Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Capitan

CE-märkning. Mängder av ej godkända båtar

Rekommendera Poster

Jag tycker inte problemet är en enskild båtägare som köper billigast möjliga båtpryl - och blir lurad.

 

Utan problemet är större om myndigheterna ser mellan fingrar med plagiat och falska certifikat. Och om ansvariga i Kina "arbetar hårt" mot felaktig CE märkning så skulle de nog knappast kräva att alla produkter märks med "China Export"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket "China Export" ser man nu för tiden? Märket var CE men med större avstånd mellan C och E. Jag tycker det är sällsynt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

China Export har inget med CE att göra. Det var bland annat vanligt på motorcykeltillbehör under en period och, inte oväntat, var syftet med den mycket snarlika logotypen att lura konsumenten.

 

Värt att poängtera är också att man inte automatiskt ska tolka en CE-märkt produkt som säker eller nödvändigtvis bättre än en icke märkt dito. Man måste titta på kraven som satts för respektive produkt för att veta vad CE-märkningen så att säga inkluderar.

Om vi åter tar ett exempel från motorcykelvärlden ska en CE-märkt stövel uppfylla vissa säkerhetsfunktioner men långtifrån alla (samt vissa nonsenskrav som att färger inte ska blekna osv). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

China Export har inget med CE att göra. Det var bland annat vanligt på motorcykeltillbehör under en period och, inte oväntat, var syftet med den mycket snarlika logotypen att lura konsumenten.

 

Värt att poängtera är också att man inte automatiskt ska tolka en CE-märkt produkt som säker eller nödvändigtvis bättre än en icke märkt dito. Man måste titta på kraven som satts för respektive produkt för att veta vad CE-märkningen så att säga inkluderar.

Om vi åter tar ett exempel från motorcykelvärlden ska en CE-märkt stövel uppfylla vissa säkerhetsfunktioner men långtifrån alla (samt vissa nonsenskrav som att färger inte ska blekna osv).

Det kan mycket väl vara så att en omärkt produkt är bättre eller säkrare än en CE-märkt produkt, men

produkter som enligt regelverket ska vara CE-märkta får inte säljas inom EU om de inte är CE-märkta.

 

Produkter som inte ska vara CE-märkta får inte förses med CE-märkning.

 

När det gäller skyddsutrustning måste den vara CE-märkt för att få användas yrkesmässigt. Ett mc-bud måste alltså ha CE-märkta stövlar på jobbet, men inte när hen kör privat.

 

Det finns inget krav på att mc-stövlar inte får blekas, det är troligen bara någon som vill smutskasta systemet med CE-märkning som hittat på denna tolkning. Kravet är att stövllarnas färg ska vara vattenfast vilket i alla fall jag tycker verkar rätt klokt av flera orsaker.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara så att en omärkt produkt är bättre eller säkrare än en CE-märkt produkt, men

produkter som enligt regelverket ska vara CE-märkta får inte säljas inom EU om de inte är CE-märkta.

 

Produkter som inte ska vara CE-märkta får inte förses med CE-märkning.

 

När det gäller skyddsutrustning måste den vara CE-märkt för att få användas yrkesmässigt. Ett mc-bud måste alltså ha CE-märkta stövlar på jobbet, men inte när hen kör privat.

 

Det finns inget krav på att mc-stövlar inte får blekas, det är troligen bara någon som vill smutskasta systemet med CE-märkning som hittat på denna tolkning. Kravet är att stövllarnas färg ska vara vattenfast vilket i alla fall jag tycker verkar rätt klokt av flera orsaker.

 

Mackey

 

 

För kommersiell sjöfart har vi krav på att div utrusning ska vara SOLAS godkänd, det påminner om ovanstående. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det faktiskt så att en vara måste fylla CE-normerna genom hela sin livscykel? Direktivet innebär väl att en vara uppfyller normerna när säljs som ny. Normalt slitage på en vara kan ju medföra att den inte uppfyller kraven, beroende på helt naturliga processer.

