Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
raol

Hur minska kraften i storen i halvvindsläget i sväng från undanvind till bidevind?

Rekommendera Poster

Vid de tillfällen jag seglat i (för mig) hårdare vind har jag tyckt det varit väldigt okontrollerat när vinden rör sig framåt vid en sväng upp mot vinden från undanvind. Det blir en enorm kraft i seglet, och krängningen mycket snabb, samtidigt som båten inte längre styr lika kontrollerat. På undanvind är det inget problem med segelytan, och på bidevind är det ju enkelt att styra högre mot vinden tillfälligt för att minska kraften, eller att släppa skotet lite. Men just i mellanläget, när vinden kommer in från sidan kan jag inte komma på nåt sätt att minska kraften i seglet.

Alternativet att reva inför manövern, och sen släppa ut direkt efteråt, är inte riktigt realistiskt. Flera minuters jobb för en manöver som tar 8-10 sekunder. Blåser det hårt kan jag inte heller släppa rodret för att reva om jag ensamseglar, fast det gör jag normalt inte vid hårdare vind eftersom det blir för besvärligt i hamnen då, så det kanske inte är så ofta jag råkar ut för det.

 

Ska "gasten" släppa fallet lite inför, och att man sen går rakt mot vinden och spänner fallet igen? Känns också knepigt och med stor risk för misstag.

 

Jag vill verkligen försöka hitta en lösning på detta. Jag har sökt en hel del på både svenska och engelska och hittar inget om det. Har svårt att tro att jag är ensam om att ha upplevt detta, så sannolikt finns det en smart metod som är så självklar och allmänt känd att ingen skriver nåt om det...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ursäkta - men jag förstår inte riktigt vad du menar.

Seglar du slör/läns och lovar till halvvind tappar ju seglet all kraft, bara att skota hem tills det drar.

Kan du förtydliga lite..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... om du seglar undanvind med fullyt utsläppta segel och sedan lovar mot vinden fladdrar tillslut seglen som flaggor i vinden. Tycker du att det är för mycket tryck i seglen när du seglar halvvind släpper du på skoten. Släpper du på kicken också viker toppen ut och krängningen minskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, tvärt om, det får ju extremt mycket kraft just när vinden kommer rakt in från sidan. Så mycket att, vid hårdare vind, jag upplever att jag tappar kontrollen över båten. Vid flera tillfällen har jag fått avbryta manövern och återgå till undanvindssegling ett tag och försöka komma i lä bakom en holme för att kunna vända runt upp mot vinden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix, så är det ju inte. Fullt utsläppta segel på en båt med svepta spridare är ganska långt inskotade, för att inte seglet ska skavas sönder. Och även helt släppt ger det mycket kraft vid halvvind.

Jag har testat att släppa på allt möjligt för att komma runt detta men inte hittat nåt som funkar. Krafttoppen kommer ändå vid nån punkt i manövern, men på olika ställen beroende på konfigurationen bara, men maximum är ändå där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... jag har själv en båt med svepta spridare. Använder du kicken när du seglar undanvind/slör..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släpp ner skotvagnen i lä till att börja med, då minskar du på lutningen och har bättre roderkontroll. Sedan får du släppa på kicken så du spiller mer vind i den delen som drar mest (toppen). När inte detta räcker har du för mycket segelyta uppe och får därefter reva storen. Focken revar du aldrig på Dominanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I flera av fallen var bara storen uppe. Mycket enklare segling då när det är hårdare vind.

 

Men segelytan är ju ändå lagom vid undanvind och bidevind. Det är just i övergången, vid passering genom halvvindsläget, som problemet uppstår. Visst, det går ju att reva inför, men bara om jag inte är ensam ombord. Att släppa rodret mer än en sekund leder till total kontrollförlust i såna lägen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, tvärt om, det får ju extremt mycket kraft just när vinden kommer rakt in från sidan. Så mycket att, vid hårdare vind, jag upplever att jag tappar kontrollen över båten. Vid flera tillfällen har jag fått avbryta manövern och återgå till undanvindssegling ett tag och försöka komma i lä bakom en holme för att kunna vända runt upp mot vinden.

