Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Capitan

CE-märkning. Mängder av ej godkända båtar

Rekommendera Poster

 

 

 

 

Det är tillåtet att byta motor om den nya motorn är CE-märkt och med max 15% mer effekt än originalmotorn.

Får man alltså installera en ny motor som har 15% högre effekt än maxvärdet i båttillverkarens intyg? Originalmotorn ligger inte sällan på max.
Du får montera en likadan motor som båtens CE-handling omfattar. Du får även justera den motorn så att den ger max 15% mer effekt.
Tack, men jag är säkert trögfattad. Jag undrar fortfarande om man får överskrida CE-intygets maxeffekt med 15% (i fallet då ursprungsmotorn ligger på maxgränsen). Kan inte läsa ut det ur tidigare svar.

Jag är säkert lika trögfattad jag.

 

Jag är lite undrande hur det är med en båt för utombordsmotor där intyget säger exempelvis max 150 hk. Den båten kan ju säljas utan snurra. Om jag då hänger på en 150 hk snurra kan jag då hävda att jag enligt CE får justera snurran så den ger 172,5 hk?

 

Gällande båt med inombordsmotor torde väl båten vara CE-märkt med den motor som sitter i båten. I det fallet finns väl inget resonemang om maxgräns. Och i detta fall får jag utan problem justera motorn så att den ger 15% mer än vad motorn gör enligt motorns original CE-handling.

 

Men faen vet vart detta tar vägen...

CE-intyg för båt med inombordare gäller ofta ganska dtors effektintervall. Kan inte kolla just nu, men minns jag rätt är min båh godkänd för 230 - 370 hk. Under några år såldes den ofta mef 370 hk motor. Det föranledde frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får inte trimma motorn eftersom den då inte längre är CE-godkänd.

 

Jag håller med om att de är vissa svårigheter med att förstå delar av fritidsbåtsdirektivet, men det går ju alltid att fråga om råd om man vill ändra något.

 

Det finns också en handledning här.

 

Mackey

 

Du får öka motorns nominella effekt med upp till 15% enligt den skrift Du hänvisar till. Sen får Du kalla det trimning, justering, renovering eller vad Du känner för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kul tråd det här. Funderar på om jag ens får använda min båt när man läser inläggen.

Har en amerikansk DC tillverkad 97f(feb) enligt orginalkvittot. Sitter en CE-skylt i den men viss dokumentation saknas. Importerad till Sverige någon gång mellan hösten 97 och 2008. Oklart när då det saknas dokumentation från perioden. Köpte den 2012 och har bytt ALLT i den. Hela 12v och 110v systemet utrivet och ersatt med Nytt 12vsystem och 230v system. Fackmannamässigt installerat med CE märkta komponenter.

Motorn (VP V8) bytt 2014 till nytt Longblock. Kringutrustning kvar så det är fortfarande samma motorfamilj men ej VP serienummer. Effektökning 45% fortfarande inom båtens max tillåtna effekt men nu rök den sista delen av CE märkningen.

Båten är både mer miljövänlig och säkrare nu men inte säljbar via handlare. Kan jag sälja den privat? Självklart.

Är jag unik i min beskrivning av vad som skett med båten?

Knappast.

Så jag har en bättre och säkrare båt än om den skulle varit kvar i originalskick. Men jag kan inte sälja den via en handlare. Några skulle tom hävda att den är olaglig.

Kanske båtbesiktning skulle vara ett bättre alt efter X antal år än livslångt klamrande vid gammal CE märkning.

Redigerad av Figo
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Förstår inte problemet. CE märkning är generellt mkt bra. Tror inte någon av er skulle propagera emot det som ett handelshinder för övriga produkter såsom bilar, spisar, tvättmaskiner, led lampor diesel värmare etc . då det ger en stor säkerhet i avseende på att produkterna verkligen funkar så som avsett och dessutom inte är direkt skadliga/farliga.

 

Förstår du verkligen inte skillnaden?

 

En båt har en livslängd, om den sköts, på många årtionden. 50-60 år är helt rimligt för välbyggda plastbåtar med rätt underhåll.

 

Bilar har en reell livslängd på kanske 20 år innan de blir väldigt oekonomiska att underhålla och får allt svårare att klara en besiktning, och eftersom de framförs i trafiken där kraven på säkerhet naturligt måste vara väldigt höga, går det inte att jämföra med fritidsbåtar.

 

Spisar, tvättmaskiner, lampor, dieselvärmare, m m, är inte produkter man normalt underhåller i årtionden genom egna reparationer, och inte heller finns det nån utbredd kultur kring att bygga om och vårda dem. De är mindre prylar som används i det skick de anskaffades, och kasseras när de inte längre fungerar eller går att reparera med enklare ingrepp. Går alltså inte alls att jämföra med båtar.

 

Jag får också bygga en båt själv, och använda den utan några särskilda krav på dess egenskaper, och efter fem år får jag också sälja den, fri från CE-märkningens restriktioner. Det får jag inte göra med en bil (i princip får man, men i praktiken inte eftersom regelverket kring det är astronomiskt). Troligtvis inte heller med spis eller tvättmaskin, åtminstone inte om de ska drivas med el från vanliga elnätet.