Om jag köper en burk färg som är CE-märkt, gäller då CE-märkningen när jag strukit ut färgen eller bara medan den finns i burken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det faktiskt så att en vara måste fylla CE-normerna genom hela sin livscykel? Direktivet innebär väl att en vara uppfyller normerna när säljs som ny. Normalt slitage på en vara kan ju medföra att den inte uppfyller kraven, beroende på helt naturliga processer.

Om jag köper en burk färg som är CE-märkt, gäller då CE-märkningen när jag strukit ut färgen eller bara medan den finns i burken?

 

Egentligen, ja. Det finns inget som säger at CE-märkning upphör att gälla efter ett visst antal år. Att saker ska tåla ett normalt slitage finns med i kraven. "Förväntad livslängd" finns ju men har du en båt som är 130år får du nog som ägare ta ett ansvar för produkten dvs ersätta den ruttnade bottenstocken.

 

Finns det färg som är CE-märkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förväntad livslängd på en båtmotor med effekt om högst 373 kW är 10 år eller 480 timmar. Ponera att motorn är tvärslut efter 20 år och adekvata reservdelar inte finns att tillgå. Om motorn då byts ut mot någon annan motor kanske båten måste CE-märkas baserad på efterkontroll. Detta eftersom båten måhända "genomgått en omfattande förändring eller ombyggnad".

 

Ska bli mycket intressant att ta del av vad som händer vid ett sådant scenario och hur myndigheterna tolkar exempelvis ett motorbyte.

 

Borde ju finnas en och annan båt av -98 års modell som börjar behöva "genomgå en omfattande förändring eller ombyggnad"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan term som används är "huvudsaklig användning" vilket kanske skulle kunna tolkas som att en båt med motor är en båt med motor - även efter ett motorbyte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tillåtet att byta motor om den nya motorn är CE-märkt och med max 15% mer effekt än originalmotorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är inte så säkert.

 

Med "omfattande motorförändringar" avses ändringar i en motor som

- ...

- ökar motorns nominella effekt med mer än 15 procent.

 

Jag får, utan krav på ombesiktning, ändra den aktuella monterade motorn så att effekten ökar med upp till 15%. Därmed inte sagt att man får byta till en annan motor ur annan "motorfamilj". Om båten som standard har en bensinmotor på 300hk får jag alltså renovera den så att effekten efter renovering uppgår till max 345hk. Men får jag montera en 260hk diesel? Inte så säkert sagt. Finns nog risk att byte från bensin till diesel klassas som "omfattande ombyggnad" eller "omfattande motorförändring".

 

Ska som sagt bli intressant att se om/när prejudikaten börjar komma. Kvalitetsnormer i all ära men risken finns att tolkningarna blir in absurdum.

Redigerad av Volvo_Penta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Finns det färg som är CE-märkt?

Om färgen innehåller en aktiv ingrediens kommer den att vara föremål för godkännande mot EU's biociddirektiv. Same same som CE-märkning, men ofta strängare och mer komplicerat om man nu får förenkla svaret något. En skillnad är att enskilda länder kan välja strängare regler än vad EU godkänner i grundfallet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är tillåtet att byta motor om den nya motorn är CE-märkt och med max 15% mer effekt än originalmotorn.

Får man alltså installera en ny motor som har 15% högre effekt än maxvärdet i båttillverkarens intyg? Originalmotorn ligger inte sällan på max.

 

 

Det står precis som Volvo_Penta citerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tillåtet att byta motor om den nya motorn är CE-märkt och med max 15% mer effekt än originalmotorn.

Får man alltså installera en ny motor som har 15% högre effekt än maxvärdet i båttillverkarens intyg? Originalmotorn ligger inte sällan på max.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag fått svar från såväl Volvo Penta som Transportstyrelsen gällande motorbyte.

 

Min fråga till båda parterna var:

Hej. Behöver byta motor i fritidsbåt som är CE-märkt. Måste båten CE-märkas alternativt kontrolleras på nytt efter motorbyte?