Då får du vara beredd att släppa ut storskotet och även vagnen,finns inga genvägar,'man måste vara med och jobba lite! Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste ändå säga att du har skotat väldigt konstigt om du får MER tryck när du lovar upp mot vinden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag testat, och det funkade inte. Visst, det minskar kraften, men det förhindrar inte att kraften ökar dramatiskt i det skedet av manövern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag testat, och det funkade inte. Visst, det minskar kraften, men det förhindrar inte att kraften ökar dramatiskt i det skedet av manövern.

När jag hade segelbåt(1995-2005) så seglade jag t,om. In och ur hamn! Jag körde alltid storskotsknepet, släpp efter och skota hem eftee behov vid tilköggnubg mot vind!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att båten kränger mer på halvvind än på kryss?

 

Nja, alltså, seglar jag högt mot vinden går det ju att styra ännu högre för att minska kraften. Som en kortsiktig lösning på för mycket vind, t ex vid en kraftig vindby. På halvvind finns det ingen sån metod att ta till. Där är det alltid full kraft som gäller. Eller ja, full och full, men minimumet är väldigt högt i alla fall.

 

Och det är inte heller den stabila krängningen som är problemet, utan den extremt snabba och närmast okontrollerade krängningen vid passeringen av halvvindsläget i en sån sväng som är problemet. Båten kränger 20-30 grader på en sekund eller två, och fortsätter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur gör du när du ska segla längre bogar för halvvind? På vår båt har vi väldigt svepta spridare och kan aldrig släppa storkotet så mycket som är brukligt vid läns med mer normal spridarvinkel, men att båten blir okontrollerad vid halvvind känns lite konstigt för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har kontroll vid halvvind så har du för mycket segel uppe för rådande vind troligen i kombination med att båten lutar för mycket. Släpp ut så att inte hela storseglet fyller samt släpp ut vagnen på skotskenan. Tills slut lär seglet börja fladdra och båten lutar mindre och du får tillbaka kontrollen.

Tror nog att du får ut och prova i praktiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det påstod jag inte. Det är under manövern som det blir tokigt. Stadigt går det att kontrollera mycket mer. Men under manövern är det en sån extrem upprampning av kraften i seglet att det blir svårkontrollerat. I alla lägen har det blåst upp väldigt snabbt. Att reva är besvärligt och tar tid, så det är inget som låter sig göras snabbt, och är helt omöjligt om jag är ensam ombord (man behöver stå nån minut, minst, vid masten, alltmedan båten seglar på utan kontroll. Funkar fint i lätta vindar, men absolut inte i de hårda vindar som det är när man behöver reva. Alternativet vid ensamsegling är förstås att helt släppa fallet och låta seglet rasa ner, och sen hissa det revat, men det tar också tid. Längre tid än att reva "uppifrån" eftersom det är mycket svårare att få öglan över kroken när seglet är nerkasat och vilar på bommen.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har kontroll vid halvvind så har du för mycket segel uppe för rådande vind troligen i kombination med att båten lutar för mycket. Släpp ut så att inte hela storseglet fyller samt släpp ut vagnen på skotskenan. Tills slut lär seglet börja fladdra och båten lutar mindre och du får tillbaka kontrollen. Tror nog att du får ut och prova i praktiken.