Fritidsbåtar har alltså en ganska betydande särställning i det här sammanhanget, och därför blir CE-märkningens krav väldigt märkliga, fördyrande och hämmande.

 

Nä gör nog inte det efter läst ditt inlägg.(ganska mkt svammel) Finns det krav på retroaktiv CE märkning efter 50 60 år ?

Vidare kraven finns vilket jag tycker är bra eftersom det ger en viss grundtrygghet i avseende på att undvika de värsta vraken. Fortfarande så kan jag inte se ngt problem i detta för seriösa båtägare och säljare endast för de som är i gråzon och naturligtvis för de i den svarta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du får inte trimma motorn eftersom den då inte längre är CE-godkänd.

 

Jag håller med om att de är vissa svårigheter med att förstå delar av fritidsbåtsdirektivet, men det går ju alltid att fråga om råd om man vill ändra något.

 

Det finns också en handledning här.

 

Mackey

 

Du får öka motorns nominella effekt med upp till 15% enligt den skrift Du hänvisar till. Sen får Du kalla det trimning, justering, renovering eller vad Du känner för.

 

Står det att man får modifiera, trimma, justera  eller renovera en utombordare så att den ger 15 % högre effekt så får man det. Jag har skummat handledningen, men inte hittat något varken för eller emot detta. Det beror nog mest på att jag inte lusläst texten.

 

Det är inte alla gånger lätt veta vad som gäller.

Jag är fortfarande säker på att man inte får ändra en befintlig motor, då är den inte längre CE-godkänd.

Tillverkarens intygande om överensstämmelse avser ju endast motorn i original.

 

Jag tycker att mycket är bra med CE-märkning av fritidsbåtar, men det saknas både vägledning och kunskap om vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä gör nog inte det efter läst ditt inlägg.(ganska mkt svammel) Finns det krav på retroaktiv CE märkning efter 50 60 år ?

Vidare kraven finns vilket jag tycker är bra eftersom det ger en viss grundtrygghet i avseende på att undvika de värsta vraken. Fortfarande så kan jag inte se ngt problem i detta för seriösa båtägare och säljare endast för de som är i gråzon och naturligtvis för de i den svarta.

Berätta gärna vad du tycker är svammel. Jag tycker att jag var kortfattad och saklig.

 

CE-märkningen ger egentligen bara en garanti, om ens det, för att produkten var korrekt konstruerad vid tillverkningsögonblicket. Den säger inget om skicket 20 år senare. Alltså är det upp till spekulanten att själv kolla upp skicket. Därmed är det ingen skillnad i praktiken mot en icke CE-märkt båt.

 

Några av problemen för seriösa båtägare har redan redovisats av andra i tråden. När ett motorbyte är aktuellt och ett godkänt alternativ för båten inte längre existerar, t ex.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En importerad båt kan absolut vara bättre och mer sjöduglig än en CE-märkt båt. Men då kan man ju låta CE-märka den för att objektiv kontroll. Men det finns också många importerade båtar som långt ifrån uppfyller kraven. Det krävs mycket av den som köper en icke CE-märkt båt. Är den säker? CE-märkningen är en garanti.

 

Finns det någon som kollat möjligheterna att byta motor i en CE-märkt båt? Man kan ju börja med de som säljer motorer och höra vad de säger.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad händer om man har köpt en båt som inte är CE-märkt från en handlare?

Köpte min båt för några år sedan, årsmodell -97.

Båten har innan den kom till Sverige bott i troligtvis Polen, då kapellet och landströmmen är av polskt ursprung.

Kan jag luta mig tillbaka mot företaget som sålde båten till mig vid en framtida försäljning?

Du bör kontakta Transportstyrelsen och kolla. Ev kan det vara så att om du är medveten om att båten inte är CE-märkt så måste du vidta åtgärder för att inte förlora din rätt.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om man har köpt en båt som inte är CE-märkt från en handlare?

Köpte min båt för några år sedan, årsmodell -97.

Båten har innan den kom till Sverige bott i troligtvis Polen, då kapellet och landströmmen är av polskt ursprung.

Kan jag luta mig tillbaka mot företaget som sålde båten till mig vid en framtida försäljning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur blir det när båten importerats från ett EU-land.

I fordonsbranchen kan man ju komma undan vissa krav på dokumentation och regler om det tas in från annat EU-land.

 

Där av att många bilar som importerats från Japan mellanlandat i England för att få bilen godkänd vid regbesiktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmm vad händer med allt från England nu när brexit träder i kraft. Blir väll tull och moms och CE märkning när dom inte är med i EU längre.???

Torgny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmm vad händer med allt från England nu när brexit träder i kraft. Blir väll tull och moms och CE märkning när dom inte är med i EU längre.???

Torgny.

