Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
raol

Hur minska kraften i storen i halvvindsläget i sväng från undanvind till bidevind?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

post-108232-0-67752700-1492594751.jpg17-20 m/s är jag inte ute i. För mig är 8+ m/s hård vind. Vid de tillfällen jag beskriver här har det varit runt 9-10, med 2-3 m/s till i byarna, skulle jag tro. Egentligen inga extrema vindstyrkor alltså, men mycket för mig som tycker det är lagom med 3-5 m/s. :)

 

Jag tycker det är pinsamt att jag inte själv lyckades lista ut vad som var det egentliga problemet, men nu är jag nöjd att jag fått en förklaring.

 

Problemet vid båda tillfällena (de två tillfällen när det varit som värst) var att vinden var mycket (och jag menar mycket) svagare i hamnen, trots att båtplatsen ligger ganska exponerat, samt att vinden ökade ytterligare på kort tid, inom loppet av några minuter, men i båda fallen seglade vi undanvind och märkte det inte. Jag är tyvärr inte så erfaren än, men jag lär mig allt eftersom...

 

Så som båten är riggad nu måste man fram till masten för att reva. Revöglan intill mastliket måste hakas fast i en stålkrok som sitter i bommens infästning. Alla travarna buntar ihop sig och gör att seglet kommer i vägen, och det är väldigt besvärligt att få öglan på kroken. Jag är inte så armstark, och får kämpa duktigt. Mina två bröder (som jag äger båten tillsammans med) har inte klarat det under segling, utan bara i hamn. Ute på bommen finns en revlina som är nerdragen, så där är det mycket enklare. Jag har lösa planer på att göra om så att det går att reva med linor på båda ställena, men det har inte blivit av än.

Det går förmodligen att nå fall och annat utan att släppa rorkultsförlängaren, men jag har faktiskt inte testat än. Snart är det dags att vårrigga så då får jag kolla upp det. Går ju att testa i hamn.

Jag seglar samma båt! 

Tycker att båten seglar utmärkt på bara focken dock har jag en sprillans Gran glider... Varit ute i 17m/s och den har seglat med bra höjd i ca 6 knop i hård sjö.. kan inte rekommendera men det funkar

Prova att bygga revlina enligt bilden!

Funkar jätte bra från sittbrunnen

Redigerad av surfhans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är i stort sett den varianten jag tänkt göra i så fall. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om detta kanske inte gäller i detta fall brukar jag twista seglet maximalt för att släppa ur vind vid halvvind om det blåser hårt. Då drar jag faktiskt skotvagnen upp i lovart och släpper mer på skotet istället. Då upplever jag att bommen kan lyfta mer och seglet twistar rejält och överdelen av seglet står bara och fladdrar lugnt.

Gör man dessutom seglet plant i nederdelen med uthal så motsvarar det trimmet i princip ett rev.

Min båt är visserligen en masthead med raka spridare men borde väl inte skilja så mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...