 

Jag HAR provat i praktiken. Varför tror du jag startade tråden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips i så fall är ta med någon som har seglat mycket, gärna någon som har kappseglat. Tror nog att du kommer att få några bra tips från en sådan person.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom andra gubbarna i tråden är mer erfarna seglare än mig, så du får väl ta mina ord med en nypa salt. Men vad jag lärt mig och erfarit själv är att ju planare storseglet är destå mindre kraft och mindre krägning får man. Nu har jag bara haft mastheadbåtar som praktiskt taget saknat trimmöjligheter. Men man kan alltid sträcka underliket så mycket som möjligt för att plana ut storen så det tappar lite kraft om det blåser mycket. Motsatt kan man såklart släppa lite på det för att få ett bukigare segel vilket ger mer kraft vid svag vind. Du har säkert bättre möjligheter till trim på din båt så det finns fler sätt att uppnå detta. Så försök plana ut storen så gott du kan innan manövern så får du mindre tryck i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det gör jag vid hårdare vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket mastlut och krum på den har du? Om du lodar från storfallet bör du ha ett mastlut på mellan 15 och 20 cm och ett krum på kanske 6-8 cm strax ovanför spridarna. Sedan så tänker du nog lite galet med din manöver. När vindbyarna kommer så faller man inte av ner mot läns för att komma undan vindtrycket utan man lovar upp mot vinden. Det är bara flerskrovsbåtar som gör detta för att inte välta, vilket annars kan ske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du seglar undanvind och sedan lovar mot ½-vind eller bidevind och INTE gör något med skoten så minskar kraften i seglen och därmed krängning mm. Allt annat verkar 'övernaturligt' och strider mot för mig kända fysikaliska lagar. Det strider också mot de flesta erfarna seglares erfarenheter, som presenterats i tråden hittills.

Vill du minska kraften i seglet på undanvind så kan du släppa på kicken, storseglet lyfter och du minskar den projicerade ytan mot vinden. Samma sak med att släppa på uthalet, segelytan som vinden 'ser' minskar. Du kan t o m skota hem så sker samma sak.

När du lovar upp ökar den projicerade segelytan tillfälligt om du inte skotar hem samtidigt. Då lutar båten mer under några sekunder men när manövern är klar har du läget under kontroll igen.

Du får ta nya friska tag och testa så det inte var en vindby med oanade krafter och ny riktning som 'lurade' dig att tro att kraften i seglet plötsligt ökade när du lovade upp.

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag e visserligen nybörjare och ingen tävlingsseglare.

Du måsre ha jätteskum form på seglet.. för att det ska bli så eller på tok för inskotat på bide.. kanske pga att seglet inte passar din båt.. det som andra skrivit måste funka annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det inte kan vara lite språkförbistring här...vi som inte är så bra på att segla/inte har gjort det så länge har ibland svårt med termerna...

 

Om jag tänker såhär, tutar på med vind från klockan 8 och fören är klockan 12 och aktern klockan 6. Om jag nu behöver svänga åt babord eller nästan vända åt styrbord så kommer jag vid något tillfälle få vinden rakt från sidan vilket får en i starkare vind obehaglig tippande effekt.  Om jag släpper ut skotet så kommer jag om jag fortsätter svänga ändå få denna effekt, även om den blir något mindre då seglet är vridet. Min tanke är väl dirken? Drar jag upp bommen så bör jag spilla ut luften....

Hade själv en för vek lina till dirken så när jag satta dit lazyjacks så såg jag till att göra dem till en hjälplig dirk istället för att byta lina i masten :)

 

Nu kanske jag är helt ute och cyklar här...men man kan ju alltid försöka? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag e visserligen nybörjare och ingen tävlingsseglare.

Du måsre ha jätteskum form på seglet.. för att det ska bli så eller på tok för inskotat på bide.. kanske pga att seglet inte passar din båt.. det som andra skrivit måste funka annars.

Seglet passar alldeles utmärkt då båten har varit min som jag skänkte för två år sedan. Det är bara en hanteringsfråga. Jag har seglat den båten på Tjörn Runt i 16-18 m/sek och med 4 meters våghöjd utanför Skärhamn utan några större problem. Hade båten i nästan tio år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det inte kan vara lite språkförbistring här...vi som inte är så bra på att segla/inte har gjort det så länge har ibland svårt med termerna...