 

De som importerar från England tex en Windy eller Fairline som är CE-märkt från fabrik kommer givetvis luta sig tillbaka på den och tro att allt är frid och fröjd. Skall man följa lagen så skall en ny CE-märkning göras

 

 

Kan tycka det är väldigt lustigt att ingen båttidning tar upp problemet med CE-märkning men om tidningarna styrs av Sweboat som nämnts så kanske det inte är så konstigt då de inte vill ställa till det för handlare/mäklare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dålig koll på juridiken när det gäller CE-märkta produkter från länder som går ur EU.  :) 

 

Har lite svårt att förstå varför en båt eller annan CE-märkt produkt som importerats från England ska behöva göra om CE-märkningen och enligt vilken lag man i sådana fall skulle tvingas till detta.

 

Är produkten CE-märkt så spelar det väl ingen roll om landet där produkten tillverkats och/eller godkänts är, var eller aldrig varit medlem i EU? Är produkten CE-märkt så uppfyler den vad jag förstår de krav som ställs på produkten inpm EU ovsett om produkten tillverkars i Sverige, Mongoliet, Storbritanien före brexit eller Storbritanien efter brexit.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och även en båt äldre än 1998 som importeras från Storbritannien har ju varit i bruk i ett EU-land även om Storbritannien har lämnat EU när den importeras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar tillverkade i USA kan CE-märkas där precis som lampor tillverkad i Kina. Sen är det bara formalia som ska till. U.K. tillverkare kommer att fortsätta CE-märka, Europa är en stor marknad.

 

Hur det blir med tull är en öppen fråga. U.K. har ingen egen tullagstiftning utan förlitar sig på EU's regelverk. Efter utträdet kan U.K. bli medlem i tex ESS. Eller skaffa egen lagstiftning eller kanske fortsätta följa EU's något krångliga regelverk.

Hur man gör med momsen är en annan fråga, man kan försätta ha momsfrihet mot EU, det skulle underlätta den omfattande handel som finns.

Nu ska man förhandla om utträdet, det kommer att ta tid för det är mycket som ska avhandlas. En optimistisk inställning är att det inte kommer att bli så stor skillnad mot idag.

 

 

Storbritannien, U.K. består fö av England, Skottland och Wales.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar tillverkade i USA kan CE-märkas där precis som lampor tillverkad i Kina. Sen är det bara formalia som ska till. U.K. tillverkare kommer att fortsätta CE-märka, Europa är en stor marknad.

 

Hur det blir med tull är en öppen fråga. U.K. har ingen egen tullagstiftning utan förlitar sig på EU's regelverk. Efter utträdet kan U.K. bli medlem i tex ESS. Eller skaffa egen lagstiftning eller kanske fortsätta följa EU's något krångliga regelverk.

Hur man gör med momsen är en annan fråga, man kan försätta ha momsfrihet mot EU, det skulle underlätta den omfattande handel som finns.

Nu ska man förhandla om utträdet, det kommer att ta tid för det är mycket som ska avhandlas. En optimistisk inställning är att det inte kommer att bli så stor skillnad mot idag.

 

 

Storbritannien, U.K. består fö av England, Skottland och Wales.

Samt Nordirland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storbritannien = GB = Great Britain = England, Wales och Skottland.

UK = United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland = England, Wales, Skottland och Nordirland.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storbritannien heter formellt Förenade konungariket Storbritannien och Nordirland och omfattas av  fyra riksdelar  England, Nordirland, Skottland och Wales.

 

Hur självklart som helst, eller? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hoppas det är OK att väcka liv i en gammal tråd. Hade ju kunnat starta en ny i samma ämne i och för sig.

 

Har försökt läsa fritidsbåtsdirektivet i sin helhet men blir ändå inte klok på om man får byta motor i en CE-certifierad båt eller ej.

 

Det där med motorfamilj gäller väl bara motorer med integrerat avgassystem dvs utombordsmotorer om jag läser rätt - vilket jag inte alls är säker på.

 

Man får ändra sin motor så att den ger 15% mer effekt men om man får byta ut den kan jag faktiskt inte hitta något som vare sig explicit förbjuder eller tillåter.  En liknande motor från en annan tillverkare som ju ofta är enda alternativet rent tekniskt för att ersätta t ex gamla Penta eller Yanmarmotorer.

 

Om det skulle vara så att det var förbjudet så får det ju enorma konsekvenser för de tiotusentals eller kanske hundratusentals personer som äger CE-märkta båtar där motorn nåt sin livslängd men inte nytillverkas och därmed kan man inte byta motorn. Låter ju i mina öron helt ohållbart.  Finns det någon insatt på forumet som vet om detta prövats rättsligt eller ej?

 

EDIT: Kollade på CE-Certifikatet till min egen båt och där står ingenting om vilket fabrikat det är på motorn bara vilken effekt den har. Sen står det en litet högre siffra på vilken effekt den är godkänd för. Inte heller i manualen till båten står bara den litet högre siffran på vad båten är godkänd för inget om fabrikat eller liknande. Och då talar vi om en segelbåt med inombordare.

 

 

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...