Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
sideshowbob

Ohlson 8:8 lämplig förstabåt?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Verkar vara en rymlig båt under 30 fot? Vilket jag tycker är ett krav för mig som inte är van med större båtar än 50-hästars motorbåtar. Har seglat flera gånger förut och det känns som om större båtar kanske blir lite för trögt/stort. Men speciellt mycket mindre vill jag nog inte ha eftersom vår familj är två vuxna tre barn. Men jag vill samtidigt kunna sticka ut själv så klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert inga problem.

Jag seglar själv en Dixie 27 själv eller jag och mina två barn - man får ta det lugnt bara så ordnar det sig. Svårast tycker jag hamnmanövrarna är när jag är ensam (lägga till, kasta loss) men har man marginaler funkar det, och jag tycker alla är väldigt hjälpsamma när de ser att man kommer ensam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut!

Jag har en del erfarenheter av Ohlsson åttioåttan, rymligt och okomplicerad i sin konstruktion. Måhända litet omodern idag, eller kanske snarade tidlös.

Den är klart underriggad, jag vet några som bytte eller förlängde masten med en meter, för att båten skulle bli litet livligare att segla.

 

Som Peter redan skrivit är den inte speciellt rolig att manövrera för motor i trånga hamnar, men det har den gemensamt med de flesta segelbåtar av samma konstruktion, man får ingen styrverkan bakåt.

 

Det kan skilja sig i inredningsdesign och finish ordentligt mellan olika exemplar, då de även såldes som halvfabrikat eller trekvartsfabrikat.

 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, blir nog bra som sagt. :-)
Skulle själv prioriterat detta med att rullfock (eller rullgenua) finns vid båtköp högt, underlättar särskilt mycket vid ensamsegling.

[Har bara gästseglat litet på den lilla varianten Ohlson 22 men den verkar ha samma köl&roder-konstruktion som 8:8an. Ligger snällt "bi" med saxade segel och låst roder under nedhasning av storseglet i måttlig sjö. När storseglet väl är bärgat och beslaget till bomen så kan man sedan välja mellan att starta motorn eller till äventyrs bara sakta glida in till sin bryggplats på bara en justerbar flik av rullseglet. Ytterst användarvänligt med bi-liggning i kombination med rulle alltså.]

Tre snabba länkar om båttypen: SailGuide, MG:s egen Ohlsonklubb och en tyskspråkig sajt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I tidernas begynnelse tittade jag på en Ohlson 8:8. Verkade rymlig och praktisk, kanske inte så cool. Nu blev det en annan båt, coolare och större. 

För några år sedan upptäckte jag att en polare hade 8:8 så jag bjöd in mig på lite segling. Ingen racer men en klart trevlig båt som man nog gärna använder.

Se bara till att få en bra motor, gärna en som inte är orginal. Hyggliga segel är också bra men en motor kostar mycket mer. Riklig utrustning är bra, VHF, Autopilot, varmvatten, kompressorkyl. Visst klarar man sig utan men får man med det när man köper så betalar man nästan inget för dessa "lyxartiklar".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i samma situation förra sommaren, valet hamnade på en Ohlson 8:8.

 

Vi är riktigt nöjda, vi är 5st två vuxna och 3 barn samt en hund ibland. Som flera nämnt kan man göra fynd. Det viktigaste tyckte jag var dock det generella intrycket samt nyare motor. Hittar du en båt med aktiva ägare så är nog mycket bytt efterhand saker går i sönder.

 

Jag anser absolut att det är en trevlig och säker båt. Hamnmanövreringen funkar bra, hon styr gudomligt och svänger nästen runt sin egen axel med motorn igång. Dock lite tung 3,6ton så ensam får man ta det försiktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...