 

Svar från Volvo Penta:

Hej. När det gäller CE-certifikat till Din Volvo Penta motor behöver vi serienumret till Din nya Volvo Penta motor så kan vi hjälpa Dig med erforderliga dokument. Lägg dock märke till att Din nya motor måste vara av samma motorfamilj, alltså omfattas av samma CE-handling, som den motor båten från början utrustats med. Effektökningen får inte heller överstiga den gamla motorns med mer än 15%. Om Du väljer att installera en motor ur annan motorfamilj, eller motor ur samma motorfamilj men med effekt som överstiger den nuvarande motorns effekt med 15%, anses åtgärden som omfattande motorförändring och kräver därför efterkontroll.

 

Svar från Transportstyrelsen:

Om den nya motorn omfattas av samma CE-handlingar som den gamla krävs ingen efterkontroll om effektökningen understiger 15%. I annat fall krävs efterkontroll på grund av åtgärd klassad enligt gällande regelverk som omfattande motorförändring.

 

Detta sätter ju krav på reservdelstillgång i en helt ny dager.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vid eftermontage av badstege skall visas att akterspegeln håller

 

Jag har idag fått svar från Transportstyrelsen gällande badstegen.

 

Min fråga till Transportstyrelsen löd:

Jag avser montera badstege på CE-märkt båt. Behöver jag göra någon form av dokumentering gällande konstruktion eller montage? Behövs efterkontroll?

 

Svar från Transportstyrelsen:

CE-märkt båt skall vara standardutrustad med räddningsstege. Om badstege monteras på sådan båt behövs ingen dokumentation eller efterkontroll. Badstegen bör dock konstruktionsmässigt monteras på samma sätt som standardmonterad räddningsstege.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det är tillåtet att byta motor om den nya motorn är CE-märkt och med max 15% mer effekt än originalmotorn.

Får man alltså installera en ny motor som har 15% högre effekt än maxvärdet i båttillverkarens intyg? Originalmotorn ligger inte sällan på max.

 

 

Du får montera en likadan motor som båtens CE-handling omfattar. Du får även justera den motorn så att den ger max 15% mer effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det med en CE märkt båt utan/trasig motor som är såld på den tid när det var lagligt med 2takt? måste jag ragga upp en ur samma motorfamilj? ^_^

 

 

Anders.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med andra ord så kan man inte bibehålla CE-godkännandet om man tex

Byte från Mercruiser till Volvo Penta även om det är llikvärdig motot tex 5.7 V8

Byte från bensin till dieselmotor

Byte från gammal Penta 41.a till tex Penta D4

Vid motorbyte till samma motorfamilj så blir det ofta mer än15% effektökning.

Tex. Hur många har inte ersatt Penta 41 med KAD44. Ej godkänt

Osv osv

Plus alla båtar som inte har dokumentation från sin CE-märkning

Med andra ord väldigt många båtar som en handlare egentligen inte får sälja samt en hel del andra problem om man har förkärlek till att ta till juridik

Tex om man köper en båt med bytt motor av en handlare och sen råkar man ut för annat krångel som handlaren vägrar stå för

Enklast väg då är givetvis att gå på att handlaren sålt en båt som ej är CE-märkt. Borde bli enkel match i en domstol och därmed få pengarna tillbaka. Eller?

 

Som rubriken säger. CE-märkning. Mängder av ej godkända båtar

Sweboat borde jobba för att få till ett fungerande system för båtar istället för att bara se till att försöka förhindra importen

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så skiter man i allt och håller sig till båtar som inte omfattas av den här sörjan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske man snart oxo behöver CE märka Homosapiens? :ph34r:

 

 

Anders.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet. CE märkning är generellt mkt bra. Tror inte någon av er skulle propagera emot det som ett handelshinder för övriga produkter såsom bilar, spisar, tvättmaskiner, led lampor diesel värmare etc . då det ger en stor säkerhet i avseende på att produkterna verkligen funkar så som avsett och dessutom inte är direkt skadliga/farliga.

 

Lite undrande varför det skall vara annorlunda i båtvärlden?  USA båtar som är seriöst importerade är även de CE-märkta. (Skulle starkt avråda från att köpa ngt som inte är det då seriösa handlare inte längre tar i dem med tång.)

 

Vidare läser en massa konstiga argument i tråden.