 

Om jag tänker såhär, tutar på med vind från klockan 8 och fören är klockan 12 och aktern klockan 6. Om jag nu behöver svänga åt babord eller nästan vända åt styrbord så kommer jag vid något tillfälle få vinden rakt från sidan vilket får en i starkare vind obehaglig tippande effekt. Om jag släpper ut skotet så kommer jag om jag fortsätter svänga ändå få denna effekt, även om den blir något mindre då seglet är vridet. Min tanke är väl dirken? Drar jag upp bommen så bör jag spilla ut luften....

Hade själv en för vek lina till dirken så när jag satta dit lazyjacks så såg jag till att göra dem till en hjälplig dirk istället för att byta lina i masten :)

 

Nu kanske jag är helt ute och cyklar här...men man kan ju alltid försöka? :)

Dirken har bara en lyftande funktion när det blåser mindre än att vinden orkar lyfta bommen och seglet. När det blåser ordentligt sköter vinden om det själv. Då gäller det att använda kicken för att hålla ner bommen istället tillsammans med skotet givetvis. På undanvind gäller att jobba med kicken då seglet och bommen oftast ligger tvärs båten eller iallafall 45 grader ut från båten, oxå beroende på om man använder en gennaker på läns/slör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om jag får gissa tror jag felet är att du inte har kickat storen tillfäckligt hårt när du seglar undanvind utan bara släppt fram bommen något tills seglet ligger mot spridarna, vilket gör att seglet lyfter och du har egentligen skotat för halvvind. När du lovar upp är seglet bukigt och får "rätt" form för max kraft och du kränger.

 

Svaret är då; använd kicken på hård vind i alla riktningar akter om tvärs för att kontrollera twisten; på undanvind kan du sätta an den riktigt hårt. Sedan kan du lova upp och ta hem på storskotet precis så mycket att det inte fladdrar så slipper du ditt fenomen.

 

Kan detta stämma med hur det är..?

Vilken vinkel skulle du säga att bommen är i när du seglar hård undanvind..?

F ö får båtar bättre balans på undanvinden om man enbart har förseglet uppe (om man nu vill segla med bara ett segel). Som bonus är risken att få en bom i huvudet lika med noll.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på om TS problem egentligen har så mycket med seglen och vinden att göra. Seglar man snabbt på undanvind och sedan lovar upp så hamnar kölen tvärs mot den riktning som båten rör sig i. Kölen kommer då se till att båten under en kort stund kränger till rejält. Samma effekt blir ännu tydligare om man svänger under surf nerför en våg.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid de tillfällen jag seglat i (för mig) hårdare vind har jag tyckt det varit väldigt okontrollerat när vinden rör sig framåt vid en sväng upp mot vinden från undanvind. Det blir en enorm kraft i seglet, och krängningen mycket snabb, samtidigt som båten inte längre styr lika kontrollerat. På undanvind är det inget problem med segelytan, och på bidevind är det ju enkelt att styra högre mot vinden tillfälligt för att minska kraften, eller att släppa skotet lite. Men just i mellanläget, när vinden kommer in från sidan kan jag inte komma på nåt sätt att minska kraften i seglet.

 

Alternativet att reva inför manövern, och sen släppa ut direkt efteråt, är inte riktigt realistiskt. Flera minuters jobb för en manöver som tar 8-10 sekunder. Blåser det hårt kan jag inte heller släppa rodret för att reva om jag ensamseglar, fast det gör jag normalt inte vid hårdare vind eftersom det blir för besvärligt i hamnen då, så det kanske inte är så ofta jag råkar ut för det.

 

Ska "gasten" släppa fallet lite inför, och att man sen går rakt mot vinden och spänner fallet igen? Känns också knepigt och med stor risk för misstag.

 

Jag vill verkligen försöka hitta en lösning på detta. Jag har sökt en hel del på både svenska och engelska och hittar inget om det. Har svårt att tro att jag är ensam om att ha upplevt detta, så sannolikt finns det en smart metod som är så självklar och allmänt känd att ingen skriver nåt om det...

Om du upplever problemen så stora som tråden verkar förmedla så är ju ett alternativ att skaffa motorbåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...