.

Dom främre rutorna börjar jag alltid med att bara häkta i dragkedjan (inte dra igen) på alla ställen. Sedan fäster jag knapparna nertill och sist drar jag igen dragkedjorna helt. Bakre rutorna samma procedur,knäpp knapparna upptill först men låt dragkedjorna till öppningen vara bara ihäktade tills knapparna nertill är knäppta. Dra sedan igen dragkedjan. Kapellet brukar vara lättast att spänna knapparna i targabågen först och sedan i framrutorna. Ibland kan det som sagt vara bra spänn i väven. Tips är att spruta siliconespray på dragkedjorna några gånger under säsong. Då fungerar dom mkt bättre och håller längre :)

//Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roderendron duva? -vi säger du, va?

Och här kommer hunden med en gastuba, ja bara locket alltså.

Men bara fråga mister Chang... Underar om han packade om bönorna också som det avslöjades i UG i kväll?

Ja det var många år sedan jag lyssnade på dessa skivor, lätt att blanda ihop de olika telefonsamtalen, men vad jag hört, finns det ljudfiler på Spotify.

Jag anser att "Kinesiskt julbord" är den roligaste, med Mr Chang på restautang Ming och "direktör Saltet" är den bästa, skinka med sötesur sås, bränner som en blåslampa, om jag nu minns rätt, där intill alltså, i glasögonaffären.

Humorn var roligare förr, mer genomtänkt och seriös.

 

Och därifrån till båtkapell!

 

Kapell, ja dom torkar under vintern, jag provade en vår att blöta upp kapellet med trädgårdsslangen, gick väl så där halvbra.

Jag minns, det var förra våren, (då jag vårrustade två båtar) som jag blötte ned bakre delev av Nimbusens kapell för att vreden under bakrutan skulle kunna knäppas.

Men det blev att vänta några dagar efter ett par regn, sedan gick det bra.

..

https://open.spotify.com/track/5sgIVWxP1uadiiXfbvm2WG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en Bayliner 2855 Årsmodell -02.

Dom främre..

//Mvh Johan

Hej Johan!

Tack för din input! Alltid lite extra intresant med någon som har samma båt..  :)

Båten levererades i början av februari (utan kapellet på) och när jag skulle montera kapellet på kvällen samma dag så höll jag på att bli smått gråhårig (är iofs redan gråhårig, men ändå :D). Fick t.o.m lossa ett av stödbenen till kapellstativet för att kunna få ihop det så pass som jag fick..och till sist med våld trycka tillbaks stödbenet.

 

Din metod låter som en bra variant. Skall definitivt prova den i alla fall. Gäller bara att dragkedjorna håller för pressen precis när man drar igen. Siliconat har jag redan gjort en gång och det lär bli en komplettering innan sjösättning skulle jag tro.

 

Killen som hade båten innan mig hade en sån här pryl:

http://www.ebay.com/itm/Ironwood-Pacific-Outdoors-Top-Snapper-Made-In-The-USA-Stainless-Steel-Sure-Gri-/282301978214?hash=item41ba825666:g:TFUAAOSwu4BVmaEf

Och sa att den var otroligt bra...så en sån slank givetvis in bland allt annat som man absolut inte kan leva utan..varken på sjön eller på land..  :)

Underlättar väldigt mycket, men har inte löst det problemet jag har nu.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har oxå en 2855a från 2002. Är samma problem för mig. I mitt fall är det plastrutorna som blir oelastiska när det är lite kyligare ute. För min del är det inte att tänka på att knäppa alla knappar och dra igen alla dragkedjor helt innan det är minst 10 plusgrader ute.

Har bytt alla rutor, men ligger kvar en remsa med gamla rutan i sömmarna som ställer till det.

 

/Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag misstänker också att det är plastrutorna som drar ihop sig.

Funderade ett tag på om en varmluftspistol kunde vara lösningen, men det är nog en aning magstarkt att ge sig på med det utan att "testköra" på något likvärdigt före..  :wacko::D

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Grabs, det finns alltid ett standard sätt att montera kapell.. Börja från styrbord riktning och jobba mot babord. Sedan som någon skrev, dra inte ihop dragkedjan innan, haka bara i dragkedjan och dra ett par cm. När alla trycknappar är på plats så stänger du dragkedjorna.

Mvh en kapellbåt ägare med ömma fingrar:)

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Har samma problem med min 285 -04. Brukar göra som flera andra har skrivit, blötlägg kapellet innan montering alternativt montera kapellet utan att spänna upp det och duscha med vattenslang så det blir ordentligt blött och spänn sedan upp det försiktigt. Brukar bli problem med det taket på främre kapellet eftersom targabågens infästning är dålig på dessa modeller och fäller sig något bakåt och sträcker taket. Prova och känn om targabågen om den glappar, man brukar kunna se detta vid infästningen. Vet en som stärkte upp infästningen med större brickor vid bultinfästningen av targabågen.

Sitter nu och väntar på lite bättre väder så man kan dra igång vårrustningen :)

/Hasse

post-88632-0-03763100-1493280472_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej !

Har samma problem med min 285 -04...

/Hasse

 

Hej Hasse!

Tack för infon! Får prova blötläggning och se hur det går.

Nu sitter mitt kapell på, under presenningen, så de flesta knappar sitter i. Det är bara på ett ställe som jag har lite strul. Löser sig kanske med vatten..  :)

 

Har en annan fråga gällande vattenläckage som jag tror att jag skapar en separat tråd om.

Främst för andra Bayline 285 ägare då..  :)

 

EDIT:

Här är tråden om läckaget:

http://www.maringuiden.se/forum/topic/85243-vattenl%C3%A4ckage-bayliner-285-el-2855/

 

Förresten så väntar jag också på bättre väder.. ;):D

post-96415-0-82656200-1493295845_thumb.jpg

Redigerad av P_Martinsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Det är nog risk för att du får mögel i ditt kapell då du har pressen direkt mot kapellet.

Det går också att justera det främre kapallet med de två främre bågarna om det är för tajt, bak finns inget att justera...

 

Har svarat i ditt inlägg ang. vattenläckage.

 

/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte jätterädd för mögel i kapellet, mer för slitaget pga att presenningen ligger och flaxar o skaver.

Har haft både två sånna här i båten under vintern..

post-96415-0-89931600-1493301209.jpg

..och en sån här..

post-96415-0-39761100-1493301230.jpg

Så det är nära nog snustorrt i båten.

Kanske just därför som jag har problemet med kapellet.. :P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten uppdatering:

Tvärtemot vad jag kunde drömma om så har jag nu till slut lyckats knäppa alla tryckknappar på mitt kapell. I söndags var det varmt som fn så jag tänkte, går det inte nu, så går det aldrig..

 

Gjorde som jag blivit tipsad och lossade på alla dragkedjor.

På med min "kompis" Top-Snapper Stainless Canvas Snap Tool och tog i för kung och fosterland och knapp efter knapp kom till slut på plats. Den sista, längst upp på targabågen var värst, men efter lite extra övertalning fick jag även den på plats.

 

Utan Top-Snapper hade jag dock antagligen varit helt chanslös..

Rekommenders varmt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...