 

Har en hyffsat ny CE-märkt båt och hänger inte heller med här i avseende på 15% större motoreffekt är ok? Det är tydligt specificerat vilken max effekt som är tillåten för min båt enl CE-märkningen.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa anser att byte av motor i båten går med samma axelryckning som byte av led lampa. Undrar vilket yrke en sådan båtägare har? :ph34r:, eller ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med andra ord så kan man inte bibehålla CE-godkännandet om man tex

Byte från Mercruiser till Volvo Penta även om det är llikvärdig motot tex 5.7 V8

Byte från bensin till dieselmotor

Byte från gammal Penta 41.a till tex Penta D4

Vid motorbyte till samma motorfamilj så blir det ofta mer än15% effektökning.

Tex. Hur många har inte ersatt Penta 41 med KAD44. Ej godkänt

Osv osv

Plus alla båtar som inte har dokumentation från sin CE-märkning

Med andra ord väldigt många båtar som en handlare egentligen inte får sälja samt en hel del andra problem om man har förkärlek till att ta till juridik

Tex om man köper en båt med bytt motor av en handlare och sen råkar man ut för annat krångel som handlaren vägrar stå för

Enklast väg då är givetvis att gå på att handlaren sålt en båt som ej är CE-märkt. Borde bli enkel match i en domstol och därmed få pengarna tillbaka. Eller?

 

Som rubriken säger. CE-märkning. Mängder av ej godkända båtar

Sweboat borde jobba för att få till ett fungerande system för båtar istället för att bara se till att försöka förhindra importen

 

Och hittills har Du bara berört motorbyten. Vad är "omfattande ombyggnad"?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet. CE märkning är generellt mkt bra. Tror inte någon av er skulle propagera emot det som ett handelshinder för övriga produkter såsom bilar, spisar, tvättmaskiner, led lampor diesel värmare etc . då det ger en stor säkerhet i avseende på att produkterna verkligen funkar så som avsett och dessutom inte är direkt skadliga/farliga.

 

Lite undrande varför det skall vara annorlunda i båtvärlden?  USA båtar som är seriöst importerade är även de CE-märkta. (Skulle starkt avråda från att köpa ngt som inte är det då seriösa handlare inte längre tar i dem med tång.)

 

Vidare läser en massa konstiga argument i tråden.

 

Har en hyffsat ny CE-märkt båt och hänger inte heller med här i avseende på 15% större motoreffekt är ok? Det är tydligt specificerat vilken max effekt som är tillåten för min båt enl CE-märkningen.

 

 

Ironiskt

Pga av att CE-märkning fungerar dåligt på båtar så handlar de handlare som du kallar seriösa med båtar som inte längre har godkänd CE-märkning. Troligen utan vetskap många gånger då de inte känner till det som tas upp i tråden

 

Vad jag vill komma till är att det är en soppa som i många avseende inte fungerar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet. CE märkning är generellt mkt bra. Tror inte någon av er skulle propagera emot det som ett handelshinder för övriga produkter såsom bilar, spisar, tvättmaskiner, led lampor diesel värmare etc . då det ger en stor säkerhet i avseende på att produkterna verkligen funkar så som avsett och dessutom inte är direkt skadliga/farliga.

 

Förstår du verkligen inte skillnaden?

 

En båt har en livslängd, om den sköts, på många årtionden. 50-60 år är helt rimligt för välbyggda plastbåtar med rätt underhåll.

 

Bilar har en reell livslängd på kanske 20 år innan de blir väldigt oekonomiska att underhålla och får allt svårare att klara en besiktning, och eftersom de framförs i trafiken där kraven på säkerhet naturligt måste vara väldigt höga, går det inte att jämföra med fritidsbåtar.

 

Spisar, tvättmaskiner, lampor, dieselvärmare, m m, är inte produkter man normalt underhåller i årtionden genom egna reparationer, och inte heller finns det nån utbredd kultur kring att bygga om och vårda dem. De är mindre prylar som används i det skick de anskaffades, och kasseras när de inte längre fungerar eller går att reparera med enklare ingrepp. Går alltså inte alls att jämföra med båtar.

 

Jag får också bygga en båt själv, och använda den utan några särskilda krav på dess egenskaper, och efter fem år får jag också sälja den, fri från CE-märkningens restriktioner. Det får jag inte göra med en bil (i princip får man, men i praktiken inte eftersom regelverket kring det är astronomiskt). Troligtvis inte heller med spis eller tvättmaskin, åtminstone inte om de ska drivas med el från vanliga elnätet.

Fritidsbåtar har alltså en ganska betydande särställning i det här sammanhanget, och därför blir CE-märkningens krav väldigt märkliga, fördyrande och hämmande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är tillåtet att byta motor om den nya motorn är CE-märkt och med max 15% mer effekt än originalmotorn.

Får man alltså installera en ny motor som har 15% högre effekt än maxvärdet i båttillverkarens intyg? Originalmotorn ligger inte sällan på max.

Du får montera en likadan motor som båtens CE-handling omfattar. Du får även justera den motorn så att den ger max 15% mer effekt.

Tack, men jag är säkert trögfattad. Jag undrar fortfarande om man får överskrida CE-intygets maxeffekt med 15% (i fallet då ursprungsmotorn ligger på maxgränsen). Kan inte läsa ut det ur tidigare svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet. CE märkning är generellt mkt bra. Tror inte någon av er skulle propagera emot det som ett handelshinder för övriga produkter såsom bilar, spisar, tvättmaskiner, led lampor diesel värmare etc . då det ger en stor säkerhet i avseende på att produkterna verkligen funkar så som avsett och dessutom inte är direkt skadliga/farliga.

 

Lite undrande varför det skall vara annorlunda i båtvärlden?  USA båtar som är seriöst importerade är även de CE-märkta. (Skulle starkt avråda från att köpa ngt som inte är det då seriösa handlare inte längre tar i dem med tång.)

 

Vidare läser en massa konstiga argument i tråden.

 

Har en hyffsat ny CE-märkt båt och hänger inte heller med här i avseende på 15% större motoreffekt är ok? Det är tydligt specificerat vilken max effekt som är tillåten för min båt enl CE-märkningen.

 

Förstår heller inte problemet, det är ju ungefär lika stort som 0,2 lagen. CE märkningen är den särklassigt, genom tiderna, största satsning för att skydda den vanlige konsumenten.

Det är kanske inte är så konstigt att det uppstår problem med en sådan jättelik satsning.

För oss som varit med om att låta S-märka prylar så var CE-märkningen en himmelsk förbättring, slippa idioterna som behövde flera veckor på sig för att försöka stoppa garnstickor i alla öppningar.

 

För den som vill byta jobb så finns stora möjligheter att livnära sig på att lotsa konsumenter igenom CE djungeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Det är tillåtet att byta motor om den nya motorn är CE-märkt och med max 15% mer effekt än originalmotorn.

Får man alltså installera en ny motor som har 15% högre effekt än maxvärdet i båttillverkarens intyg? Originalmotorn ligger inte sällan på max.

Du får montera en likadan motor som båtens CE-handling omfattar. Du får även justera den motorn så att den ger max 15% mer effekt.

Tack, men jag är säkert trögfattad. Jag undrar fortfarande om man får överskrida CE-intygets maxeffekt med 15% (i fallet då ursprungsmotorn ligger på maxgränsen). Kan inte läsa ut det ur tidigare svar.

 

 

Jag är säkert lika trögfattad jag.

 

Jag är lite undrande hur det är med en båt för utombordsmotor där intyget säger exempelvis max 150 hk. Den båten kan ju säljas utan snurra. Om jag då hänger på en 150 hk snurra kan jag då hävda att jag enligt CE får justera snurran så den ger 172,5 hk?

 

Gällande båt med inombordsmotor torde väl båten vara CE-märkt med den motor som sitter i båten. I det fallet finns väl inget resonemang om maxgräns. Och i detta fall får jag utan problem justera motorn så att den ger 15% mer än vad motorn gör enligt motorns original CE-handling.

 

Men faen vet vart detta tar vägen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får inte trimma motorn eftersom den då inte längre är CE-godkänd.

 

Jag håller med om att de är vissa svårigheter med att förstå delar av fritidsbåtsdirektivet, men det går ju alltid att fråga om råd om man vill ändra något.

 

Det finns också en handledning här.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...